Skifte olje på manuell kasse?

Anbefalte innlegg

Mange tråder om oljeskift på automatkasser, men fins det anbefaling på oljeskift på manuellkasser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe intervall på oljeskift for manuelle girkasser, men skader ikke å gjøre det :-)

Jeg fikk byttet olje på min Passat 3bg med manuell, da hadde den gått ca.200 tusen km :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk; mine 1.9TDI'er har gått ca 150'km. Hva koster oljeskift vet du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olja er dyr, mener jeg betalte ca 3000kr totalt for olje og arbeid mener jeg.

 

Edit: mente ca. 2000kr totalt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk; mine 1.9TDI'er har gått ca 150'km. Hva koster oljeskift vet du?

 

Er helt standard GL4 olje som man får kjøpt i alle mulige fabrikat. Trenger ikke koste mye i det hele tatt. Klarer du å skifte bremser bak klarer du skifte giroljen selv. Er bare å tappe også fylle på til det renner ut :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt girkasseolje på møller. Tror det kosta ca 200,- kr for en liter. Ta ut påfyllingspluggen først. Dumt å tappe ut olje hvis du ikke får ut påfyllingspluggen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW sier at oljeskift på manuell girkasse ikke er nødvendig. Men den holder nok lenger hvis man gjør det. Holder den bilen ut uten oljeskift?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW sier at oljeskift på manuell girkasse ikke er nødvendig. Men den holder nok lenger hvis man gjør det. Holder den bilen ut uten oljeskift?

 

vw sier også at det ikke er nødvendig med skift av olje på automatkasser heller..

 

likevel er det lurt å bytte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som produserer girkassene sier at det skal skiftes. Ingen olje er evigvarende. Så enkelt er det bare! Har bytta olje på alt av girkasser jeg har hatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som produserer girkassene sier at det skal skiftes.

Svært viktig poeng det Mikkel sier her. VW har bare 5 års garanti, eventuelt 5 års reklamasjonsrett, på sine biler. Hva som skjer etter 5 år er bileiers problem. Man må huske at i bilbransjen så er det stadig ett jag om å ha lavest mulige driftskostnader på biler over tid, når det reklameres og selges både mot privatpersoner og firmaer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt manuelle kasser som har skrapt i synkroniseringsringer, men blitt fine etter oljeskift.

Men har også hatt manuelle kasser som har gått 500.000 km sannsynligvis uten et eneste oljeskift.

 

Har man en eksklusiv godbil som skal vare i mange år er det lurt med oljeskift på kassa, er det en lurvete bruksbil med enkel tilgang til brukte deler kan man vel hoppe over det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet girolje på en Golf 3 VR6 jeg hadde. Det var veldig enkelt. Bare husk at du må sikre deg at påfyllingspluggen lar seg åpne FØR du tapper av olja.

 

Jeg merket stor forskjell på gammel og ny girolje. Først trodde jeg det var en dårlig synkroniseringsring på 3.giret siden det skrapet når jeg skulle sette den i det giret (i etterkant skjønte jeg at det var dårlig girolje). Etterhvert gikk det så langt at det nesten var umulig å gire når det var kaldt ute, og til slutt røyk det ene vaierstaget så jeg satt igjen med 1,3,5-gir og revers. Skiftet olje, og det var silkemykt å gire. På min nåværende Alfa Romeo 159 1.9 JTDm med M32-girkasse er det anbefalt i entusiastmiljøet at man skifter giroljen hvertfall en gang i året på grunn av en konstruksjonsfeil som forhindrer smøring av et meget viktig lager - med påfølgende girkassehavari.

 

Som det tidligere er nevnt; ingen olje varer evig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at man skal bytte olje er fordi olja degraderes og girkassen blir full av skit. Om det er en manuell girkasse eller ikke, har ingenting å si. Stort sett uten unntak så har jeg opplevd at de manuelle girkassene jeg har bytta på har blitt bedre etter noen skift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 3bg med 1.9 TDi og manuell ble bedre etter bytte av olje på girkassen. Den hadde begynt å skrape såvidt når jeg satt den i 2.gir noen ganger (kun når den var kald). Har kjørt i 2 år nå uten problemer etter oljebytte, så vil påstå at det hjelper å bytte olje på manuell girkasse som har gått litt. Men trenger ikke bytte ofte på manuell, men min hadde gått 200 tusen når jeg byttet oljen på girkassen, og jeg tror ikke tidligere eier hadde gjort det tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er helt standard GL4 olje som man får kjøpt i alle mulige fabrikat. Trenger ikke koste mye i det hele tatt. Klarer du å skifte bremser bak klarer du skifte giroljen selv. Er bare å tappe også fylle på til det renner ut :P

Litt avhengig av hvilken biltype tråden gjelder, men på nyere Passat og Touran ser jeg VW anbefaler GL-5.

Hva skiller GL-4 og GL-5?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær forsiktig med GL5 hvartfall, er ikke kjent med nyere vag, men

GL4 og/eller GL4+ på "eldre" vw/audi hvartfall. :)

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt avhengig av hvilken biltype tråden gjelder, men på nyere Passat og Touran ser jeg VW anbefaler GL-5.

Hva skiller GL-4 og GL-5?

 

De fleste oljene som fås kjøpt er gl4/5 noe som betyr at de går til begge spesifikasjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye går typisk på? Holder med en litersflaske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye går typisk på? Holder med en litersflaske?

 

Det typiske på vanlige fwd-kasser er vel ca 2 liter vel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.3 på Passat 3C, så må vel sjekke til din spesifikke bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ny olje på manuell kasse på Audien A2'en idag. 2 liter. 1250,- ferdig skifta på merkeverksted. Før skrapte det rundt nedi der når du satte staken i 1., nå er det helt smooth. Syk forskjell!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før skrapte det rundt nedi der når du satte staken i 1., nå er det helt smooth.

 

Ha ha ha, den der kan jo tolkes litt forskjellig! Ikke bra hvis det lager ulyder når en rører rundt med staken nei!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

greit tips er å løsne påfyllingspluggen før du tar av tappepluggen, kjedelig om du ikke får den av også står du der med ei kasse som er tom for olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne tråden igjen jeg. Sliter med skraping til 2 gir, både opp og ned, på min B6 TQ. Bilen har gått 208k og oljen har garantert aldri vært skiftet.

For automatgirkasser er det vanlig med flushing og bytte av filter. Regner med det ikke sitter noe filter i min manuelle kasse, men er det nødvendig med flushing eller holder det med rent oljeskift?

Bilen har forøvrig noe dårlig clutch etter hvert som jeg planlegger å skifte. Bør jeg droppe oljeskiftet og heller spare pengene og bytte til brukt byttekasse sammen med clutchskiftet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et oljeskift er vel uansett 'gratis' i forhold til innsatsen, så det er ikke stort å lure på! (Burde gjøre det på cabben selv, den er 'sirup' på vinteren og har tendens til litt skraping selv med magre 150'. Samme kasse.) 

Har ikke opplevd selv, men vet mange får svært mye bedre kasser ved oljeskift.

Manuelle er det sannsynligvis ingen grunn til å flushe med mindre det som kommer ut er riktig ille..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.