Svindel på Gang? Diagnose hjelp trengs i Bergen/Sotra området.

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis av meg prøvde å få bilen sin solgt via Finn.no. Ved en testkjøringstur kom det opp en feilkode som eg leste ut med min VAG-com. Dette var g28 engine speed sensor. Greit nok, jeg hadde planlagt å få byttet denne etter min ferie. I ferien min fikk han besøk av en annen som ville kjøpe bilen uten at eg byttet denne sensoren. Han koblet til sin litt mer avanserte vag-com og begynte å styre på. Når han var ferdig gikk motoren bare på 3 silindre og mente at girkassen i tilleg børde vært byttet. Han prøvde å kjøpe bilen for halve prisen.

Det jeg tror han har gjort (jeg var altså ikke der men på ferie) er at han har endret noe i programmet som gjør at bilen går dårlig nå, bare for å få bilen billig, også sette tilbake det han har gjort når han hadde kommet hjem med bilen.

Jeg trenger hjelp til å få dette bekreftet og helst utbedret. Er det noen i Bergen/Sotra området som er villig til å hjelpe? Betaler etter avtale 😏👍🏻

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes veldig merkelig ut at den ble verre av at han tok en diagnose, så det nok noe muffens ja.

Ikke hørt om denne type svindel før. Men det vil jo i teorien være mulig å endre verdier så nettopp det du beskriver kan forekomme.

Hold oss oppdatert på hva som skjer videre her, skulle dette faktisk være forsøk på svindel er det greit at våre medlemmer er klar over dette. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville startet med å ta en diagnose og se etter feilkoder. Dette kan du sikkert gjøre siden du har vcds selv. Hvis du har gått igjennom alt ville jeg vurdert å kontaktet denne personen som kanskje har gjort noe med kodingen og konfrontert personen, og evt true med å sende bilen på verksted for diagnose på hans regning. Men her må du virkelig trå varsomt fram. Det er ganske tøffe anklagelser å komme med.

Selv enda ikke befart noen som har brukt diagnose på bilene jeg har solgt, men jeg gjør det alltid når jeg kjøper (vag)biler. Liker helst å vise fram hva jeg gjør til selger incase ting som dette skulle skje. Siste var en forhandler da jeg hjalp lillesøster å kjøpe en eldre skoda fabia. Han likte å se dette systemet.

Ønsker deg lykke til og håper det ordner seg =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kva bil gjelder det ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kva bil gjelder det ?

Passat 3C 2.0TDI - BKP motor, 103kw

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville startet med å ta en diagnose og se etter feilkoder. Dette kan du sikkert gjøre siden du har vcds selv. Hvis du har gått igjennom alt ville jeg vurdert å kontaktet denne personen som kanskje har gjort noe med kodingen og konfrontert personen, og evt true med å sende bilen på verksted for diagnose på hans regning. Men her må du virkelig trå varsomt fram. Det er ganske tøffe anklagelser å komme med.

Selv enda ikke befart noen som har brukt diagnose på bilene jeg har solgt, men jeg gjør det alltid når jeg kjøper (vag)biler. Liker helst å vise fram hva jeg gjør til selger incase ting som dette skulle skje. Siste var en forhandler da jeg hjalp lillesøster å kjøpe en eldre skoda fabia. Han likte å se dette systemet.

Ønsker deg lykke til og håper det ordner seg =)

Høres greit ut, jeg skal få sjekket feilkoder i kveld. Jeg har en iCarsoft feilkode leser men ikke selve VCDS.

Det er nok derfor at jeg ikke skriver navn og nummer her :) Der blir nok litt vanskelig å kommunisere skikkelig med fyren siden han ikke snakker særlig norsk eller engelsk. Jeg snakker fire språk men polsk er ikke en av dem [emoji85]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg noengang har forsøkt dette så kan du vel fint kode om styreenheten til å tro den er installert på en annen type motor.

Uansett første gang jeg har hørt om en slik type svindel før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeverksted kan kanskje reprogrammere den til fabrikk-oppsett, som ved oppgradering til nyeste oppsett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, nå har jeg fått lest feilkoder og det var fremdeles bare g28 sensor og en glødeplugg feil. Jeg fant ut at glødeplugg feilen ofte henger sammen med denne g28 engine speed sensor.

Holder nå på å bytte denne sensor (det er noe møkk å komme til). Håper at dette løser problemet og at det var bare miskommunikasjon som var grunn til mistanke om svindel.

På tirsdag skal bilen til forhandleren som sjekker om det er endret noe i programmet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg personlig mener det er viktig å IKKE la noen fremmende å tilgang til bilens SW med VAGCOM eller noe som helst verktøy. Kun merkeverksted eller veksted du kjenner godt, samt personer som har den nødvendige kompetanse (og som du kjenner godt).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då er bilen sjekket ut på verkstedet og alt var i orden :) heldigvis [emoji1303] takk for alle reaksjoner :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.