Temperaturproblemer - VW Passat - feilsøkt det meste...

Anbefalte innlegg

Håper noen har erfaring med feil på temperatur på instrumentpanelet. Nålen opp og ned, og det gjør at EPC lyser. Har først byttet termostaten, deretter temperaturgiveren, den inn mot torpedoveggen, under luftrøret. Temperaturgiveren byttet jeg først med en ny del fra Tyskland, deretter prøvde jeg å bytte på nytt, med en del fra høggern. Begge gangene hjelper det ikke, nålen på instrumentpanelet går litt opp og ned, selv om det en sjelden gang når midt på, altså 90 grader.

 

Er det noe jeg har oversett? Eller har jeg kanskje bare uflaks med delene, at jeg har fått defekt temperaturgiver 2 ganger på rad, først fra Metzger og deretter fra høgger, original temperaturgiver.

 

Jeg tenkte det kunne være ledningen fra sensoren, men i om med at nålen beveger seg, må det jo være kontakt og ikke det som er problemet. Tenkte videre på om det kunne være en sikring, men som sagt er det jo kontakt, og det ser ut til at alt fungerer, bortsett fra riktig signal fra temperaturgiveren da, selvsagt. Gjelder 2 liter bensin, 2001-modell, AZM-motor (men det er samme sensor til alle motortyper, diesel som bensin).

 

IMG_0049.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mine biler har jeg hatt ustabil nål når termostaten må byttes, da hopper jeg opp mellom 50 og 90 alt ettersom hvor mye last det er på motoren.

 

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er det det pleier å være, derfor startet jeg med å bytte termostaten. Problemet fortsatte imidlertid etter termostatbytte, og også etter temperatursensorbytte... Så det er noe underlige greier...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på din bil, men mener fruens golf har to sensorer, ene på blokken og andre på radiatoren, litt usikker på om begge jobber i tandem

 

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at den nye termostaten er ok da? Hopper tempmåleren opp og ned helt vilkårlig, eller stiger den når motor belastes og faller når motor går lett? Er også en mulighet å ta en aktortest av instrument med et diagnoseapparat for å se om instrumentet i seg selv er synderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Bent Owe skriver, hadde jeg koblet til VagCom og målt motorens temperatur via VagCom. Da får du se om det virkelig er motortemperaturen eller instrumentet som er på utur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel er den på null, men så beveger den seg noe oppover av og til, men uavhengig av motorbelastning. Har et par ganger kommet opp i 90 grader, men så vandret nedover igjen. Den andre sensoren ved radiatoren styrer kun viften, så vidt jeg vet og har ikke noe med temperaturmålingen på instrumentpanelet å gjøre. Hmm, da er det vel ikke stort annet å gjøre enn å ta en diagnosetest hos Møller. Har kun VCDS-Lite (fra Ross-Tech), og den gir ikke detaljer, utover feilkode med meldingen: Implausible signal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Informasjonen må kontrolleres, men det er vanlig med to temp-sensorer, en på/i motorblokken som måler vanntempen i blokka, denne sensoren er koblet til bilens motorstyring og det er ut ifra de verdiene som ecu leser, angir hvilket map du er i og evt. sikkerhetsmodus/nødmodus bilen går i. Temperaturen er normalt sett høyere enn det instrumentet leser, eksempelvis 98-101grader under normal drift.

 

Den andre giveren sitter på vanninntak/rail til motoren og måler vanntempen etter at den er avkjølt ifra radiator, før den går inn i motoren. Denne sensoren er koblet til instrumentpanelet og det er instrumentpanelet som evt. gir det varsel i FIS om høy temperatur eller lav vannstand i vanntank (annen sensor) samt styrer nålen. Normal drift vil vise tilnærmet 90 grader.

 

Eldre biler hadde ofte også flere brytere inni temp-sensoren som bla. gikk til klimakompressoren for å slå den av i et forsøk på å redusere lasten på motoren, men dette har med nyere biler blitt implementert i at meldinger heller sendes på bilens bus-nett.

 

Du kan (til en viss grad) kontrollere sensoren(e) med å bruke vagcom og lese av aktuell temperatur i en av måleblokkene. Du kan også kjøre utgangstest på nålene hvis du er i tvil om det er selve instrumentet som tuller.

 

 

Du skriver ikke hele ordlyden, men implausible er ofte tegn på sensorfeil eller dårlig kontakt et eller annen sted i ledningsnettet, dog ikke konstant feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke skovlene på vannpumpen som har sklidd av akslingen ? Er det sirkulasjon av kjølevann i kjøleveskebeholderen? ,se om det kommer noe ut av den tynne slangen som går inn på kjøleveskebeholderen .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Nå fungerer det endelig, og det var faktisk termostaten, som altså gikk i stykker etter bare noen uker. Dyrt å kjøpe billig når man må kjøpe samme del flere ganger... Termostaten kjøpt på Mekonomen, og det kan jo bare være jeg som hadde uflaks, men hadde ikke anbefalt å kjøpe termostat der (selv om den nye termostaten jeg satt i også er fra Mekonomen, men tenker at jeg kan jo ikke være uheldig 2 ganger på rad ;-))20161024_191333536_iOS.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.