#26 Skrevet September 6, 2005 En kamerat av meg er bosatt på Lillehammer, hvor de selger biodiesel på pumpe hos Hydro-Texaco. Dette har han kjørt med på sin gamle Jetta Turbodiesel siden det ble tilgjengelig uten å gjøre noe som helst modifikasjon. Prisen er bare såvidt under vanlig diesel, så økonomisk har det lite for seg, men det er litt moro å prøve. Lillehammer er ikke kjent for å ha spesielt mildt klima om vinteren, men han har allikevel ikke hatt noe problem helt ned til -35, så vil tro at oljeselskapet tilpasser dette så det kan brukes uansett, ved å blande inn noe så voksutfelling ikke forekommer. Personlig ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å fylle biodiesel dersom jeg hadde en dieselbil, spesielt ikke hvis den var av nyere dato så man vet at slanger og andre gummideler ikke får noe problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet September 7, 2005 Snakket med noen sjåfører som kjører fra Stavanger til Bergen, og noen av dem kjører biodiesel på semitrailer. Hadde ikke noe vondt å si om den. Vet ikke hvordan den var effektmessig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet September 9, 2005 Er det noen som vet hvor mye dyrket mark det ville gått med til biodieselproduksjon hvis alle som bruker vanlig diesel i dag skulle gå over til biodiesel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet September 9, 2005 hehe, nei, få høre ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Oktober 18, 2005 Er det noen som vet hvor mye dyrket mark det ville gått med til biodieselproduksjon hvis alle som bruker vanlig diesel i dag skulle gå over til biodiesel? Veldig lite siden 99% av bio-dieselen idag er laget av reststoffer/avfall fra annen industri. I norge er avfall fra fiskeindustrien det hotteste akkurat nå: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108453 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Oktober 18, 2005 Og det som er så fint med bio diesel er at man kan lage det selv, og da vil det koste deg ca 2,5 kr/l.. Og når man kan kjøre så billig så tror jeg det er mange som gir f**n i at det lukter frityr.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Oktober 18, 2005 Her er link til litt info om biodiesel http://auto.howstuffworks.com/biodiesel.htm Trur faktisk det er eit meget bra alternativ og for dei som såg på søppelkongen på Tv var det litt info om det der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Oktober 18, 2005 Jeg har jo en gammel Audi 80TD, og denne har jeg kjørt på biodiesel siden jeg kjøpte den for et par måneder siden. Bilen soter merkbart mindre under fullt gasspådrag, går penere og det føles som om den trekker bedre enn den gjør på vanlig diesel. Konklusjonen min er at biodiesel absolutt anbefales! Fra og med 96-modeller er det tilogmed godkjent av VAG til bruk på alle konsernets dieselmotorer. Funker fint på de eldre også, men på enkelte kan det hende at man må bytte gummislangene til drivstoff i motorrommet, noe som uansett er en liten kostnad og lite jobb. (på min Audi 80 var det returslangene mellom dysene og mot pumpa som uansett var litt lekk, slangen fra tilførselsrøret til pumpa (før filteret) og slangen fra pumpa til returrøret. Slange for en 100-lapp.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Oktober 24, 2005 Ser at Thomas spør etter noen med erfaringer med biodiesel, men har fått svar ifra folk som synes at/har hørt at/har en kompis osv osv... Biodiesel har jo blitt solgt i lang tid i Trondheim, og mange firma kjører med dette på samtlige kjøretøy året rundt både på lastebiler og personbiler. Men som drivstoff. Til fyring av webasto ol. er det anbefalt å ha egen tank med vanlig diesel. Biodieselen er i utgangspunktet dobbelt så dyr som vanlig diesel, men er avgiftsfri, og derfor endel billigere. Lukten blir noe annet enn ved vanlig diesel, men dieseleksos har ikke spesielt god lukt uansett. Forbruket går litt opp, men du vil få økonomisk gevinst uansett. Det er ingen merkbar effekttap heller. Vet at der er gitt garanti som tilsvarer importørens garantier hvis det blir påvist at biodieselen er skyld i havari, men kan desverre ikke bekrefte dette. Du må regne med å må bytte filter litt oftere enn normalt, hvertfall i starten. Dette er fordi biodieselen er sterkere enn vanlig diesel og renser hele systemet. Dette er vel også grunnen til at eldre biler må bytte slanger ol. For sikkerhets skyld kan du også lese i instruksjonsboka, det står det et avsnitt om dette. Er du litt miljøbevisst er jo dette en glimrende mulighet til å ta hensyn til miljøet, og samtidig spare noen kroner. Ser ingen grunn til å la vær. Lykke til!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet November 19, 2006 Tar opp igjen denne jeg. Så etter det jeg har lest her kan jeg fylle biodiesel på min A4 1,9tdi -02 å bare tut å kjør? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet November 19, 2006 Det er sant det jimmy sier.. biodiesel er strekere... den løsner forkalkningen i motoren å derfor bør det byttes oljefilter å bensin filter litt hyppig i begynnelsen.Gjerne sett på et ekstra bensin filter. Bare en stor fordel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet November 22, 2006 Tar opp igjen denne jeg. Så etter det jeg har lest her kan jeg fylle biodiesel på min A4 1,9tdi -02 å bare tut å kjør? Det medfører riktighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Februar 2, 2007 Fant en side der de står hvilke biler fra Møller som kan bruke biodiesel http://www.hvitvinter.no/nyheter/bruk-av-biodiesel-pa-volkswagen-og-volkswagen-nyttekjoretoy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Februar 2, 2007 Hvor får man kjøpt biodiesel på østlandet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Februar 3, 2007 mener å ha lest en plass at man må ha hyppigere oljeskift hvis man skal kjøre på biodiesel. kan noen bekrefte det? Ser at det henvises til ELSA ang bruk av RME drivstoff. Er det noen som har tilgang som kan se hva dette er? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Februar 3, 2007 Mulig litt off-topic, men var det noen som fikk med seg de tyske gutta på tur? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1411116.ece Selv er jeg helt åpen for bruk andre drivstoffer enn bensin og diesel. En etanolhybrid kunne kanskje vært noe? Eller en dampdrevet bil (dampdrevet generator som driver elmotorer)? Bare synd at det foreløpig ikke oppmuntres skikkelig økonomisk til dette av staten. Kanskje det blir en forandring nå? Kunne f.eks. tenkt meg elbil så lenge rekkevidden var 30 mil før lading. Det ville dekke 95% av all kjøringen min iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Februar 3, 2007 selskapene blander rett å slett parafin i dieselen i kulda. men et godt råd. ha i en skvett totakktsolje.selvblandende. . mye penere gange,og pumpe osv har godt av det.! Hvor mye totaktsolje på en tank? Min tank er på 55 liter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet April 13, 2013 Hvor får man kjøpt biodiesel på østlandet? har det skjedd noe på 6 år? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet April 13, 2013 [video=youtube_share;1lqCwNReU1Y] [video=youtube_share;qi1cqmvio5Y] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...