2.5 TDI V6, ikke start, uten feilmeldinger på dieselpumpe eller annet...

Anbefalte innlegg

Gammelt nytt, men nok en V6 2.5 TDI som ikke vil starte.

Har lest gjennom samletråder om V6 TDI'en og alle de problemer som man har hatt.

 

Men til forskjell fra øvrige tråder jeg har sett med ingen mulighet til å starte, så kommer det hos meg ikke opp noen feilmeldinger på manglende kommunikasjon med dieselpumpe.

 

Er det noen som har oversikt over om man kan sjekke ut kommunikasjonen med dieselpumpen spesifikt i VAG-COM?

Evt. hvordan sjekker man enklest for defekt dieselpumpe i tank? Er mest nærliggende å tro at det kan være denne hvis dieselpumpen er OK.

 

Bilen er ikke noe smykke og har gått 450' km, så vil ikke bli lagt veldig mange tusenlapper i reparasjoner her, men hadde vært kjekt å hatt som vinterbil dette...

 

Innspill mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har sikkert hatt opp registerreimdeksler og sjekket at reima er hel og fin, og at motoren fortsatt høres helt jevn og fin ut når du drar på starter. Altså at det ikke er grunn til å mistenke noen bøyde ventiler.

 

Ikke er det luft i de blanke dieselrørene heller?

 

Skrur du ut glødepluggene så bør de være helt tørre dersom det ikke kommer diesel. Kommer det diesel men at du har masse åpne ventiler (heng eller bøyde) så vil pluggene være fuktige. Går også an å dra på starter og løsne et par dyserør for å sjekke at det ikke kommer diesel.

 

Det er altså null tenning noen gang?

 

Uten feilkoder med fullversjon av vag-com er neste steg å ta en mekanisk sjekk av alle kabler, i tilfelle du mot formodning har noe brudd/dårlig kontakt som ikke medfører feilkode men som fortsatt hindrer pumpe-funksjonen. Jeg ville gått over alle koblinger i motorrommet, til hjerne, i sikringsboks og alle releer og sprayet med 5-56. Ville tatt alt som er uavhengig av om de går på motor eller ikke da det er veldig mye rart som henger sammen med hverandre i disse bilene.

 

450K, regner med du er på 2. eller 3. kamsett? Hvis du er på 2. så kan det jo være mye rusk ute og går men ikke så mye at du aldri får noe tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har sikkert hatt opp registerreimdeksler og sjekket at reima er hel og fin, og at motoren fortsatt høres helt jevn og fin ut når du drar på starter. Altså at det ikke er grunn til å mistenke noen bøyde ventiler.

 

Ikke er det luft i de blanke dieselrørene heller?

 

Skrur du ut glødepluggene så bør de være helt tørre dersom det ikke kommer diesel. Kommer det diesel men at du har masse åpne ventiler (heng eller bøyde) så vil pluggene være fuktige. Går også an å dra på starter og løsne et par dyserør for å sjekke at det ikke kommer diesel.

 

Det er altså null tenning noen gang?

 

Uten feilkoder med fullversjon av vag-com er neste steg å ta en mekanisk sjekk av alle kabler, i tilfelle du mot formodning har noe brudd/dårlig kontakt som ikke medfører feilkode men som fortsatt hindrer pumpe-funksjonen. Jeg ville gått over alle koblinger i motorrommet, til hjerne, i sikringsboks og alle releer og sprayet med 5-56. Ville tatt alt som er uavhengig av om de går på motor eller ikke da det er veldig mye rart som henger sammen med hverandre i disse bilene.

 

450K, regner med du er på 2. eller 3. kamsett? Hvis du er på 2. så kan det jo være mye rusk ute og går men ikke så mye at du aldri får noe tenning.

 

Takker for svar og info.

 

Registerreim er sjekket OK, motoren drar greit rundt uten noen ulyder eller "hick-ups" :-)

Så antydning til luftbobler inn mot dieselfilteret i den den "tykke" gjennomsiktige slangen (tilførsel regner jeg med), samt at det var noe dieselsøl på toppen av dieselfilteret.

Begynte å sjekke i tanken om det kunne være misvisning på tankmåler, da denne sto på full tank og vel så det... Men den viste riktig, da jeg åpnet mot tanken under baksetet så piplet det diesel ut....

Har gått over elektriske koblinger og vakumledninger, og finner ikke noen problemer.

 

MEN, så etter kinning i det vide og brede, så fyrte den plutselig opp!

Ettersom den sto i en lukket garasje, så måtte jeg stenge den ned rimelig raskt for å "overleve", men skal ta den ut i friskluft senere idag og se om det fortsetter slik..

 

La merke til at det var mye oljesøl på venstre side av motoren, så mistenker at toppdekselpakingen der er dårlig og må byttes. I tillegg må jeg sikkert også se på glødeplugger, HVIS jeg fortsatt får den til å fyre..

 

Utfordringen her er at historikken på bilen er vanskelig å holde "track" på, er byttet alle filtre på bilen, dieselfilter er byttet etter at bilen stoppet og de ikke fikk start, men uten at jeg vet om det ble gjort "riktig" med å fylle opp filteret med diesel og stenge av slangene mot pumpa...

Ut ifra det jeg har funnet ut nå ihvertfall, så er ikke injektorpumpa gåen, men mulig jeg kan ha en diesel-/luftlekkasje en plass, og må også gå over returslanger og vakumlinjer på nytt . EGR kunne sikkert også med fordel vært blendet, gjorde dette på en tilsvarende motor i en annen A6 jeg hadde uten feilmeldinger og mye bedre respons på gassen.

 

Vedr. kambytter på motoren, så vet jeg at det er byttet, ja, men ikke om det er 2. eller 3. sett, til det er historikken for "broket".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke vanlig feil med disse dieselpumpene at di får intern lekkasje, slik at den lekker diesel rett til tanken igjen?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljesølet på den ene toppen, kan det være diesel fa morkne returslanger? I såfall kan de bli tungstartede. I kombinasjon med litt morkne pakninger eller utette koblinger på filteret kan det oppstå luft som gjør den tyngre å starte.

Kombinerer du dette med 6 defekte glødeplugger, slitte kammer og lav batterispenning så blir det ikke bedre.

 

Det største lyspunktet med høy kmstand på disse er at bunndelene virker å være solide. Har til gode å se mye slitekant på disse blokkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke vanlig feil med disse dieselpumpene at di får intern lekkasje, slik at den lekker diesel rett til tanken igjen?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Vet du hva det kommer av i såfall? At det faktisk er noe med pumpe eller om det er lekkasjer i slanger/filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljesølet på den ene toppen, kan det være diesel fa morkne returslanger? I såfall kan de bli tungstartede. I kombinasjon med litt morkne pakninger eller utette koblinger på filteret kan det oppstå luft som gjør den tyngre å starte.

Kombinerer du dette med 6 defekte glødeplugger, slitte kammer og lav batterispenning så blir det ikke bedre.

 

Det største lyspunktet med høy kmstand på disse er at bunndelene virker å være solide. Har til gode å se mye slitekant på disse blokkene.

 

Leste noe om en returventil som også kan være defekt som sitter på filteret? Må ta bilen ut og få vasket over motoren og få kjørt den litt hvis det funker nå. Mulig det kan være defekte glødeplugger også, skal ta opp disse, men virker som om det dieselen som har problemer med å holde seg da den kommer og fyrer etter 20-25 kinninger...

Kommer tilbake når jeg har fått sjekket mer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny oppdatering:

Fikk startet den opp idag, var veldig "død" til å begynne med, reagerte ikke på gasspedalen eller noe, men kom seg etter å ha stått en stund på tomgang.

Etter å ha fått gått en stund virket alt normalt, ingen ulyder fra motor eller lekkasjer å se. Heller ikke noen sort / grå / hvit røyk fra eksos.

 

Startet og stoppet den flere ganger, og den fyrte på 1. forsøk! Lot den også stå en halvtime - time, og startet uten problemer

 

MEN nå har den stått i 5 timer, gradestokken har krøpet ned til 2-3 grader, og da er tilbake på scratch, bare å kinne og kinne til batteriet blir tomt uten antydning til å være etter med tenning...

Begynner å mistenke glødeplugger som er helt kaputt evt. gløderelè eller andre elektriske problemer fram til disse, så må vel ut å måle etterhvert..

 

Har fortsatt ikke noen feilmeldinger på dieselpumpa, så den tror jeg er "i orden" i den forstand at den virker elektronisk og gjør jobben, hvorvidt det er intern lekkasje er ikke enkelt å si..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når mine glødeplugger var gått så var den veldig tungstartet og når den først kom igang høstet og harket den veldig og rauk kvitt. På varm motor så var det ingen problem å starte.

 

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekket returslangene på dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når mine glødeplugger var gått så var den veldig tungstartet og når den først kom igang høstet og harket den veldig og rauk kvitt. På varm motor så var det ingen problem å starte.

 

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

 

Min også røk endel idag når den endelig fikk start, så mistenker glødingen, men usikker på om det er glødeplugger eller relè, se under her også..

 

Ville sjekket returslangene på dysene.

 

Har sjekket de, og de er hele og greie..

Men fant et gammelt innlegg fra deg hvor du byttet gløderelè på tilsvarende (??) problem..

Hvordan fikk du testet gløderelèet den gangen, husker du det? Er vel relè 202 under rattstammen.

 

Har prøvd å måle meg fram på glødeplugger og de ligger på ca 1,5-1,7 Ohm alle sammen, det skrives ymse om hva verdiene skal være der, og jeg er ikke god på det elektriske, men høres det OK ut? Eller må jeg anta at jeg ha 6 dårlige glødeplugger i motoren + noen løse jeg har liggende (alle gir samme verdi...)

 

Og så har jeg ikke voltmeter som tar mer enn 10A, så vanskelig å få målt startstrøm til glødepluggene...

 

Forøvrig så startet bilen igjen imorrest etter 2 runder med kinning over lang tid, OG nyoppladet batteri.. Så tror kanskje batteriet også skal byttes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min også røk endel idag når den endelig fikk start, så mistenker glødingen, men usikker på om det er glødeplugger eller relè, se under her også..

 

 

 

Har sjekket de, og de er hele og greie..

Men fant et gammelt innlegg fra deg hvor du byttet gløderelè på tilsvarende (??) problem..

Hvordan fikk du testet gløderelèet den gangen, husker du det? Er vel relè 202 under rattstammen.

 

Har prøvd å måle meg fram på glødeplugger og de ligger på ca 1,5-1,7 Ohm alle sammen, det skrives ymse om hva verdiene skal være der, og jeg er ikke god på det elektriske, men høres det OK ut? Eller må jeg anta at jeg ha 6 dårlige glødeplugger i motoren + noen løse jeg har liggende (alle gir samme verdi...)

 

Og så har jeg ikke voltmeter som tar mer enn 10A, så vanskelig å få målt startstrøm til glødepluggene...

 

Forøvrig så startet bilen igjen imorrest etter 2 runder med kinning over lang tid, OG nyoppladet batteri.. Så tror kanskje batteriet også skal byttes..

 

Jeg bare byttet det på mistanke den gangen. greit å komme til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv ved null grader skal den motoren fyre raskere enn dette selv med defekte glødeplugger. Husker ikke spesifikasjonene med litt over 1 ohm høres ok ut. Når de er defekte blir det vanligvis brudd.

 

Har mer tro på et problem med luft i diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Hiver meg på her.

Et lite spørsmål først:

Lyser glødelampa mer en et sekund eller to?

 

Jeg hadde startvansker på min 1998 v6 tid sist vinter. Glødelampa lyste kun i kort tid.

Hos meg var det en defekt temperatur sensor. Quick fiks på dette ble og koble bort sensoren før start av kald motor. Da ble glødepluggene og glødelampa stående på i 10 sekunder, og startet på første forsøk.

26.10.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Hiver meg på her.

Et lite spørsmål først:

Lyser glødelampa mer en et sekund eller to?

 

Jeg hadde startvansker på min 1998 v6 tid sist vinter. Glødelampa lyste kun i kort tid.

Hos meg var det en defekt temperatur sensor. Quick fiks på dette ble og koble bort sensoren før start av kald motor. Da ble glødepluggene og glødelampa stående på i 10 sekunder, og startet på første forsøk.

[ATTACH=CONFIG]243051[/ATTACH]

 

Glødelampa lyser "som den skal" slik jeg ser det, litt avhengig av temperaturen på motoren, kort på varm motor og lenge på kald motor.

Har vært av med pluggen på temperatursensoren også og prøvd å starte, men funker ikke til meg..

 

Ser det er antydning til en luftboble i den "store" gjennomsiktige slangen som går fra dieselfilteret til -pumpa, akkurat der det går over fra sort slange til gjennomsiktig, men står diesel ellers i hele systemet.. Kan ikke skjønne at en evt. så liten luftlekkasje kan forårsake totalt umulig å starte? Eller er den så fintfølelende eller kan lufte legge seg for i systemet og lage en "propp"?

 

Synes dog det lukter litt diesel inne i garasjen når bilen står, så mulig det kan være en lekkasje en plass som gjør at det lekker ut litt diesel og slipper til luft litt hele tiden... Må lete litt mer...

 

Dog starter bilen nå etter et par lange kinninger, når den står i garasje vel og merke, og har bra batteri.. Men det skal jo ikke være slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å se tenningspungt på disse som det går an på R5 tdi i C4 kaross?

 

Ellers ville jeg ha lånt eller kjøpt meg et tang amperemeter å få sjekket om glødepluggene har noe forbruk.

 

 

På 2. setttet mine kammer 433k :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å se tenningspungt på disse som det går an på R5 tdi i C4 kaross?

 

Ellers ville jeg ha lånt eller kjøpt meg et tang amperemeter å få sjekket om glødepluggene har noe forbruk.

 

 

På 2. setttet mine kammer 433k :)

 

 

Må vel kjøpe et tangamperemeter da, har ingen i nærheten som har det så vidt jeg vet..

Men sjekket tenningen via VAGCOM idag, og den var så vidt jeg kunne lese det ut helt på bærtur..

Under TDItiming appen fikk jeg ikke en gang plottet timingen på skjermen, og beskjed var "Timing too advanced", dette var da på driftsvarm motor.

 

Spørsmålet er da om reima til dieselpumpa kan ha hoppet over en tann?

 

Må vel prøve å få justert inn denne på nytt, men må vel også da ha spesialverktøy. Må prøve å lese meg litt opp på det.

 

Må vurdere om det er verdt å gjøre noe med i forhold til verdien på bilen og om det er verdt å bruke mye penger på dette..

Kjørte meg en tur med bilen her istad og det var endel klunk og dunk fra forstillingen, og en lyd som hørtes ut kom fra bremser eller drivverk.. Men det positive var at girkassen fungerte silkemykt...(var flushet i sommer..)

 

Se vedleggene for tenningstidspunktene som kom opp på "Late" og "Early"..

TDItimingAKE_HB58805.JPG

TDItimingAKE_HB58805_late.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*uten å ha lest igjennom tråden*

Har du sjekket timing med vagcom?

http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html

 

Jepp, det jeg prøvde å beskrive i siste innlegget :-)

Men timingen er så mye "advanced" at den vises ikke i det forhåndsdefinerte "scopet" i det hele tatt...: bh :

 

Og da er det vel helst ved kaldstart at det slår hardest ut....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

timing er mindre stress enn på R5, Låser av veiv kammer og pumpe med ganske enkle hjelpemidler. Finnes guide på det i DIY seksjonen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neppe reim som har hoppet et hakk, da ville den vært så mye utenfor at du ikke hadde fått start tror jeg.

Og reimer hopper som regel ikke en tann, men gjerne heller 10-15 eller mange runder.

 

Men om timingen ikke var helt perfekt som ny og reimer har strekt seg så kan det komme litt ut av stilling og bli så galt at det gir dårlig start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.