#1 Skrevet August 23, 2016 Fruen lånte bilen idag, mens jeg er bortreist denne uka. Idet hun skulle foreta et girskift under kjøring, ble clutchpedalen helt løs (ingen motstand) så cluthen ikke frigjorde lengre. Fikk heldigvis rulla bilen av veien i fri. Har ikke fått sett på det selv enda, siden jeg ikke kommer hjem før helgen, men fikk en kompis til å slepe den hjem, han fikk sjekka bremsevæskenivået og det var normalt. Noen som har erfaring om kjente feil? Kan sikkert være flere grunner; master/slave sylinder, intern lekkasje, brudd, luft, utløserlager?? Hvis jeg har sett riktig i delekatalogen er det bremsevæske fra bremsesystemt også i clutchsystemet? Har nylig byttet en bremsecaliper om det kan ha noe betydning, men fikk lufta og alt fungerte som normalt i flere dager etterpå. Takker for alle svar! Sent from my iPad using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 24, 2016 (endret) Når man trykker inn pedalen blir den der, så du må trekke den ut igjen for å 'pumpe' på nytt. At du sier den ble 'helt løs' vitner mer om at staget mellom pedal og master har brukket, eller noe annet i opphenget til pedalen. Jeg tipper på noe plastikk har gitt seg, men det kan selvfølgelig også være master/slave eller selve utløserarmen. Litt info, tok bare bilder fra en 2006 som eksempel. Er vel del nr. 10 som evt. kan være synderen, så se etter plastbiter på gulvet. http://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4+avant/a4/2006-454/7/721-721030/#10 På de gamle audiene knakk selve staget, med det er tydeligvis ikke problem lenger. (?) Mulig du kan lære litt av denne: http://www.audi-sport.net/xf/threads/replacing-broken-clutch-pedal-how-to-guide-with-pics.167759/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 24, 2016 Når man trykker inn pedalen blir den der, så du må trekke den ut igjen for å 'pumpe' på nytt.At du sier den ble 'helt løs' vitner mer om at staget mellom pedal og master har brukket, eller noe annet i opphenget til pedalen. Jeg tipper på noe plastikk har gitt seg, men det kan selvfølgelig også være master/slave eller selve utløserarmen. Litt info, tok bare bilder fra en 2006 som eksempel. Er vel del nr. 10 som evt. kan være synderen, så se etter plastbiter på gulvet. http://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4+avant/a4/2006-454/7/721-721030/#10 På de gamle audiene knakk selve staget, med det er tydeligvis ikke problem lenger. (?) Mulig du kan lære litt av denne: http://www.audi-sport.net/xf/threads/replacing-broken-clutch-pedal-how-to-guide-with-pics.167759/ Tusen takk, skal se nærmere på der når jeg kommer hjem, så får se hva jeg finner ut[emoji4] Sent from my iPad using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 24, 2016 Fikk sett på det idag. Må rette meg selv litt, pedalen gikk ut igjen av seg selv, men den var veldig lett å presse inn, og girkasssen ble ikke frigjort fra motoren. Sjekket pedaloppheng, og tok ut slavesylinderen for test. Den fungerte som den skulle, pedalen spratt ikke ut igjen for det var ingenting som presset den tilbake, men det gjør den når den er montert. Lyste inn i clutchhuset og kunne se gaffelen. Kjente på den, og den var ikke løs. Kan det da tyde på at det er en del av trykkplaten i clutchen som har tatt kveld? Den trykker gaffel,sylinder og pedal tilbake på plass, men vil likevel ikke frigi seg fra clutchlamell? Virker veldig rart men.. Kanskje litt dårlig forklart men håper dere sjønner hva jeg mener[emoji28] Sent from my iPhone using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 24, 2016 Eller kan slavesylinderen være lekk viss den får nok motstand, noe den ikke hadde da jeg testet den? Rart pedalen spretter ut igjen da[emoji848] Sent from my iPhone using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 24, 2016 Er slaven gåen, vil det gå med endel bremsevæske, men her kan det nok være noe annet siden master/slave tydeligvis fungerer? Fikk du presset inn gaffelen uten at den løste ut, er nok dessverre feilen inni clutchhuset.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 29, 2016 Tok ned kassa, viste seg at clutchlamellen hadde revet seg og "kilt seg" så den var "innkoblet" hele tiden[emoji28] Sent from my iPad using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...