#1 Skrevet September 7, 2016 (endret) Hei Gents. Audi A4 B6 1.9 tdi 130hk. Denne jukser på tomgang. Det ser ut som om den går på 3 sylinderer. Under pådrag jukser den også, spesielt på lave turtall. Over 2200 O/min under pådrag fungerer den ganske bra uten videre tegn til juksing. Jeg har lest ut feilkoder og eneste som går igjen er feil på aktivt motorfeste, men regner ikke med dette skal ha noe betydning? Videre så har jeg forsøkt å bytte ledningsnettet i toppen, skifte tetningssett på dysene, bytte til andre brukte dyser, kjøre dyserens, og inspisert kammen for grader på siden av knastene dersom denne var sliten, (ser ikke slik ut men ikke kontroll målt, bare visuelt inspisert. Uten videre sukse. Jeg har til tider feiltenning på sylinder 1 & 3. Men man kan kjøre noen km før dette kommer, (tipper ca100km). Jeg har så lest ut kanal 13 som vist i bildene. Noen som har noen ide på hvorfor bilen jukser? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 7, 2016 Dyse 1 er jo utenfor tillat område, snart også dyse 2 og 4. Di brukte dysene er di bra? Samme verdier før og etter bytte, justert di inn riktig i toppen osv? Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 7, 2016 Minner mye om slitt kam, veldig vanskelig å se om den er slitt. Her er en fin guide til å sjekke kamtilstand. http://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-lobe-wear-inspection-and-replacement-on-tdi-pd-engine/ Denne siden er fin; tdi health check. https://sites.google.com/site/1810martin/vcds-and-pd-tdi-engine-health-check If one injector is well out of specification compared to the others it could be faulty or it could be a faulty cam lobe. If all figures are all over the place it suggests worn camshafts. It is hard to tell if an injector oddity is due to an injector fault or a camshaft fault. Apparent multiple injector faults are usually worn camshafts. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 7, 2016 Dyse 1 er jo utenfor tillat område, snart også dyse 2 og 4. Di brukte dysene er di bra? Samme verdier før og etter bytte, justert di inn riktig i toppen osv? Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk Hei. Ja utifra det jeg husker skal verdiene vere mer eller mindre det samme før og etter. Dysene blir justert ihht. møller sin prosedyre. Har forsøkt å bytte dyse nummer 1 med en av di gamle og det vart samme verdi. Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 7, 2016 Da mistenker jeg også kamaksel feil, som sagt over her Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 7, 2016 Minner mye om slitt kam, veldig vanskelig å se om den er slitt. Her er en fin guide til å sjekke kamtilstand. http://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-lobe-wear-inspection-and-replacement-on-tdi-pd-engine/ Denne siden er fin; tdi health check. https://sites.google.com/site/1810martin/vcds-and-pd-tdi-engine-health-check If one injector is well out of specification compared to the others it could be faulty or it could be a faulty cam lobe. If all figures are all over the place it suggests worn camshafts. It is hard to tell if an injector oddity is due to an injector fault or a camshaft fault. Apparent multiple injector faults are usually worn camshafts. Helsesjekk hadde nokk vert lurt å ta, men siden jeg ikke har lagret en logg på den. Den prosedyren for kammen har jeg lest tidligere og det er slik visuell sjekk jeg har gjort og ikke funnet noe grader på siden av knastene på kammen. Men jeg har ikke kontroll målt kammen. Men det jeg synes er rart er at selv om jeg bytter dyser så er feilen der fortsatt. Jeg synes selv det ser ut som kammen siden verdiene er ca like når jeg bytter dyser og jeg kan ikke se noen grader på siden av kammen når jeg ser på denne. Hva mener dere? Ser det ut som det kan vere kammen eller skal jeg forsøke å bytte dyser igjen? Takk for svar begge to 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 9, 2016 Jeg var ekstremt plaget, samme symptomer som deg. Hadde tydelig slitt kam, bytta den uten at det hjalp. Ganske sikker på at hovedproblemet hos meg var O-ringene på dysene da disse var tydelig slitt. Det er veldig viktig at de settes på forsiktig og ikke blir vridd. Har dessverre ikke så mye mer å komme med. Min bil er ikke helt fri for symptomer ennå men dyseverdiene ble normale igjen.(holder seg nær 0 området) Så det blir spennende om du finner årsaken din. Følger med videre på denne tråden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 9, 2016 Vil legge til at en lokal mekaniker hadde bytta kam på en slik motor nå nettopp. Møller hadde sagt at denne var slitt og måtte byttes og han klarte heller ikke å se at den var slitt på noen måter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 10, 2016 Det er lett å se om kammen er slitt. På sidene av lobene er det en liten skrå kant, dersom denne er borte på toppen av lobene er de med andre ord slitt. Hva med timing av registeret? Sent fra min D5503 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 14, 2016 Har ikke sett gjennom beskrivelsen over skikkelig, om det står nevnt der. Men, det er en mulighet for att blendepluggene i den vippearmsakselen er falt ut. Da mister en oljetrykket i toppen/kam/løftere og får fusk på tomgang. Sviver normalt ved pådrag mener jeg å huske. Sitter en i hver ende av akslene. Kan sjekkes med å ta av toppdeksel. Verdt å sjekke ut/utelukke dette, da det gjelder uavhengig av om/hvor slitt kammen er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 23, 2016 Kjøpte helt nye dyser for noen uker siden men ikke montert di enda. Skal gi en oppdatering om dette løser problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 23, 2016 ta svanerør og sjekk dyse lekkasje. syl 1 er utenfor tillatte toleranse. -3,81 -> 2.02 mg/str stort avvik. jeg mistenker dyselekkasje på syl 1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 23, 2016 ta svanerør og sjekk dyse lekkasje. syl 1 er utenfor tillatte toleranse. -3,81 -> 2.02 mg/str stort avvik. jeg mistenker dyselekkasje på syl 1. Hvor tror du denne leksjen er? Hvor er svanerøret? Jeg har forsøkt å bytte mellom alle 8 dysene jeg hartil disom gir best resultat. Nå står der tre som han går fint med og ei som er utenfor måleområde. Alle dysene jeg har erlangt utenfor tolleransen. Derfor bestilte jeg tre nyesom ikke er montert enda. Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 17, 2016 Hei. Jeg har nå byttet dyser igjen. Første gang var dysene brukte og disse var ikke iorden. Jeg har nå satt inn 4 helt nye dyser og bilen går nå skikkelig. Nå er et nytt problem kommet opp og dette er feilkode 17965 dette er det ross tech sier kan vere gale: Possible Causes Boost Pressure too High Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking Charger Pressure Control defective VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective Jeg har sjekket vnt mekanismen idag og synes denne kanskje er litt treg helt på slutten. Moet den litt idag og synes bilen vart bedre og gikk ikke så lett i nødmodus. Hva kan gjøres for å fikse dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 18, 2016 Hadde samme problemet på en B5 1.9TDI, der var armen til turbo justering treg. Løste det med å dra den opp og ned mange ganger til den ble løs igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 18, 2016 Hva kan gjøres for å fikse dette? Mange forslag hvis man Googler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 19, 2016 Hei. Da har jeg renset turboen og vnt med Mr. Muscle ovns rens. Sprayet mr. Muscle ned i gjennom egr hullet mot turbinen flere ganger over en periode på 4timer. Prøvde å bevege actuatoren jevnlig men satt bom fast. Når vi da bestemte oss for å montere sammen så løsnet også akslingen på actuatoren. Der var bevegelse på 4mm før vi begynte rensen og nå er det 1-1,5cm med bevegelse noe som er normalt. Bilen går nå endelig skikkelig etter 1,5 år med skruing. Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 20, 2016 Godt og høre! Sent fra min SM-G920F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...