Høy vann temp og oljetemp 2003 allroad 2.5tdi. Trenger hjelp ASAP

Anbefalte innlegg

Hadde nettopp en allroad på stor service med bla kamskifte, oljer, reg reim ++

 

Ga strikt beskjed om og gå gjennom bilen og se til at alt var i orden, ettersom den skulle på langtur, 7000km.

Noe de ikke har gjort... men det er en annen sak.

 

Er det noen som er godt kjent med disse bilene og vet om vanlige feil i forhold til tempratur på olje/vann?

 

Ved kjøring igår natt ved ca 100kmh marsjfart og 14c ute temp så lå olje på 110-115 og vanntemp på 90-91.

Men så fort det kommer en bakke eller en må anstrenge motor litt så øker olje til 120 og stigende, og vann temp til 95-100 og stigende.

 

Jeg kjører selvsagt forsiktig, skrur på innvendig varme på fullt osv.

 

Men dette er meget irriterende når jeg har maaange 1000km foran meg igjen.

 

Ekstra elektrisk vifte på radiator er død, og viskose kobling virker og være dårlig så dette skal byttes fredag morgen.

(Viskose går rundt med motor og kjøler, men den virker ikke til og nå full effekt)

Men en skulle tro at ved 14c ute temp og 100kmh, så burde det kjøle mer enn tilstrekkelig uten hjelp fra vifter.

 

Men de tidligre 3 allroadene jeg har erfaring fra så har det aldri vært et tema at temp øker, selv med tung henger og varmt klima.

 

Noen ideer?

 

Og forresten så har jeg ikke vagcomen med meg så får ikke lest ut koder før til fredag, men da må jeg reise så håpte kansje på noen kloke svar før den tid :D

 

Takk på forhånd. :)

 

 

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta de termostat da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp.

Men skal bytte den igjen på fredag i tilfelle.

:)

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostat og vannpumpe bør byttes på en slik jobb. Før du begynner å bytte kan du sjekke funksjon på termostat ved å se når den åpner. Dette ved å kjenne på øvre slange på radiator. Når bilen begynner å bli varm så skal den også bli varm når termostaten åpner. Vider så bør også kjølevifte starte.

 

Om vannpumpe og/eller termostat byttes, så må kjølevannet fylles på. Om man ikke lufter etter beskrivelse så kan man risikere luftpropp og dårlig sitkulasjon

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt er nytt.

Men virker og være bedre nå med nye vifter.

Enda litt varmere enn den pleier, men hvartfall ikke noe bekymrings verdig.

Noen som har en pekepinn på normal olje temp ved langkjøring med og uten henger? :)

Hadde bare vært gøy og visst.

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du noen gang ut av det her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp.

 

Surrehodene hadde klart å time kammene feil så sylinder bankene jobbet litt "mot" hverandre.

 

Dette var noe av det første jeg nevnte da jeg syntes den hadde litt hardere gange enn vanlig, men der fikk jeg beskjed om at dette var i orden (og med underliggende ord at jeg ikke hadde peiling..)

Dette viste seg jo da å være rett og de var svært flaue i etterkant...

 

Nå går den som en drøm, og verksted besøk ble herved avsluttet og videre servicer taes selv for å slippe slikt tøv.

 

Nå har jeg sjeldent brukt verksted til stort, men av og til ved litt tidsklemme, som her, er det jo nødvendig. Men til lærdom er selvgjort velgjort, om man har kunnskapen.

 

:)

 

 

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.