Golf 1,9 TDI 2001, motorkode ALH. Tung å starte, fusker rundt 2000 rpm.

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en Golf TDI 2001 som har 194 000 km på telleren. Ved varm motor virker den veldig tight og fin med god kompresjon og motoreffekt. Om motoren ikke er skikkelig varm og man "svipper den opp i 3000 rpm" og slipper gaspedalen så stopper den. Forsøker man å starte umiddelbart etter dette så høres motoren ut som alle ventiler er tette. (Jevn lyd, ingen stempelslag høres. Nesten likt med motor uten kompresjon men denne går tregere rundt) Lar den stå i 2 minutter så starter den men hakker noe voldsomt, akkurat som om den får diesel bare på 2 sylindere. Lar man den hvile i 10 minutter så er alt som normalt, begynner man å kjøre så har man fortsatt fusking rundt 2000 rpm. Jeg kan se at EGR er koblet ut og at det henger en løs kontakt i det området. Om kontakten er til "options" eller om noe er fjernet kjenner jeg ikke til. Har lurt på om det kan være noe vakum-greie / ventil / dieselkutt som drar seg til og henger seg opp slik at den trenger tid for å gå av igjen?

Det finnes kanskje i en tidligere tråd her med dette tema? Takker for all hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett dieselfilter? Fungerer elektrisk fødepumpe i tank? ( tenker på om den kanskje får for lite/ingen diesel ) Er innstilling av register/tenning riktig? Har motoren riktig kompresjon? Sitter glødepluggene skikkelig tilskrudd ( evt. lekkasje rundt disse ) Fungerer stoppespjeldet/gasspjeldet som det skal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye glødeplugger akkurat montert og de er tette. Er kjørt ca 10 000 km etter skifte av register så det bør være riktig, får sjekke etter hvert dersom jeg ikke finner andre feil. (men kan muligens være noe der da den ryker og lukter litt uforbrendt diesel også etter start når den er kald) God trekkraft og veldig fin jevn gange skulle tyde på jevn og god kompresjon. Har bestilt Haynes manual så jeg får lese meg litt opp og sjekke etter hvert. Takk for svar så langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.