Noen som har prøvd LED kit i langlys?

Anbefalte innlegg

"Lux er lumen per kvadratmeter og forteller hvor opplyst en flate er, f.eks. arbeidsområdet."

 

- Google :)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Lux er lumen per kvadratmeter og forteller hvor opplyst en flate er, f.eks. arbeidsområdet."

 

- Google :)

 

 

Nettopp; så lumen og lux er ikke akkurat epler og pærer som hevder over her..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi snakker om FJERNLYS altså?? Hva bryr det deg om man har ekstralys med ettermontert xenon eller feks hella med orginalt xenon? Det ser ikke du forskjell på når du møter bilen uansett. Mest sannsynlig dimmes det ned før du møter den.

Alle har ikkr samme behov, det er feil, for det er SÅ mange som kjører rundt tilnærmet uten lys og bryr seg egentlig filla.

Jeg har hatt 5x xenon ekstralys og ettermontert i fjernlys. Ingen som bryr seg om det?

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

 

Det er veldig enkelt fordi det er sjenerende (du ødelegger for mitt syn) og at det ikke er lov. Hvorfor tror du man har satt en grense på 480 lux?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig enkelt fordi det er sjenerende (du ødelegger for mitt syn) og at det ikke er lov. Hvorfor tror du man har satt en grense på 480 lux?

Er det sjenerende med fjernlys som skrus av før eller idet du møter de?

Den grensa er helt på jordet, men de blir kanskje ikke så fort blenda i Sverige? Siden de kan lesse ned bilene med ekstralys

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp; så lumen og lux er ikke akkurat epler og pærer som hevder over her..?

 

Epler og Pærer er begge "frukter" men er ikke det samme uansett.

Du kan ikke si at 12000 lm er det samme som LUX når det er to helt forskjellige enheter.

Du har ekstralys som lyser smalt og 500m langt som ikke overskrider 480 lux og ekstralys som lyser bredt og 100m langt som ikke overskrider 480 lux.

Uansett er det ingen som sier at dette er lovlig og jeg personlig bryr meg heller ikke om det. Jeg kjører ofte to timer hver dag i stummendes mørke uten å møte noe store mengder med biler, med MYE vilt langs veiene og vil da ha god sikt. Jeg dimmer uansett ned til nærlys før det blir sterke lys for møtende trafikk til mine godkjente nærlys med xenon som ikke gir over 0.7 lux på 1.1 meters høyde på 25 meters avstand som er lovkravet. Da blir ingen blendet utenom elgen som står å stirrer dumt i mine xenon langlys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lux og lumen har like mye til felles som Hk og Nm på en motor... En laser kan ha veldig høy Lux i den prikken den treffer, men forsatt ha lav Lumens. Ei 60w lyspære uten skjerm eller reflektor kan ha høy lumens, men lyser dårligere (færre lux) enn om den hadde reflektor som konsentrerte lyset i en retning. Da får en høy lux. Men lumens fra lyspæra er konstant.

Er lux som blender, ikke lumens. Men høy lumens gir mulighet for å få høy lux over ett større område enn lav lumens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hk og nm har derimot noe til felles, for ved et 5252 rpm er antall hk og motorens dreiemoment (målt i lb ft) det samme. Konsekvent :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...jo, og har du en lyskilde son lyser med 400 lumens, og denne lyser opp ett område på 1 kvm, så har du 400 lux... Så sammenheng her også mellom lux/lumens på lik linje som hk/nm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et kit nå som skal, av ryktene og specs, se teoretisk bra ut, de er på vei i posten og da kan jeg gi en tilbakemelding på hva jeg synes. Prisen er en 400kr for settet, 4000lumen og 6500K lysfarge.

Fått disse pærene enda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, de har jeg mottatt. Dessverre passet de ikke i bilen pga. kjøleribbene, så jeg fikk ikke kjørt skikkelige tester men de første undersøkelsene virket lovende.

Jeg har bestilt et nytt sett da for firmabilen og har allerede målt at det går i lykta. De er underveis i posten, jeg bruker firmabilen en god del iløpet av arbeidsdagen så skal nå få testet de ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, de har jeg mottatt. Dessverre passet de ikke i bilen pga. kjøleribbene, så jeg fikk ikke kjørt skikkelige tester men de første undersøkelsene virket lovende.

Jeg har bestilt et nytt sett da for firmabilen og har allerede målt at det går i lykta. De er underveis i posten, jeg bruker firmabilen en god del iløpet av arbeidsdagen så skal nå få testet de ut.

Har du noe bilder av str?

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager sent svar, lange dager på jobb før jul. Budsjetter skal brukes opp.

 

Ingen bilder men jeg har notert meg ned noen mål:

 

"Pæren" (delen inni reflektor) er Ø16,8mm tykk og 46mm lang.

Kjøleribbe er Ø50,

Bakre del (ifra sokkel til baklokk i lykten) er 47,05mm men du kan snu kjøleribben så bakre del ender opp med å være 42mm lang, dvs en reduksjon på 5,05mm hvis det er veldig trangt bak lykta. Hele pæren er 93,05mm/88.00mm lang.

LED-driveren er 60x35x18mm (LxBxH)

 

Jeg fant ut at siden dette ikke er dyre sakene så har jeg vært litt interessert i byggekvaliteten og dermed plukket dette ifra hverandre, både pære og driver ser ut til å være av bedre kvalitet.

 

Hvis dette viser seg å være en suksess så kan det godt være jeg drar igang et gruppekjøp eller to :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå, noen med mer erfaring på dette området enn for et snaut år siden? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde med 1 pære en gang, og var ganske likt lys som med halogen. Dette var på b4 linselykter (h1)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt med kittet i et år nå i firmabilen, stoppet i rutinekontroll to ganger av SVV men det har ikke blitt mangellapp av det, kun ene gangen lurte han på om jeg hadde ettermontert xenon siden det var så hvitt lys. Når jeg sa det var LED så visste han ikke at det kunne ettermonteres. Spurte jeg om lit specs og jeg sa det var samme som halogen. Kontrolløren stilte seg på siden av lykta og holdt ut blokka si, så lyset traff blokka også ba han meg veksle imellom nær og fjern. Han var fornøyd med visuell kontroll av lysmengden, at lysbildet var korrekt, (mrk: var avkuttet slik at jeg ikke blendet motgående trafikk) og at de fungerte.

 

 

Når det gjelder mine erfaringer. 4000lm, nja. Tviler. I så fall som sett og ikke enkelpære. Original 55w halogenpære ligger på en 1500lm stykk. Synes lysmengden er nokså lik.

Dog ser det ut som det blir mange bittemså sorte prikker grunnet reflektor og LED, jeg kan ikke forklare det men det virker som det er enkelte reflektoroverflater som LED-chippen ikke treffet.

MEN, det oppleves bedre og det er det jeg var ute etter. Jeg har riktignok ikke mer lysutbytte, men det oppleves bedre fordi lyset er hvitere enn du får med halogen og spesielt når det er mørkt og gjerne når det regner så oppleves LED-kit bedre. Jeg merker at når jeg kjører alene på landevei så tyr jeg til fjernlys og ledbar/lyskastere, men sånn typ. 30-40-50 og 60-sone så prefererer jeg LED-kittet. Kjørte en helt lik firmaCaddy ifra en arbeidskollega samme kvelden som jeg hadde kjørt min Caddy til han. Da var det nesten så jeg var fristet til å bruke fjernlysa inni bykjernen. Spesielt nå på snø så oppleves det ut som bedre lys, men det er nok ikke bedre.

 

Ellers fungerer kittet helt fint, kjørt firmabilen nesten 20 000km med disse og ingen flimmer, ingen pæresjekkvarsel.

Fått mange positive kommentarer ifra andre som har lånt bilen at de vil ha sånne pærer selv og kunder. De oppleves rett og slett som bedre for oss sjåfører.

Og for å ha slengt inn det også, vi vet det finnes folk i trafikken som har som hobby å passe på andre, ikke fått noen imot som har blinket på meg så jeg tolker det dithen at det ikke oppleves som strølys eller for kraftig lysutbytte.

 

 

Noen konkurrent til xenon er det ikke, men en verdig motstander til halogen er det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et sett LED ettermonteringspærer fra Morimoto til en nette sum av 1500kr. kvaliteten på pæra var som vanlig kina, mens de skryter av made in USA. pærene har som vanlig vifte og kjøleriller men skulle jeg få plass måtte jeg kappe i lyktehuset. Så da ble valget å slipe av en del av kjølerillene på pæra istede. De har en std pære med forskjellige adaptere for å passe div pæresokler. pga dette sto ikke pærene likt i lykta. Men de tenner tvert og har mye lys. Men lysbildet er litt rotete og lyser ikke så langt. Lyser godt opp i bygnings osv langs veien, men vil si at 75w xenonkitet jeg hadde i fra før (ebay 600kr) ga både bedre lysbilde og bedre lys generelt. Så fortsatt har de litt forbedre etter min mening.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et sett LED ettermonteringspærer fra Morimoto til en nette sum av 1500kr. kvaliteten på pæra var som vanlig kina, mens de skryter av made in USA. pærene har som vanlig vifte og kjøleriller men skulle jeg få plass måtte jeg kappe i lyktehuset. Så da ble valget å slipe av en del av kjølerillene på pæra istede. De har en std pære med forskjellige adaptere for å passe div pæresokler. pga dette sto ikke pærene likt i lykta. Men de tenner tvert og har mye lys. Men lysbildet er litt rotete og lyser ikke så langt. Lyser godt opp i bygnings osv langs veien, men vil si at 75w xenonkitet jeg hadde i fra før (ebay 600kr) ga både bedre lysbilde og bedre lys generelt. Så fortsatt har de litt forbedre etter min mening.
Godt du fikk prøvd de. For vurderte de til fjernlysa mine. Men da utgår det.. Kjipt men.

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser Philips tilbyr LED pærer nå :) Verdt å sjekke ut kanskje ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt med ebay led pærer på min BMW E46 med H7 sokkel.

Hadde de på fjernlys.

Disse pære har ikke fokuspunkt/hotspot så det ble ikke fokusert men lyste heller opp området foran bilen. Men lysfargen var bedre enn halogen.

Bmw har noe canbus vas som gjør at pærerne blitzet ved oppstart og under kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.