#1 Skrevet Oktober 1, 2016 Ser ut som det er på tide å bytte ut pærene i speedometeret da en er gått og de andre virker svake. De som originalt står i er 12v 1,1 watt pærer. fikk bare tak i 2 stk 1,5 watts pærer i dag på mekonomen (de var tomme). Syns disse ga bra lys, mye bedre enn de forrige. Så spørsmålet mitt er, kan jeg erstatte alle med 1,5 watt, eller er det fare for ledninger og sikringer da? Blei jo betydelig bedre lys da. Takk for svar Edit: legger til ett dårlig bilde under. I speedometeret har jeg satt inn 2 stk 1,5 watts pærer. Det blei stor forskjell i forhold til tankmåleren som også syns på bilde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 2, 2016 Går nok bra. Sjekk ladespenningen på bilen, jo høyere spenning jo lavere blir strømtrekket Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 9, 2016 ja, takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 9, 2016 Går nok bra. Sjekk ladespenningen på bilen, jo høyere spenning jo lavere blir strømtrekket Hva mener du med dette, kan vel ikke stemme. Pærens effekt er vel oppgitt v/12V, dvs resistansen i pæra er U*U/P= 12*12/1,5=96 Ohm. Og det er den selv om det er 10 eller 15V spenning påtrykt. Videre blir strøm I=U/R 12V: 12/96=0,125A 13V: 13/96=0,135A 14V: 14/96=0,145A Så, jo høyere spenning, dess mer strøm går det i sløyfa. Til slutt brenner pæra i stykker om spenningen blir høy nok, eller sikringen ryker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 10, 2016 Tenkte litt feil her kan du si.. hehe:) Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 12, 2016 Ja dette blir jo den gamle maglite-fella. sett i pærer beregnet for færre batterier (færre volt), og den ryker rimelig kjapt Men jeg hadde uansett tatt kjangsen på 1,5 w. Tror ikke du brenner i filler dashen av den grunn. Er vel ikke mange pærene heller på B4? 4 eller 6 stk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...