Audi pumpedyse 1.9tdi jukser. Mye prøvd. Med bilder.

Anbefalte innlegg

Hei Gents.

 

Audi A4 B6 1.9 tdi 130hk. Denne jukser på tomgang. Det ser ut som om den går på 3 sylinderer. Under pådrag jukser den også, spesielt på lave turtall. Over 2200 O/min under pådrag fungerer den ganske bra uten videre tegn til juksing.

 

Jeg har lest ut feilkoder og eneste som går igjen er feil på aktivt motorfeste, men regner ikke med dette skal ha noe betydning?

 

Videre så har jeg forsøkt å bytte ledningsnettet i toppen, skifte tetningssett på dysene, bytte til andre brukte dyser, kjøre dyserens, og inspisert kammen for grader på siden av knastene dersom denne var sliten, (ser ikke slik ut men ikke kontroll målt, bare visuelt inspisert. Uten videre sukse.image.jpg

 

Jeg har til tider feiltenning på sylinder 1 & 3. Men man kan kjøre noen km før dette kommer, (tipper ca100km).

 

Jeg har så lest ut kanal 13 som vist i bildene.

 

Noen som har noen ide på hvorfor bilen jukser?

 

Mvh

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyse 1 er jo utenfor tillat område, snart også dyse 2 og 4. Di brukte dysene er di bra? Samme verdier før og etter bytte, justert di inn riktig i toppen osv?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner mye om slitt kam, veldig vanskelig å se om den er slitt.

 

Her er en fin guide til å sjekke kamtilstand.

 

http://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-lobe-wear-inspection-and-replacement-on-tdi-pd-engine/

 

Denne siden er fin; tdi health check. https://sites.google.com/site/1810martin/vcds-and-pd-tdi-engine-health-check

 

If one injector is well out of specification compared to the others it could be faulty or it could be a faulty cam lobe.

If all figures are all over the place it suggests worn camshafts.

It is hard to tell if an injector oddity is due to an injector fault or a camshaft fault.

Apparent multiple injector faults are usually worn camshafts.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyse 1 er jo utenfor tillat område, snart også dyse 2 og 4. Di brukte dysene er di bra? Samme verdier før og etter bytte, justert di inn riktig i toppen osv?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Hei.

 

Ja utifra det jeg husker skal verdiene vere mer eller mindre det samme før og etter. Dysene blir justert ihht. møller sin prosedyre. Har forsøkt å bytte dyse nummer 1 med en av di gamle og det vart samme verdi.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da mistenker jeg også kamaksel feil, som sagt over her

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner mye om slitt kam, veldig vanskelig å se om den er slitt.

 

Her er en fin guide til å sjekke kamtilstand.

 

http://www.myturbodiesel.com/wiki/camshaft-lobe-wear-inspection-and-replacement-on-tdi-pd-engine/

 

Denne siden er fin; tdi health check. https://sites.google.com/site/1810martin/vcds-and-pd-tdi-engine-health-check

 

If one injector is well out of specification compared to the others it could be faulty or it could be a faulty cam lobe.

If all figures are all over the place it suggests worn camshafts.

It is hard to tell if an injector oddity is due to an injector fault or a camshaft fault.

Apparent multiple injector faults are usually worn camshafts.

 

Helsesjekk hadde nokk vert lurt å ta, men siden jeg ikke har lagret en logg på den.

 

Den prosedyren for kammen har jeg lest tidligere og det er slik visuell sjekk jeg har gjort og ikke funnet noe grader på siden av knastene på kammen. Men jeg har ikke kontroll målt kammen. Men det jeg synes er rart er at selv om jeg bytter dyser så er feilen der fortsatt. Jeg synes selv det ser ut som kammen siden verdiene er ca like når jeg bytter dyser og jeg kan ikke se noen grader på siden av kammen når jeg ser på denne.

 

Hva mener dere? Ser det ut som det kan vere kammen eller skal jeg forsøke å bytte dyser igjen?

 

Takk for svar begge to

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ekstremt plaget, samme symptomer som deg. Hadde tydelig slitt kam, bytta den uten at det hjalp.

Ganske sikker på at hovedproblemet hos meg var O-ringene på dysene da disse var tydelig slitt. Det er veldig viktig at de settes på forsiktig og ikke blir vridd.

 

Har dessverre ikke så mye mer å komme med.

 

Min bil er ikke helt fri for symptomer ennå men dyseverdiene ble normale igjen.(holder seg nær 0 området) Så det blir spennende om du finner årsaken din.

 

Følger med videre på denne tråden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil legge til at en lokal mekaniker hadde bytta kam på en slik motor nå nettopp. Møller hadde sagt at denne var slitt og måtte byttes og han klarte heller ikke å se at den var slitt på noen måter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lett å se om kammen er slitt. På sidene av lobene er det en liten skrå kant, dersom denne er borte på toppen av lobene er de med andre ord slitt.

 

Hva med timing av registeret?

 

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett gjennom beskrivelsen over skikkelig, om det står nevnt der.

Men, det er en mulighet for att blendepluggene i den vippearmsakselen er falt ut. Da mister en oljetrykket i toppen/kam/løftere og får fusk på tomgang. Sviver normalt ved pådrag mener jeg å huske.

Sitter en i hver ende av akslene. Kan sjekkes med å ta av toppdeksel.

Verdt å sjekke ut/utelukke dette, da det gjelder uavhengig av om/hvor slitt kammen er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte helt nye dyser for noen uker siden men ikke montert di enda. Skal gi en oppdatering om dette løser problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta svanerør og sjekk dyse lekkasje. syl 1 er utenfor tillatte toleranse. -3,81 -> 2.02 mg/str stort avvik. jeg mistenker dyselekkasje på syl 1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta svanerør og sjekk dyse lekkasje. syl 1 er utenfor tillatte toleranse. -3,81 -> 2.02 mg/str stort avvik. jeg mistenker dyselekkasje på syl 1.

 

Hvor tror du denne leksjen er? Hvor er svanerøret?

 

Jeg har forsøkt å bytte mellom alle 8 dysene jeg hartil disom gir best resultat. Nå står der tre som han går fint med og ei som er utenfor måleområde. Alle dysene jeg har erlangt utenfor tolleransen. Derfor bestilte jeg tre nyesom ikke er montert enda.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har nå byttet dyser igjen. Første gang var dysene brukte og disse var ikke iorden. Jeg har nå satt inn 4 helt nye dyser og bilen går nå skikkelig. Nå er et nytt problem kommet opp og dette er feilkode 17965 dette er det ross tech sier kan vere gale:

 

Possible Causes

Boost Pressure too High

Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking

Charger Pressure Control defective

VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck

Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

 

 

Jeg har sjekket vnt mekanismen idag og synes denne kanskje er litt treg helt på slutten. Moet den litt idag og synes bilen vart bedre og gikk ikke så lett i nødmodus.

 

Hva kan gjøres for å fikse dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på en B5 1.9TDI, der var armen til turbo justering treg. Løste det med å dra den opp og ned mange ganger til den ble løs igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan gjøres for å fikse dette?

Mange forslag hvis man Googler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Da har jeg renset turboen og vnt med Mr. Muscle ovns rens.

 

Sprayet mr. Muscle ned i gjennom egr hullet mot turbinen flere ganger over en periode på 4timer. Prøvde å bevege actuatoren jevnlig men satt bom fast. Når vi da bestemte oss for å montere sammen så løsnet også akslingen på actuatoren. Der var bevegelse på 4mm før vi begynte rensen og nå er det 1-1,5cm med bevegelse noe som er normalt.

 

Bilen går nå endelig skikkelig etter 1,5 år med skruing.

 

IMG_9896.jpg

 

Mvh

IMG_9897.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt og høre! :)

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.