Klimaanlegg som ikke kjøler - Allroad 2004 mod - med løsning

Anbefalte innlegg

Kjøpte Allroad hvor klimadisplay konstant stod på "Eco" og ikke kjølte.

Hadde feilkode:

Address 08: Auto HVAC Labels: 4B0-820-043-MY2.lbl

Control Module Part Number: 4B0 820 043 AR

Component and/or Version: A6-Klimavollautomat 0208

Software Coding: 00103

Work Shop Code: WSC 02335

VCID: EAD1EA51967BAB6E40-256C

1 Fault Found:

00819 - High Pressure Sensor (G65)

30-00 - Open or Short to Plus

Ved sletting av feilkode kom den umiddelbart tilbake.

I følge Ross-Tech kan sensoren ha to feil: Open or short to ground, eller Signal too low.

Feilen min med Open or short to Plus antok jeg at var en variant av short to ground.

I prinsippet skal det kunne være tre feil ved denne feilkoden, uten at jeg visste hva min variant med "short to Plus" var: For lite gass, feil med sensoren eller brudd i kabel.

Jeg løsnet første sensoren, under denne sitter en "dekkventil" som er presset inn av sensoren når sistnevnte er skrudd helt inn. Ved løsning av sensoren lukker etter hvert ventilen, før sensoren er skrudd så langt ut av o-ringen slutter å tette mellom sensor og ventil-stammen. Idet o-ringen løsner kommer det som regel en bitte-liten "psssssssstj" med det vesle trykket som er ytterst i ventilen, utenfor der ventilen tetter. Denne lyden kom ikke så jeg antok at det var lavt trykk. Sendte derfor bilen på tømming, rens og ny fylling uten at dette hjalp.

Ifm termostat skifte hadde jeg av fronten og fant hvor kabelen fra sensor gikk. Jeg fant brudd i to av de tre kablene som går fra sensoren og til neste koblingspunkt som sitter rett bak venstre hovedlykt. (Kabel som er festet i plastramma i fronten). Kablene gikk inni en tykkere plaststrømpe som var hel og fin. Men kablene inni hadde regelrett røket tvers over under en av klipsene som kabelen var festet til plastramma med. Sensoren sitter foran til høyre på "klimaradiatoren", like under høyre frontlys, må ta av fanger for komme til.

Med skjøt på kabel har jeg nå iskald klima hvor "eco" lar seg skru av og på.

Trengte ikke å slette feilkode for at den skulle begynne å kjøle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.