Lyspære til bil - bedre lys til folket !

Anbefalte innlegg

-Kjøpte en enkel ledbar fra ebay til 350kr. Gir masse lys for penga..

Har du tilfeldigvis en link? Vet lite om ledbar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

H4 pærene er allerede byttet med dem du nevner. Det hjalp men likevel helt tragisk. Begge typ44 bila jeg har eid har hatt endel bedre lys...

 

Noen anbefalinger til led bar/bøtter som gir helt greit lys som ikke koster mye? :)

 

Dersom du har byttet til noen av de suverent beste pærene som finnes i verden på lysbilde, effekt med lovlig watt, og levetid, så er du i et spor som denne tråden i utgangspunktet ikke er ment for, nemlig en så enkel QUICK FIX som å bytte til KVALITETSPÆRER.

Dersom man er ute etter en billig løsning for å ha ett så bra lysbilde og lyseffekt som mulig uten at det er ulovlig eller mindre hensiktsmessig, søk i forumet, det er flust med folk som tror det er tingen i bingen. Jeg tenker at ett helt greit lys er fortsatt ikke noe å bruke tid eller penger på når det egentlig ikke er snakk om så mange kroner mer for ett fantastisk lys på bilen.

Dersom problemet ditt er nærlys så vil det ikke hjelpe med mer fjernlys i form av ledbjelke eller lysbøtter.

Dersom man har H4 så kan man øke spenningen med å fikle med relé og ledninger, http://bfy.tw/8wYC. Det er vel det eneste positive med å ha den kjipe H4 som ikke er en god pære uansett. Det kan forsåvidt gjøres med H7, men såvidt jeg vet ikke på noen andre typer pærer.

Dersom problemet egentlig er reflektoren fordi det har vært brukt for mye watt som fx 110/130watts pærer fra biltema eller lignende så er det 2 sikre alternativer: fikse innmaten i lampa eller kjøpe nye lamper. For tips om regenerering av innmat se tidligere innlegg #10 i tråden [emoji6]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er 4300K en anelse gult, men det vet du sikkert. Du må nok opp på 4800-5000 før øynene opplever fargen som nærmere hvit.

Jeg har sett mange typer av pærer som reklamerer med ord som xenon white, xenon colour, og lignende uten at jeg helt forstår annet enn at xenon standardpærer (altså de billige xenonpærene) fra Osram eller Philips faktisk har en fargetemperatur på 3500-4300 kelvin. Men det optimale er altså mer dagslysfarge, dvs mer hvitt enn gult uten at det blir blått og da ligger man på rundt 4700-5100 kelvin.

Det er jeg klar over. Har bare Biltema sine pærer å sammenligne med når det kommer til nye pærer, og de i 4300k lyste mer riktig enn mine gjør. Dama har samme Osram-pærer på sin bil nå, samme problemet der. Levetiden på Biltema sine var ræva, derfor ble det de billigste Osram-pærene denne gangen, som forhåpentligvis varer litt lenger.

 

Men har lest om at de nevnte pærene fra Osram må "kjøres inn" alt fra 50-100t, og etter det får de mer korrekt lys. Jeg skal ha andre pærer når lyktene mine er "overhalt", så ingen fare der - håper bare at det blir bedre på dama sin.

 

Forhåpentligvis riktig tråd men ønsker bedre lys i bilen, da biltema lommelykter og ducktape hadde vært en forbedring...

 

Bilen (som jeg ikke vil si hva er) har h3 pære, altså sånn "bi" tull. Normalt ville jeg bare installert et xenon kit i fjernlys og sagt meg fornøyd med det. Men her vil jeg få det i nærlys isåfall og, noe jeg ikke vil ha. Trenger ikke noe lignende rigid sr20 lys, men noe som er litt bedre en biltema lommelykter. Pris har endel å si. Noen tips?

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Målt spenning frem til pærene? Mange biler som sliter der, så ville ha prøvd å koble de opp på relé - med f.eks dette settet fra Biltema. Plug&play til H4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Kjøpte en enkel ledbar fra ebay til 350kr. Gir masse lys for penga..

 

Nei nei nei og atter nei.

Du KAN godt finne en underprodusent som faktisk produserer gode ledbjelker, med LED, optikk, og byggekonstruksjon som er like bra og bedre til en annen pris enn de kjente merkene. Men i hovedsak er det fortsatt slik at man får det man betaler for, og man tror at dette er bra. Det er flust av ledbjelker med titusenvis av lumen og drar 2-300 watt som på papiret er fett.

Men lys på biler har standarder som er fint justert. Vi snakker om en beregnet mengde strølys som skal treffe veiskilt uten å blende deg i hjel, strølys som lyser opp rett foran bilen som gir et flott nærlys og fjernlys (men hva hjelper det når pupillene dine/øynene dine ikke makter å fokusere både nært og fjernt samtidig ? Det er en god grunn til at fenomenet kalles egenblending og er samme effekt som oppstår ved kombinasjonen tåkelys/kurvelys og fjernlys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei nei nei og atter nei.

Du KAN godt finne en underprodusent som faktisk produserer gode ledbjelker, med LED, optikk, og byggekonstruksjon som er like bra og bedre til en annen pris enn de kjente merkene. Men i hovedsak er det fortsatt slik at man får det man betaler for, og man tror at dette er bra. Det er flust av ledbjelker med titusenvis av lumen og drar 2-300 watt som på papiret er fett.

Men lys på biler har standarder som er fint justert. Vi snakker om en beregnet mengde strølys som skal treffe veiskilt uten å blende deg i hjel, strølys som lyser opp rett foran bilen som gir et flott nærlys og fjernlys (men hva hjelper det når pupillene dine/øynene dine ikke makter å fokusere både nært og fjernt samtidig ? Det er en god grunn til at fenomenet kalles egenblending og er samme effekt som oppstår ved kombinasjonen tåkelys/kurvelys og fjernlys.

 

Nei nei og atter nei? Jo, det gir masse lys for lite penger.. Nå har jeg drevet med lys på bil, båt etc i mange år.. Hvor mange watt og lumen det står at bjelkene er på bryr meg midt i ryggen. Jeg kjøpte en som passa i lyktebøyla min. Og jo det gir masse lys for penga. Vi snakker her fjernlys. Du trenger ikke lære meg om lys og hvordan de fungerer. Da jeg ALDRI bruker tåkelys sammen med noe annet enn park om dagen. Ikke har jeg tåkelys forran på bilen min nå en gang. Jeg har kjøpt meg eget lysjusteringsapparat, nettopp fordi jeg er meget opptatt av at lampene på bilen skal være riktig.

Er meget klar over at disse dyre merkene som Rigid, VisionX osv har ledbar'er som er MYE bedre.. Men han spurte om noen som ga greit lys til en billig penge.. Vel, en billig bjelke fra ebay gjør nettopp det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg eget lysjusteringsapparat, nettopp fordi jeg er meget opptatt av at lampene på bilen skal være riktig.

Er meget klar over at disse dyre merkene som Rigid, VisionX osv har ledbar'er som er MYE bedre.. Men han spurte om noen som ga greit lys til en billig penge.. Vel, en billig bjelke fra ebay gjør nettopp det..

 

Fint for deg !! Det er ikke ett greit lys for en billig penge som er poenget med tråden. Jeg er ikke ute etter å lære deg noe som helst, men folk flest som ikke vet (eller bryr seg) hvor stor forskjell det er bare ved å bytte en lyspære. Og det synes jeg er kjipt siden mange unngår eller ikke liker å kjøre i mørket, som egentlig bør være helt unødvendig. Du vet, tanter og onkler og ungdommer og gubber og koner og folk og fe. Alle de som nyter av kunnskapen til de mange ekstremt kunnskapsrike folkene i vacn og som ikke kan noe særlig om biler, men er bilinteressert. Slike som meg fx, hadde jeg lest dette på begynnelsen av 2000-tallet hadde jeg sluppet å feile så jævlig mange ganger etter å ha tatt i mot råd fra andre som ga inntrykk av at de kunne dette med lys til biler. DERFOR skrev jeg noen ord om det som ble innlegg #1 slik at kanskje noen få fine folk lærte noe og fikk byttet ut de kjipe pærene de kjører rundt med.

Tråden handler om ett bedre lys, og da foreslår du en billig ledbjelke siden noen spør om et greit lys. Ja, jo, men nei. Generelt gir billige ledbjelker, lavkostnadsland xenonpærer, og billige ofte kalt high performance halogenpærer et helt jævlig lysbilde. Greit lys går du også med en hodelykt, men generelt gir billigprodukter i mange tilfeller til og med et helt feil lysbilde, spesielt for møtende trafikk og det er trafikkfarlig.

Jeg er forsåvidt også ute etter å spare penger, gjøre ting billig, men da ville tråden handlet om det: Ett helt greit lys til bilen din ! Eventuelt: Masse lys til folket, BILLIG ! Eller: slik lager du en (ulovlig) lysmur. Og det er tråder jeg er helt sikker på vil bli tatt godt i mot.. Men med stor sannsynlighet ikke av møtende trafikk, som er meg og deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin tråd du har laget her Marius! Har selv tenkt flere ganger at på S4'en er det dårlige nærlys, men fjernlysene er gode, og når man må dimme ned så ser man ikke en dritt! : bråk :

 

Har planer om å prøve ut nye pærer i helgen, vet ikke helt hva som står i den pr.nå. Er jo halogen linselykter på min, så skal bli spennende å se om det utgjør noe forskjell :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint for deg !! Det er ikke ett greit lys for en billig penge som er poenget med tråden. Jeg er ikke ute etter å lære deg noe som helst, men folk flest som ikke vet (eller bryr seg) hvor stor forskjell det er bare ved å bytte en lyspære. Og det synes jeg er kjipt siden mange unngår eller ikke liker å kjøre i mørket, som egentlig bør være helt unødvendig. Du vet, tanter og onkler og ungdommer og gubber og koner og folk og fe. Alle de som nyter av kunnskapen til de mange ekstremt kunnskapsrike folkene i vacn og som ikke kan noe særlig om biler, men er bilinteressert. Slike som meg fx, hadde jeg lest dette på begynnelsen av 2000-tallet hadde jeg sluppet å feile så jævlig mange ganger etter å ha tatt i mot råd fra andre som ga inntrykk av at de kunne dette med lys til biler. DERFOR skrev jeg noen ord om det som ble innlegg #1 slik at kanskje noen få fine folk lærte noe og fikk byttet ut de kjipe pærene de kjører rundt med.

Tråden handler om ett bedre lys, og da foreslår du en billig ledbjelke siden noen spør om et greit lys. Ja, jo, men nei. Generelt gir billige ledbjelker, lavkostnadsland xenonpærer, og billige ofte kalt high performance halogenpærer et helt jævlig lysbilde. Greit lys går du også med en hodelykt, men generelt gir billigprodukter i mange tilfeller til og med et helt feil lysbilde, spesielt for møtende trafikk og det er trafikkfarlig.

Jeg er forsåvidt også ute etter å spare penger, gjøre ting billig, men da ville tråden handlet om det: Ett helt greit lys til bilen din ! Eventuelt: Masse lys til folket, BILLIG ! Eller: slik lager du en (ulovlig) lysmur. Og det er tråder jeg er helt sikker på vil bli tatt godt i mot.. Men med stor sannsynlighet ikke av møtende trafikk, som er meg og deg.

 

 

Du er flink til å skrive. Men han spurte om ledbjelke/bøtter. Som er FJERNLYS.... Hva folk har som fjernlys er jo likandes likegyldig for møtende trafikk. Det dimmes jo ned, eller? Var det feil å svare når han spurte da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såså. Rolig nå folkens :)

 

Er opptatt av veldig bra lys selv, men ikke på en bil jeg kjører i mørket med 16ganger i måneden. Jeg kan ta samtalen vår videre på PM evt for ikke å få mer offtopic i tråden.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såså. Rolig nå folkens :)

 

Hehe jeg er bare engasjert i ett tema som alle med bil har ett forhold til, og det kan bli så mye tullball med. Men for all del, jeg er ingen ekspert og det er mulig jeg tar feil her og der. Og det må jeg gjøres oppmerksom på, på samme måte som at jeg velger å ikke la påstander stå uten en tydelig forklaring.

 

Du er flink til å skrive. Men han spurte om ledbjelke/bøtter. Som er FJERNLYS.... Hva folk har som fjernlys er jo likandes likegyldig for møtende trafikk. Det dimmes jo ned, eller? Var det feil å svare når han spurte da?

 

Takk for det, det er ikke feil å svare ! Mente ikke være ufin, på noen måte [emoji46] Generelt tenker jeg at svarmengden kan økes i vacn sine forum, vi bør være bedre enn alle facebookgruppene som finnes.. Det var bare det at rådet du ga er i mine ører/øyne bortkasta tid om du ikke samtidig opplyser om de sykt mange fallgruvene angående en kjip måte å lyse opp veien på har (når det ærlig talt ikke er kostnaden for mer enn to tanker drivstoff vi snakker om). Generelt gir en billig ledbjelke et lysbilde som i praksis ikke er særlig bra FJERNLYS pga kjip optikk og strølyset som gir egenblending. Når du da dimmer ned vil øynene slite siden du har kjørt med både ett sterkt nærlys OG et greit fjernlys, noe som er samme effekt med kombinasjonen tåkelys og fjernlys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe jeg er bare engasjert i ett tema som alle med bil har ett forhold til, og det kan bli så mye tullball med. Men for all del, jeg er ingen ekspert og det er mulig jeg tar feil her og der. Og det må jeg gjøres oppmerksom på, på samme måte som at jeg velger å ikke la påstander stå uten en tydelig forklaring.

 

 

 

Takk for det, det er ikke feil å svare ! Mente ikke være ufin, på noen måte [emoji46] Generelt tenker jeg at svarmengden kan økes i vacn sine forum, vi bør være bedre enn alle facebookgruppene som finnes.. Det var bare det at rådet du ga er i mine ører/øyne bortkasta tid om du ikke samtidig opplyser om de sykt mange fallgruvene angående en kjip måte å lyse opp veien på har (når det ærlig talt ikke er kostnaden for mer enn to tanker drivstoff vi snakker om). Generelt gir en billig ledbjelke et lysbilde som i praksis ikke er særlig bra FJERNLYS pga kjip optikk og strølyset som gir egenblending. Når du da dimmer ned vil øynene slite siden du har kjørt med både ett sterkt nærlys OG et greit fjernlys.

Ledbjelke med flood og spot Combo gir et bra fjernlys samtidig som den sprer endel og gir lys i kantene. Led kan ikke både lyse øangt og bredt. Så det må kombineres med fler punkter. Så joda, den gir et veldig bra lys til en billig penge. 😉

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ledbjelke med flood og spot Combo gir et bra fjernlys samtidig som den sprer endel og gir lys i kantene. Led kan ikke både lyse øangt og bredt. Så det må kombineres med fler punkter. Så joda, den gir et veldig bra lys til en billig penge. [emoji6]

 

Joda, det finnes mange typer ledbjelker med forskjellige typer av lysbilde, og noen kan til og med lyse både sykt langt og bredt. Rigid SR2-serien 20" og større som eksempel er vanvittige produkter montert riktig, ulovlige menmen ikke trafikkfarlige. Og jeg tror også det finnes billige løsninger som ikke er trafikkfarlige, men generelt angående billige løsninger i LED, eller (såkalt) kinavare high performance halogen eller xenon, er dette ikke optimale produkter pga strølys og egenblending.

 

Vil du ha mer lys på bilen, den enkleste løsningen er ett pærebytte, sjekke at reflektorer ikke er brente, og eventuelt en lett puss av lampeglasset/plasten med UV-lakk/UV-film på toppen. Skal du ha bøtter eller bjelker med lys, monter kvalitetsoptikk og gjør det riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det du sier er at en billig LED bjelke fra Kina er trafikkfarlig å bruke som fjernlys kontra en RIGID bjelke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var streng talt spørsmålet det her:

Noen anbefalinger til led bar/bøtter som gir helt greit lys som ikke koster mye? :)

 

Hvorpå Mikkel svarte så her:

-Kjøpte en enkel ledbar fra ebay til 350kr. Gir masse lys for penga..

 

Ingen grunn til å diskutere noe når spørsmålet var så enkelt og faktisk ble besvart med et alternativ:) Kunne kanskje ha slengt med en link, dog.

 

Ikke la en informativ og bra tråd skli helt ut pga uenigheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, har det skjedd noe spennende på xenon-fronten siden sist? Trenger nye pærer til den "nye" Passaten pga. fargeforskjell og et ikke så altfor bra lys. Hva gir best lys av de forskjellige D2S-pærene? Altså, kun på et generelt grunnlag - utforming av reflektor, tilstand på reflektor og glass osv har vel så mye å si, det veit jeg jo:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har anskaffa en 2008 A6 allroad med Xenon lykter. Katastrofalt dårlige lys desverre. Tenker at første bud blir å kjøpe Phillips +150%.

Men så sier verkstedet at det sitter bare to pærer i bilen, ikke 4?

Vissnok et spjeld som sender lyset til de ulike linsene, kan dette stemme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har anskaffa en 2008 A6 allroad med Xenon lykter. Katastrofalt dårlige lys desverre. Tenker at første bud blir å kjøpe Phillips +150%.

Men så sier verkstedet at det sitter bare to pærer i bilen, ikke 4?

Vissnok et spjeld som sender lyset til de ulike linsene, kan dette stemme?

Er vel drl halogen og xenon kveld og langlys hvis det er bixenon, kukstykke uten like å bytte pærer på disse forresten,håper ingeniøren som designet den har et grusomt liv [emoji847]

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har anskaffa en 2008 A6 allroad med Xenon lykter. Katastrofalt dårlige lys desverre. Tenker at første bud blir å kjøpe Phillips +150%.

Men så sier verkstedet at det sitter bare to pærer i bilen, ikke 4?

Vissnok et spjeld som sender lyset til de ulike linsene, kan dette stemme?

Bixenon på den, så et spjeld som endrer lysbildet når du veksler mellom nær- og fjernlys.

 

Ikke sikkert at nye pærer er en fullgod løsning heller - be isåfall verkstedet om å ta en titt på tilstanden til reflektorene, da de mest sannsynlig er brent. Tror mitt første innlegg på side 1 har et par linker til hvordan du kan fikse det problemet. Om reflektorene er bra, så rens de og linsa før nye pærer settes inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som tilfeldigvis har montert Osram cool blue intense (halogen) og kan vise et foto?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen bilder, men hvis du har håp om at de skal matche fargen på xenon, blir du veldig skuffet. En anelse hvitere lys, men ikke noe som ligner på xenon i det hele tatt. Bedre erfaring med billigere pærer fra f.eks Xenonkungen da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som tilfeldigvis har montert Osram cool blue intense (halogen) og kan vise et foto?

 

Hvis du er ute etter pærer som matcher xenon i farge, er nok disse noe av det nærmeste du kommer. Kjører selv med disse på koreaner'n min, og er meget fornøyd med fargetempratur. Står heller ikke tilbake for hverken Osram Night Breaker eller Philips Racing vision mtp. lysstyrke (har testet begge på samme bil) Levetid kan jeg enda ikke svare på da jeg kun har hatt dem montert en måneds tid. Kan ta et bilde hvis det er ønskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel drl halogen og xenon kveld og langlys hvis det er bixenon, kukstykke uten like å bytte pærer på disse forresten,håper ingeniøren som designet den har et grusomt liv [emoji847]

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

 

Er det noen jobb i motorrommet til C6/4F som ikke er helt forjævlig å gjøre? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blackweek på ekstralys.no !

 

Bestilt Xtremevision Gen2 D2S og Xtremevision 130 H7 til A8en nå,gleder meg som en unge siden det er pissmørkt og vått om dagen [emoji4] hadde bare alle forpulte idioter sluttet å kjøre med feil lyskombinasjoner (spesielt led tåkelys og vanlige kjørelys på kvelden!) Så hadde jeg vært fornøyd [emoji4]

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen jobb i motorrommet til C6/4F som ikke er helt forjævlig å gjøre? :confused:
Godt poeng [emoji31]

 

Sent from my VIE-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen bilder, men hvis du har håp om at de skal matche fargen på xenon, blir du veldig skuffet. En anelse hvitere lys, men ikke noe som ligner på xenon i det hele tatt. Bedre erfaring med billigere pærer fra f.eks Xenonkungen da.

 

Hvis du er ute etter pærer som matcher xenon i farge...

Jeg trenger noe så spesielt som H16 pærer (lik H11 men 19W), og da er utvalget ca null - unntatt Osram Cool Blue Intense. De angis som 3700K, så jeg har ingen forestilling om at de er xenon-matchende. Men spørsmålet gjelder om det faktisk oppleves et snev nærmere hvitt enn de pærene som kom med bilen, eller om det bare er penger ut vinduet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.