Anbefalte innlegg

Jeg ser et selskap i Trondheim, Estra (http://www.estra.net), har begynt å selge biodiesel. Prisen på :tilber: 7,50 kr/l er det jo ikke noe å si på, men er det noe annet man bør tenke på før man benytter dette (ytelse, slitasje, soting, ++)? Noen som har erfaringer? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal stå i instruksjonsboken om dette, men såvidt jeg husker kan alle TDI-motorene fra slutten av 90-tallet og nyere kjøres på biodiesel uten videre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Østerrike så er Biodiesel (rapsolje) helt vanlig og fåes kjøpt på de fleste bensinstasjonene. Det skal visst ikke være noe å gjøre på bilen, men det kan være greit å sjekke med forhandleren eller importøren om dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med chipede diesel motorer?

Kanskje ikke så lurt eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chipping er ikke noe problem da bio-diesel brenner like bra/dårlig som vanlig diesel. En jeg har prata med som bor i USA kjører en 100hk 1.9TDI chippet, kun på biodiesel. Han er iaffal kjempefornøyd. Derimot har biodiesel en annen viskositet enn vanlig diesel, og du kan dermed få dårlig flyt dersom dieselfilter osv ikke har vært byttet på en stund. Sørg for rene filter, så skal det funke fint det.

 

Men biodiesel består egentlig av to typer. Den ene er vanlig diesel blandet med biodiesel som kalles Bxx, der xx står for hvor mye prosent biodiesel det er i blandingen. Feks B30 består av 30% biodiesel og 70% vanlig petroleumsdiesel.

 

Biodiesel er basert på en reaksjon mellom (feks) rapsolje og alkohol. Biproduktet av reaksjonen er glyserin.

 

Så ikke kjøp rapsolje på butikken. :) Det er ikke det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er litt redd at denne dieselen skal komme for fullt inn til Norge(konkuranse)

Den er meget billig-JA,men det er noen ulemper med den også..Det er lagt ut liste over HVILKE bilmerker som går på den-og det mener jeg sier en god del om kvaliteten på biodiesel...Og oppi dette landet her som er så kaldt,vil jeg tro det kan by på mange overraskelser da kulda setter inn....Biodiesel blir for tykk om vinteren,og da blander de den ut med vanlig diesel,og hva skjer med prisene da tro...??

Jeg ville ikke ha kjørt på denna dieseln..Lukter matfett lang vei av eksosen : smil :: smil :

Men så er jeg kanskje litt patriotisk og da : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant det kent sier, var i tyskland i februar på en tysk skole, der hadde de ett prosjekt som gikk ut på å få en jeep til å gå på ren rapsolje, Det er også mange i tyskland som kjører på dette.

 

Spesielt miljøfreakere, vi så en gammel VW transporter TDI full av hippier, og over hele bilen sto det ett klistremerke/vinylting "Ich fahren nur mit rapsöl" eller noe i den duren, lukta drit av den bilen ja.

 

Men det som er er at han tyskeren vi snakket med om dette ("kraftfarzeugtechniker-meister"), det vil si at han Driver å holder 1800timers kurs med folk som allerede har fagbrev, det går da ut på avanserte motorstyringer, ABS, Finne ut nye ting som gjør noe for bilindustrien. osv.osv. (I tyskland må du være "meister" for å kunne starte egen bedrift) og HAN læreren lekte faen ikke butikk, han drev å stilte dieselpumper og holdt foredrag på tysk om alt mulig piss vi nesten ike forsto noe av. Men når vi spørte han om rapsolje mente han at det kan brukes noen steder i tyskland Pga. luftfuktighet og temperatur er litt bedre i Tyskland, spesielt på vinteren, da er det cirka like kaldt der som en jævlig norsk høst. Men han var sikker på at i norge ville ikke dette fungere, når dette ble ordentlig kaldt ville viskositeten på biodieselen bli så forbanna tjukk at hele systemet ville nesten blitt "tetta" det ville ikke forbrenne ordentlig og nesten "klumpe" seg opp. Det mente tyskeren. Han kjørte selv Multivan TDI som var chippa til nesten 170 Dieselhester.. Og når vi spørte han så sa han at han ALDRI ville latt sin TDI maskin gå på biodiesel..

 

Tyskerens Multivan-powered by ABT :D

 

IMG_0101.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er litt redd at denne dieselen skal komme for fullt inn til Norge(konkuranse)

bryr du deg ikke om miljøet rundt deg? og hva er galt med konkuranse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bio-diesel blandes ut på vinteren og tåler da inntil -30 grader. Ikke glem det. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bio-diesel blandes ut på vinteren og tåler da inntil -30 grader. Ikke glem det. ;)

blir jo som vanlig diesel det??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den blandes ut med "vinterdiesel" og får omtrent samme tålelighet ovenfor kulde.

 

Det er vel ikke ren biodiesel de tilbyr i trheim vel? Er vel helst en blanding?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bio-diesel blandes ut på vinteren og tåler da inntil -30 grader. Ikke glem det. ;)

 

Hva med lastebiler som ferdes gjennom østerdalen??? -30 er jeg redd blir for dårlig gett..Vanlig diesel holder -32,og det blir for dårlig det,og da må man ha polardiesel,som holder nedmot 50 blå!! Og da kan biodiesel tilhengerne bare glømme å i det hele tatt å få starte..

Uansett så blir biodieselen altfor dårlig her på østlandet pga kulda...Og kvaliteten : klø :: klø : Er litt itvil på den ettersom mange bilerprodusenter ikke engang vil godkjenne dette.. Effektmessig skal den visst også være dårligere..Mindre effekt=mere dieselforbruk=dårligere for miljø...

Så jeg tror vinninga går opp i spinninga

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med lastebiler som ferdes gjennom østerdalen??? -30 er jeg redd blir for dårlig gett..Vanlig diesel holder -32,og det blir for dårlig det,og da må man ha polardiesel,som holder nedmot 50 blå!! Og da kan biodiesel tilhengerne bare glømme å i det hele tatt å få starte..

Uansett så blir biodieselen altfor dårlig her på østlandet pga kulda...Og kvaliteten : klø :: klø : Er litt itvil på den ettersom mange bilerprodusenter ikke engang vil godkjenne dette.. Effektmessig skal den visst også være dårligere..Mindre effekt=mere dieselforbruk=dårligere for miljø...

Så jeg tror vinninga går opp i spinninga

hvem er det som har sakt att lastebiler og busser kommer til å kjøre på det? vet att for noen årsiden så prøvde de no propan greier på bussa på raufoss, og det funka jo fint på vinterstid det. det handler om å finne andre mer miljø beviste løsninger, for før eller senere så vil olja ta slutt, og hva gjør vi da når det ikke har blitt utforska på alternative energi kilder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører da ikke lastebil gjennom dalene. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo hovedsaklig at det er lastebiler og busser som skal evt bruke det..Utslippene fra dieseldrevne personbiler er jo bare en brøkdel enn hva tungtransporten har..Gass er et bra alternativ,men gassen er det ikke no problem med når det blir kaldt.Det jeg mener her er at biodieseln er et dårlig alternativ når olja tar slutt..Og når det er slutt på olje,blir det sannsynligvis slutt på gass,og diesel til å blande ut biodieseln oxo : smil :

Så det må nok andre midler til..

Og konkuranse er sunt ja,men 2 kr literen billigere enn hva "våres" diesel er-da kan jeg begynne å gå på fattigkassa hvis dette skulle gå inn for fullt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden trådstarter kjører personbil, og bare et av Estra's tankanlegg er forbeholdt tungtransport argumenterer jeg mest for personbil her. :) Det burde kanskje du og gjøre? ;)

 

Gass ble og testet ut i TrHeim og Bergen. De hadde mindre problemer med gassen enn de hadde forventet, men støynivået var noe høyere og vedlikeholdskostnadene gikk opp iforhold til forventet. På den andre siden; alternativt drivstoff kan vi ta på PM eller i en annen tråd. La oss holde oss til bio-dieselen her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig der. Men jeg ville hvertfall ikke ville brukt biodiesel på min personbil..

Min mening : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo hovedsaklig at det er lastebiler og busser som skal evt bruke det..Utslippene fra dieseldrevne personbiler er jo bare en brøkdel enn hva tungtransporten har..Gass er et bra alternativ,men gassen er det ikke no problem med når det blir kaldt.Det jeg mener her er at biodieseln er et dårlig alternativ når olja tar slutt..Og når det er slutt på olje,blir det sannsynligvis slutt på gass,og diesel til å blande ut biodieseln oxo : smil :

Så det må nok andre midler til..

Og konkuranse er sunt ja,men 2 kr literen billigere enn hva "våres" diesel er-da kan jeg begynne å gå på fattigkassa hvis dette skulle gå inn for fullt

så da mener du att vann er bedre? det er sikkert fint på vinterstid:p;) biodiesel utvinnes ifra planter, det er ikke fosilt brennsel(noe du sikkert viste;))og dermed så kan man faktisk produsere den typen diesel uten å vente flere mill år før det går ann å bruke den;).

 

biodiesel er big business nedover kontinentet. jeg håper att de kan finne en måte som den dieselen kan brukes på, og att den blir solgt litt flere steder. vi i denne generasjonen må begynne å tenke fremover, kutte ned på fossilt brennsel, ellers så bare ødelegger vi kloden vi bor i.. bare så det er sakt, jeg er ikke noe grønt menneske eller noe sånt,synes ikke du att det blir forska på alternative energi kilder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullstendig enig der..Olje finnes det antakeligvis ikke igjen om 100år,så det må tenkes nytt-fullstendig enig der..Men i disse dager og om si 50 år,så har man sikkert funnet på mye rart til altenative drivstoffkilder..

Men dagens biodiesel- : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullstendig enig der..Olje finnes det antakeligvis ikke igjen om 100år,så det må tenkes nytt-fullstendig enig der..Men i disse dager og om si 50 år,så har man sikkert funnet på mye rart til altenative drivstoffkilder..

Men dagens biodiesel- : klø :

greit nok att dagens biodiesel lukter ogsånt, men lukter det så veldig mye bedre av vanlig diesel?;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den blandes ut med "vinterdiesel" og får omtrent samme tålelighet ovenfor kulde.

 

Det er vel ikke ren biodiesel de tilbyr i trheim vel? Er vel helst en blanding?

 

Er blanding ja - forskjellig blanding etter årstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er blanding ja - forskjellig blanding etter årstid.
selskapene blander rett å slett parafin i dieselen i kulda. men et godt råd. ha i en skvett totakktsolje.selvblandende. . mye penere gange,og pumpe osv har godt av det.!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ha i en skvett totakktsolje.selvblandende. . mye penere gange,og pumpe osv har godt av det.!

 

Dette gjelder forøvrig alle dieselbiler pga den tørre dieselen vi kjører på i Norge. Har du på for mye ryker den blått og får alle til å tro at motoren din er utslitt og. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mindre effekt=mere dieselforbruk=dårligere for miljø...

Så jeg tror vinninga går opp i spinninga

 

Hvis biodieselen er laget fra fornybare energikilder (er den ikke det?) er det ikke så ille miljømessig sett at den bruker mer diesel.

 

Er det forresten noen som vet om VPower / Clean Power osv. er bensin framstilt på en annen måte enn vanlig, eller om det bare er vanlig 95-bensin som er tilsatt noen ekstra stoffer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis biodieselen er laget fra fornybare energikilder (er den ikke det?) er det ikke så ille miljømessig sett at den bruker mer diesel.

 

Er det forresten noen som vet om VPower / Clean Power osv. er bensin framstilt på en annen måte enn vanlig, eller om det bare er vanlig 95-bensin som er tilsatt noen ekstra stoffer?

 

Helt vanlig bensin!! Tilsatt litt mirakelvann :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.