#1 Skrevet Juni 21, 2005 Hei! Har akkurat kjøpt meg ny bil, en 89mod audi coupe med 10v motoren.Jeg lurte da på hvordan jeg skal få fikset el.vinduene?Jordingsfeil?Har sjekket sikringene men de var ok. Og jeg har et lite spørsmål til.Bilen er tungstartet og ligger på rundt 700-800rpm på tomgang.Går opp og ned.Bilen drar lite og drar jeg den ut på girene,føles det som bilen nesten mister fart og ikke aksellerer,øker bare i fart uten draget Noen som kan gi meg noe info om dette,har akkurat kjøpt min første Audi og er ikke helt inni alt enda Takker for svar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 21, 2005 Hei og velkommen til forumet. Problemet med el-vinduene er som regel en av to ting, enten dårlige brytere, eller brudd på kablene i døråpningen. Hvordan rense el-vindu brytere (Engelsk tekst) For tomgangens del så kan det hjelpe godt å rense tomgangsstabilisatoren, søk på forumet så finner du ut hvordan da dette har vært diskutert tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 21, 2005 Takker så mye for det! Takker for svarene også. Men hva med akselerasjonen i bilen?Må jeg bytte noen deler som kan være ødelagte?Drar litt fra 2000-3500rpm eller noe sånt.Resten av spekteret er liksom bare døgang etter det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 22, 2005 Slitt clutch? Det er sannsynligvis noe galt i overføringen av krafta fra motoren til drivverket, og da er jo dette en vanlig slitedel. Kan også være feil justert tenning, da får du ujevnt drag, gjerne bra i bunn og lite på toppen, eller omvendt. El.vinduene går via releet på takluka, om du har, tror det er et stort gult relè. Dette er et standardrelè, så om du finner en annen audi på høggern med el.luke eller vindu, eller du får lånt deg et, så kan du jo prøve. Relèet er gult og større enn de andre. edit: Sitter over pedalene, ta ned hylla under rattet/over pedalene, så ser du det oppe til venstre. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 22, 2005 jeg har takluke på bilen,jeg tror ikke det er clutchen som er gåen.Den virker ganske god syns jeg.Tenkte kanskje det var tenninga som rar jeg og.Tenkte faktisk flere deler som kunne være galt men er jo ikke ekspert på dette. Bilen går ujavnt på tomgang og noen ganger dør den nesten når jeg skal ta igang, idag smalt det i potta og den virket nesten som den var rå da jeg skulle ta igang. Takk for svar.Skal sjekke det releet til takluke under pedalene.Er ikke så mange audier på huggeren her har jeg sett.Koster denne delen for noe ny egentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 23, 2005 jeg har takluke på bilen,jeg tror ikke det er clutchen som er gåen.Den virker ganske god syns jeg.Tenkte kanskje det var tenninga som rar jeg og.Tenkte faktisk flere deler som kunne være galt men er jo ikke ekspert på dette.Bilen går ujavnt på tomgang og noen ganger dør den nesten når jeg skal ta igang, idag smalt det i potta og den virket nesten som den var rå da jeg skulle ta igang. Takk for svar.Skal sjekke det releet til takluke under pedalene.Er ikke så mange audier på huggeren her har jeg sett.Koster denne delen for noe ny egentlig? Koster nok ikke mange kronene for et slikt relè på Torshov, Biltema etc vil jeg tro. Om det smeller i potta osv så høres det ut som en tenningsfeil, men det kan også være toppakninga faktisk. Mister du kjøleveske, eller kommer det olje i den? mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 23, 2005 Prøvde et annet relee` idag,det virket ikke på vinduene. Så da er det ikke relee` tenker jeg. Angående det andre du spurte om så har jeg ikke fått sjekket det.Kikket på ledningene inn til fordeleren idag og så at det var noe vått på pluggledningen inn til fordeleren på den ene.Fikk ikke tid til å sjekke alle. Tenkte kanskje tenningen var feiljustert siden det smeller i potta og lukter bensin noen ganger.Så den muligens får for mye bensin osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2005 er ikke bensinpumpa di som kødder litt da? evnt bensin/luftfordelinga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2005 Mulig det er det?Den er tungstartet etter den har stått litt.Tikker kraftig før den skrur opp turtallet og synker igjen til 700-rpm noen ganger holder den seg på 900rpm.Trykker jeg inn gassen da så ligger den bare å surkler hele tiden nesten.Varierer mye.Pluss at noen ganger drar det litt fra 2000-3500 og noen ganger nesten ingenting.Merkelig opplevelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 23, 2005 har/hadde noe av det samme kukeriet med kjerra mi.. bytta mye rart.. sikkert noe unødvendig også. det som hjalp mest hos meg var i hvertfall ny bensinpumpe. ellers har jeg bytte bensinfordeler og lmm, en tempsensor av noe slag og noe annet greier jeg ikke husker. blitt ganske bra nå foruten at den fremdeles ikke liker fuktig luft.. har en tendens til å fuske da. holder faktisk på å bli gal av dette.. edit: bytta bensinfilter også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 23, 2005 Hehe,begynner å bli gal allerede jeg.Selv om det ikke har gått så lenge. Koster ikke ei bensinpumpe ganske mye, pluss at den sitter i tanken og vel?Eller er jeg helt på jordet nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 23, 2005 bensinpumpa fikk jeg for en tusenlapp via en kamerat. sparte et par laken på den tror jeg.. pumpa sitter under bilen hos meg i hvertfall. ved siden av bensinfilteret. er du heldig, så sittern på samme sted hos deg. men bevares, det trenger ikke være pumpa som er gåån.. kan være en liten bagatell også.. hehe. det er til å bli sprø av. skal bytte plugger og pluggledninger i morra i hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 23, 2005 Det var billig.Står en coupe på huggeren her.Kan sjekke om den pumpa fungerer.Har ikke peiling på om pumpa sitter i tanken eller utenfor.Håper utenfor da for min del.Tenkte kanskje å bytte pluggledninger,plugger,rotor og fordelerlokk.Men aner ikke om det har noen virkning på det problemet?Kanskje den blir lettere å starte men ikke noe annet?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 23, 2005 Det var billig.Står en coupe på huggeren her.Kan sjekke om den pumpa fungerer.Har ikke peiling på om pumpa sitter i tanken eller utenfor.Håper utenfor da for min del.Tenkte kanskje å bytte pluggledninger,plugger,rotor og fordelerlokk.Men aner ikke om det har noen virkning på det problemet?Kanskje den blir lettere å starte men ikke noe annet?? Pumpa sitter i tanken, og det er en ganske grei jobb å skifte den. tar ca en time om du har skrudd litt før. Må ut med matta i bagasjerommet. Deretter et ståldeksel som ligger over tanken. Da ser du en ring som er gullfarget, ta ut lokket som sitter i denne ringen (hvitt) og så ser du pumpa. Husk å monter flotøren riktig etterpå da, så slipper du å kjøre med tom tank på måleren, mens den fysisk er full.... Pumpa koster fra 1500-2000 hos mekonomen, avhengig av hvilke rabatter du har tilgang til via jobb, bekjente etc...Jeg bytta pumpe på den coupeen som jeg hadde, og bilen gikk merkbart bedre og jevnere, både på tomgang aks. Dersom du hører pumpa suse/surkle ganske mye når du sitter inne i bilen med tomgangshstighet, så er pumpa sannsynligvis moden for utskifting. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 23, 2005 Hei,ja hører at den tikker hver gang startmotoren går kan du si.Går liksom i takt nesten.Må få byttet pumpa da tenker jeg.Merker ikke noe særlig til lyden etter bilen har startet og står på tomgang.Men er noe hvining på en måte når jeg drar på litt.Vet ikke om det er pumpa det og? Mye rare lyder,hehe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 23, 2005 Nesten garrantert bensinpumpa ja.. Når jeg starter bilen og kjører de første 200 meterene så hoster og harker og smeller det.. Og så plutselig sparker det fra.. Bensinpumpa mi suser det virkelig av innimellom. Hender også at bilen stopper opp. Da må jeg bare skru tenninga av og på og så er den like bra igjen. Jeg betalte godt borti 4000 kroner på Dahles auto Sarpsborg for pumpa. Den sitter i tanken.. Lurte på om jeg skal bytte den nå i helga.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 27, 2005 Da var bensinpumpe bestilt fra mekonomen til 1500kr idag,er dette billig forresten?Håper jo da at det er dette som er galt siden dette er et kjipt problem.Ingen som har noen bilder ang bytting av pumpe forresten?Flotøren blir vel ok hvis man monterer den slik den stod,er ikke noe som må gjøres etter man har tatt den ut e.l? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 27, 2005 2 bilder. jeg fant ut at jeg hadde fått feil pumpe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 27, 2005 Hmm,det er kjipt.Sånn det ser ut der altså.Får pumpa mi på onsdag.Håper det er riktig den jeg får da.Takker for bildene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 28, 2005 Funnet ut et eller annet tikking i motoren nå.Pleier å gi seg etterhvert som bilen blir varm.Men høres nesten ut som ventil tikk,men er en pumpe eller en "konet" plast bit som jeg tror går til servopumpen?Har ingen bilder så jeg får vist akkurat hva slags del dette er.De ligger over toppdekslet og har et langt rør som går over hele motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 1, 2005 Kanskje ett litt dumt spørsmål Men kan defekt/sliten bensinpumpe også være skyld i rimelig høyt bensinforbruk? Fredrik: Har du fått fikset el-vinduene dine? Hva er egentlig problemet med dette/disse? Vinduet på min Coupe på førersiden fungerer ikke i det hele tatt, her er det wire'ene som har "kilt" seg på "spolen" ved el-motoren inne i døren. Bare et lite tips hvis du ennå ikke har funnet ut av det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 1, 2005 Hei Eskild.Nei jeg har ikke hatt tid til å se på vinduene enda.Tenkte å se om vinduene i det hele tatt får noe strøm egentlig?Har ikke sjekket om det er noen brudd i kontakter i dørene heller f.eks?Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne.Får sjekke det du sa tror jeg.Kanskje samme problem her,men ingen av vinduene mine virker i det hele tatt.Eneste som virker er speil og takluke. Sjekket på batteriet idag igjen.Ser ut til at det irrer på pluss kontakten.Hva kan dette skyldes egentlig?Skrapet av irret for ikke så lenge siden, men det hadde kommet tilbake og like mye som før jeg renset den. Mvh Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 4, 2005 Drev å skifta bensinpumpa idag.Men oppstod problemer.Pumpen jeg kjøpte var Bosch,stor og bred.Mens den som stod i var Pierburg?? eller noe sånt,liten og smal. Tok ihvertfall ut den gamle pumpa,satt fast med noen fester slik at den skulle passe i orginal hullet.Var andre fester til polene på gamle pumpa.Loddet fast.Klipte av og lagde til med nye fester som skal virke til Bosch pumpa.Men dyser osv var annerledes dimensjoner på,så fikk ikke byttet pumpa allikvel. Noen som har noen meninger om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 4, 2005 Drev å skifta bensinpumpa idag.Men oppstod problemer.Pumpen jeg kjøpte var Bosch,stor og bred.Mens den som stod i var Pierburg?? eller noe sånt,liten og smal.Tok ihvertfall ut den gamle pumpa,satt fast med noen fester slik at den skulle passe i orginal hullet.Var andre fester til polene på gamle pumpa.Loddet fast.Klipte av og lagde til med nye fester som skal virke til Bosch pumpa.Men dyser osv var annerledes dimensjoner på,så fikk ikke byttet pumpa allikvel. Noen som har noen meninger om dette? Har du fått riktig pumpe? Husk at du skal ha for montering i tank da. Dersom du ga 1500 vil jeg tro du fikk ca 500 i rabatt på pumpa, dersom 1500 var ordinærpris hos mekonomen har du trolig fått feil. Dersom du hadde pierburg fra før, må du ha pierburg nå. Du får kjøpt både bosch og pierburg på mekonomen. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 4, 2005 Sa ifra at pumpen lå i tanken.Den passer til det orginale festet som pumpen skal ligge rundt kan du si.Den pierburg pumpen hadde et merkelig ekstra feste som passet inni orginale festet igjen og var stripset fast??Den var veldig liten i forhold til Bosch pumpa.Uansett så var disse polene loddet fast og jeg har laget fester til bosch pumpa med klemmer.Trodde kanskje det skulle virke da?Eneste som jeg mangler en mutter med rette gjenger på toppen av dysa som skal tette åpningen. edit.Orginal prisen var nesten 2000kr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...