Null turbotrykk første pådrag etter oppstart, treigt trykk ellers

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Først litt specs:

Bil: 2007 Passat 3C stv

Motor: 2.0TDI pumpedyse, BKP

KM: ca 146000

 

Det har de siste to ukene vært noe rart med turbotrykket på bilen min.

 

Ved oppstart på kald motor har jeg så godt som null trykk ved første pådrag. Normalt har jeg fått trykk kanskje rundt 1500rpm, og på kald motor drar jeg ofte ikke bilen lengre enn 2000rpm. Men siste tida har det vært null trykk første 1-2 pådrag, og har da prøvd å dra den over 2500rpm, med null reaksjon.

 

Etter et par pådrag er det plutselig trykk igjen, men da ikke så lavt ned på turtall som det pleier. Lite trykk før 2000rpm, men merker vel noe fra ca 18-1900 kanskje (ta tallene her med en klype salt..).

 

Videre på kjøreturen virker det som det blir mer og mer normalt, men selv på helt varm motor syns jeg trykket kommer litt sent i forhold til hva det gjorde før. Ikke mye, men litt.

 

Det kan også nevnes at siste måneden eller to så har jeg lagt merke til at det ryker godt bak bilen de første sekundene ved oppstart på kald motor, det er mulig det ser litt blått ut også. Bilen "hoster" gjerne noen sekunder også når jeg starter på kald motor, hvor det høres ut som den ikke tenner skikkelig på alle sylindre.

Hvor vidt det har noen sammenheng vet jeg ikke, men det har jeg i hvert fall lagt merke til mye lengre enn jeg har hatt problemet med turbotrykk.

 

Så hva tror ekspertene dette kan skyldes? : klø : Blir detta dyrt? :P

 

Og et oppfølgingsspørsmål om noen besvarer det første; klarer jeg å fikse detta sjæl, evt hvor komplisert er det?

Jeg har forsåvidt skrudd mye bil, bytta regreim på bilen pluss en god del annet, men aldri rørt noe som har med turbo å gjøre på noen bil noen gang(men jeg har jo Haynes-boka :D )

 

Alle tips mottas med stoooor takk ! : rock :

 

Mvh

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I og med at trykket kommer først etter en stund, kan det være en eller annen aktuator som begynner å bli dårlig. Imidlertid burde du ha fått en varsellampe om dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det gir mening ihvertfall. Uten at jeg vet hvordan det henger sammen.

Har ingen varsler, og ingen feilkoder når jeg leste av her om dagen.

 

Sent from my E6653 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere som har tips her? :)

Det har forsåvidt ikke blitt noe værre siste dagene. Jeg merket det plutselig en dag for et par uker sida, og problemet har holdt seg på samme nivå siden da.

 

Sent from my E6653 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.... Bump? 😛

 

Sent from my E6653 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at dette ikke skjer når jeg har kjørt Webasto før start så bilen er varm.

Dette plager meg egentlig ikke no særlig i det daglige, og det har hverken blir værre eller bedre etter det plutselig var slik en dag. Men det er jo litt små-irriterende da [emoji14]

 

Sent from my E6653 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min også er litt sånn, av og til så får jeg ikke turbotrykk i 2 gir når bilen er kald :P Første gir er så kort så der får jeg aldri opp noe trykk alikevell :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Høres jo ut som det samme som jeg har.

Har det alltid vært sånn hos deg?

 

Sent from my E6653 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trur ikke det, men er fruen som kjører bilen 90% av tiden :P Men eg syns de er mye turbolag, når du skal akselerere litt fort fra 0-80 så er det eindel lag mellom hvert gir syns jeg. Er jo mulig det er litt treghet i wastegaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det syns jeg på min også, og det begynte samtidig som null trykk ved kald motor.

En dag var det plutselig bare sånn, ikke endret seg etter det.

For å være helt ærlig så hører jeg folk snakke om wastegate uten at jeg vet helt hvordan den virker [emoji14] Skrudd fint lite på noe som har med turbo å gjøre.

Har søkt opp info om det, men ikke blitt helt klok på hvordan det funker [emoji14] (ikke prøvd så hardt heller..)

 

Sent from my E6653 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nødmodus idag for første gang, er nok relatert:

 

DSC_5384.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg ser du har TDi så tenker jeg sot, oppbygning av sot på VNT-mekanisme eller spjeldet for wastegate-aktuatoren som gjør at dette går tregere.

 

 

 

 

Jeg vil tro du får en god forståelse ved å ta noen minutter å se denne videoen :)

 

 

 

Det raskeste er å sette bort på verksted, men det er definitivt ikke det billigste og det kan hende du kommer unna med en overhaling på egenhånd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips! Mottas med stor takk :)

 

Problemet er at jeg har aldri skrudd på noe som har med turbo å gjøre noen gang, og vet knapt nok hva en wasegate gjør, ei heller hvor noe er plassert :P

Jeg får dra frem Haynes og lese litt på plasseringer og fremgangsmåter. Så lenge det ikke er en todagers jobb så skal jeg nå få til å sjekke basic ting i hvert fall.

 

Litt av problemet mitt er også at samme tingen kan være kalt forskjellige navn avhengig av hvor jeg leser :P

Jeg antar at Boost Pressure Control Valve er N75 og det samme som VNT-mekanisme?

Ser også Rosstech nevner Boost Pressure Sensor/G31 som en mulig feilkilde, hva nå enn det er.

 

Har forsøkt å google alle mulige slike navn tidligere, men gjerne bare funnet forumtråder fra folk som vet hva de prater om :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VNT er den mekaniske delen inni turboen, den endrer vinkelen på turbobladene i eksosdelen. Treghet her gjør at turboen enten ikke lader raskt, eller at turboen lader for mye.

Aktuator er ofte en klokke med belge inni, denne beveger staget som går inn på vnt-mekanismen. Treghet her gir samme feil som over.

N75 er den elektriske ventilen som blri styrt av ecu for å regulere staget/vnt. Denne slipper igjennom ladetrykk for å styre spjeldet. Feil på ventil gir ofte nødmodus, dvs. ventilen slipper ikke igjennomtrykk og gir minst mulig ladetrykk.

G31 er en trykksensor som forteller ecu hvor mye trykk som er på innsugssiden av motoren din. Feil på denne kan gi feil signal til ecu enten i form av mindre trykk enn faktisk, eller motsatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var mye bra informasjon trøkka inn på få linjer! Tusen takk for bra forklaring! :)

 

Jeg så faktisk video nummer to der rett før du posta den her, skjønte litt mer da.

 

Så vidt jeg vet sitter turboen min bak motoren, og da mistenker jeg at dette blir mye jobb på egenhånd.

Ser i Haynes-boks at jeg kommer til bak høyre forhjul, må bare ut med drivaksel og litt div annet snacks først.

 

Får evt. forhøre meg litt på pris på forskjellige ting på verksted, hvis jeg ikke finner ut av noe selv.

Vet ikke om et verksted vil bruke en time på å rense opp i VNT-mekanismen hvis denne er sotet inni turbo, eller om de sier at turbo bare må byttes?

Men det er noe jeg virkelig ikke kommer til å begynne med selv uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er det ikke dette det forumet handler om, dele sin kunnskap til likesinnede? :)

 

Det kommer vel litt ann på hva du ber de om å gjøre. Mange synes det er praktisk å bytte turboen for da er alt nytt og det de kan garantere er at den er skrudd fast og tett, feil på evt. turbo (reklamasjon) må rettes mot leverandør.

Tar de den ut og smører den opp så har verkstedet enn viss garanti/reklamasjon på seg hvis det samme skjer igjen innenfor kort tid, det er de ofte ikke så gira på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

viss turboen først må ut ville jeg selv ha fått inn en ny ;)

 

Rensket turboen på en 1.9tdi jeg hadde før å de holdt ett måneder før det var tilbake igjen me feilkoder å nødmodus :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.