Anbefalte innlegg

Eg har akurat kjøpt en bil som det viser seg at skulle vært EU godkjent innen 31 AUG eg kjøpte bilen med mangellapp på eu ,men trenger litt tid på å få fikset de småtinga som var Pga delebestilling og sånn.

Eg må og bruke bilen en tur til Arendal i mårå å ønsker helst å ikke miste skilta på veien.:/ noe måte å ungå dette på om eg blir stoppet? Kan eg ringe inn å få utsettelse feks? Eller får eg automatisk 2 mnd sånn som før?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får automatisk 2mnd utsettelse, så trenger ikke ha angst før 31. oktober ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som Haakon sier. Få dager inn i september får eier brev med påminnelse og ny frist innen utgangen av neste måned, altså oktober.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 måneder før og 2 måneder etter "fristen", så man har god tid:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MY BAD! Slettet kommentar da det var feilinfo :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når har det blitt slutt på at man ikke kan vise bilen 4 måneder før frist?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil

Feil

Og feil :)

Problemet i ditt tilfelle Lasse er at gammel eier ikke har "glemt" eu kontrollen og vil derfor heller ikke få en påminnelse eller utsettelse. Er eu kontrollen tatt så skal den være godkjent før fristen.

Flaks for meg at eg ikke ble stoppet frem og tilbake fra Arendal då ,hadde denne meldingen komt før hadde eg nok kjørt Jetta 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har det ikke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/_attachment/308259/binary/542075

I dette vedlegget fra vegvesenet merket "klarspråk" fra deres side, står det da gjentatte ganger (og understreket) at om kjøretøyet ikke er godkjent innen fristen, så gis det ut neste måned (altså 1+1 måned etter fristen, 2mnd totalt).

Ikke at disse 2mnd kun gjelder om kjøretøyet ikke er fremvist for kontroll før etter fristen er gått ut. Altså om det først er vist innen fristen, så må den også være godkjent innen fristen går ut, uten at man får forlengelse automatisk.

Utover de 2mnd ekstra, så må man søke om ekstra utsettelse om det foreligger spesielle grunner til dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har det ikke?

Så hva var feil med det jeg skreiv? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/_attachment/308259/binary/542075

I dette vedlegget fra vegvesenet merket "klarspråk" fra deres side, står det da gjentatte ganger (og understreket) at om kjøretøyet ikke er godkjent innen fristen, så gis det ut neste måned (altså 1+1 måned etter fristen, 2mnd totalt).

Ikke at disse 2mnd kun gjelder om kjøretøyet ikke er fremvist for kontroll før etter fristen er gått ut. Altså om det først er vist innen fristen, så må den også være godkjent innen fristen går ut, uten at man får forlengelse automatisk.

Utover de 2mnd ekstra, så må man søke om ekstra utsettelse om det foreligger spesielle grunner til dette.

Det er snodig for dette ga de klar beskjed om til våre mekanikere sist de var på kurs...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det isåfall er tilfelle så beklager jeg feilinformasjon ;) Lasse kan ikke du ringe og sjekke for klarhets skyld? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan godkjenne i de 3 foregående månedene (august bil kan godkjennes i august samt i mai, juni og juli)

Kommer du inn akkurat på dagen 4 måneder før fristen så risikerer du å møte opp for tidlig :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan godkjenne i de 3 foregående månedene (august bil kan godkjennes i august samt i mai, juni og juli)

Kommer du inn akkurat på dagen 4 måneder før fristen så risikerer du å møte opp for tidlig :P

Da skriver isåfall Vegvesenet feil på sine sider, som Terje linker til under her:

"Bilen kan framstilles for kontroll allerede 4 måneder før kontrollmåneden, slik at kontrollfristen utgjør 5 måneder." Sakset fra

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Sporsmal+og+svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dette blitt endra i de siste årene? : klø : Eller er det jeg som begynner å bli gammal og senil? : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg føler at du er blitt gammel og senil, for jeg kan ihvertfall ikke huske at det har vært annerledes på mange år:p Men igjen, der kan jeg være senil også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skulle ene bilen min ha vært godkjent innen 30.9, jeg hadde den inne til kontroll før fristen, men det var endel å ta tak i og den er ikke vist til etterkontroll før den ordinære fristen gikk ut. Fikk brev i posten fra SVV i går som var datert 3. oktober, der det står at de ikke har fått melding om at bilen er godkjent, og at den må være godkjent innen 30. November, etter det risikerer den å bli avskiltet.

Så ja, automatisk 2mnd forlengelse. Har det svart på hvitt om noen har behov for ekstra bekreftelse på dette (bildebevis).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 4 måneder før.... jeg godkjente min i mai, og den hadde frist ut september (9 på slutten av skiltet) :-) så får du 2mnd ekstra hvis du har "glemt" det. Vært sånn i mange år såvidt jeg vet :P.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skulle ene bilen min ha vært godkjent innen 30.9, jeg hadde den inne til kontroll før fristen, men det var endel å ta tak i og den er ikke vist til etterkontroll før den ordinære fristen gikk ut. Fikk brev i posten fra SVV i går som var datert 3. oktober, der det står at de ikke har fått melding om at bilen er godkjent, og at den må være godkjent innen 30. November, etter det risikerer den å bli avskiltet.

Så ja, automatisk 2mnd forlengelse. Har det svart på hvitt om noen har behov for ekstra bekreftelse på dette (bildebevis).

Så bra :) Da tar hvertfall jeg tilbake mine påstander. Dobbelsjekket med eu ansvarlig her og man sto på det samme som meg så det var veldig snodig hvis SVV har sagt det.

- - - Updated - - -

Det er 4 måneder før.... jeg godkjente min i mai, og den hadde frist ut september (9 på slutten av skiltet) :-) så får du 2mnd ekstra hvis du har "glemt" det. Vært sånn i mange år såvidt jeg vet :P.

Poenget her var ikke at trådstarter hadde "glemt" det, men heller at den ikke ble fikset til fristen. Eu kontrollen i seg selv var tatt før fristen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen forskjell på om kontroll er utført eller ikke, det er godkjenning av kjøretøyet som har frist.

Som nevnt har man to måneders utsettelse, før gikk det også en god stund (opp i mot en måned) til før registeret ble oppdatert og bilen var begjæret avskiltet, men i dagens EDB verden med kamera så vil jeg tro dette går ganske kjapt etter siste frist er brutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra då kan eg vertfall kjøre med bilen. Den er på ingen måte trafikkfarlig er bagateller som knekt fjær, stør håndbrekkvaier og ikke fungerende tåkebaklys

Venter på deler stødemperene var kaputt så har bestilt nye

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra då kan eg vertfall kjøre med bilen. Den er på ingen måte trafikkfarlig er bagateller som knekt fjær, stør håndbrekkvaier og ikke fungerende tåkebaklys

Venter på deler stødemperene var kaputt så har bestilt nye

Har du mottatt brev fra svv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det brevet er det nok forrige eier som har mottatt om det er sånn at han akkurat hadde kjøpt bilen da førsteinnlegget ble postet. Som det står som avsnittoverskrift i brevet jeg fikk "Dette er det einaste varselet du får".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.