#1 Skrevet Oktober 23, 2016 Er det noen som har delenummer på hjullager foran på a6 4f 2.0tdi grevling? Og er disse vriene å bytte? Sent fra min SM-G920F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 24, 2016 Delenummer 4F0498625B på 2.0TDI for komplett pakke med lager og nye bolter. Henger fast etter 4 bolter, enkelt å bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 24, 2016 Du må ha presse for å presse in/ut navet da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 24, 2016 Delenummer 4F0498625B på 2.0TDI for komplett pakke med lager og nye bolter.Henger fast etter 4 bolter, enkelt å bytte. enkelt å bytte med mindre de har satt seg ja... på min satt det godt fast og er ikke veldig enkelt å komme til for å dra av disse, med mindre man har spesialverktøy.. evnt demonterer hele spindelen da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 24, 2016 Takk for delenummer, vet dere om det finnes noe skf-nummer på dette lageret? Kom til å tenke på at jeg har gode lager-kontakter via jobben.. Sjekka denne videoen på hvordan jeg skulle få gjort jobben, men jeg leser i kommentarene der at de mener han gjør det hele litt for tungvint. Noen andre som har en forklaring på hvordan en skal gjøre det annerledes og kjappere enn dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 24, 2016 Skru ut hele spindelen? Trenger ikke ta av drivakselen som han her gjør.. Løsne den lange bolten i toppen, så frigjør du den fra øvre bærearmer, og så løsner du de to nedre kuleleddene, og den store umbrako senterbolten til navet. Bremsene må også av, men det regner jeg med du skjønte . Da kan du trekke ut drivakselen og ta ut hele spindelen. Da kommer du ordentlig til de fire 12-kant torx boltene også, så du ikke ødelegger de. Mulig man kan slippe å skru ut den lange bolten øverst og bare trekke ut spindelen, men da blir det fort mer kronglete å bytte selve lageret. Det var slik jeg gjorde det! Og fikk da byttet øvre bærearmer i samme slengen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 24, 2016 Hmmm, kanskje jeg skal prøve meg på dette selv til helga da.. Jeg er litt analfabet når det kommer til bilskruing, men jeg liker å få til ting da.. hehe.. Så jeg får se, har jo mulighet til å drive på inne på jobb i helga. Har ikke egen garasje dessverre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 26, 2016 Da har jeg vært å kjøpt hjullager vertfall. Wish me luck til helga! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 26, 2016 Forresten, den lange bolten i toppen.. Hva slags dimmensjon er det på den? Ser for meg at den kan være i faresonen for å måtte byttes ut, og slikt får en vel ikke kjøpt på en lørdag.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 27, 2016 Bestill den på møller, så får du den korrekte typen. Koster ikke mange kronene. Husk å ta med baufil og en god avdrager og lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 27, 2016 Jo takk for det! Var innom Møller og kjøpte en slik bolt, 70 bålls. Så nå er jeg klar. Skal drive på på jobben, der har vi både baufil, vinkelslipere, avdragere(mon tro om noen av de lar seg bruke, vi har bare vanlig 2 og 3-arms), trykkluftverktøy og litt annet snacks.. Personlig har vi også egne relativt godt utstyrte Würth-traller, dog ikke bilmekanikerspeccet, men jeg tror ikke det er verktøyet det skal stå på.. Så om dette ikke går, så er det nok mannen med verktøyet i nevene som ikke strekker til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 30, 2016 Dette gikk jo skikkelig til helv... Den bolten røyk selvfølgelig av i forsøket på å løsne den, ikke klarte vi å dra den ut på gjengene heller, så jeg ser for meg at hele hjullagerhuset må skiftes.. Haff! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 30, 2016 Masse varme og bruk en dor til å slå den ut. Varme kan ødelegge kulene på øvre bærearmer. Men varmer du bare underfra på midten bør det gå bra. Uten varme greier du nok å slå den ut til slutt også. Men det tar veldig mye lenger tid. Om du gir opp så er det mulig å borre den ut. Men da er det viktig å treffe beint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 30, 2016 Prøvde virkelig alt det der.. men har på følelsen at å slå den ut hadde en negativ virkning med at jeg kanskje stuket den i enden slik at den bare blir enda trangere..? Prøvde med varme også, og prøvde å beskytte gummien på kulene så de tror jeg berget. Men den siste halvtimen så flytta den seg ikke i det heletatt.. Så prøvde jeg helt til slutt å borre, men selv om jeg siktet så godt jeg fikk til så tror jeg ikke jeg endte i senter etter en stund.. Sent fra min SM-G920F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 1, 2016 Prøvde du å skjære ut bolten til øvre bærearmer? Du kommer til i slissa der, og så kan du prøve å dytte restene ut til sidene så du får banket ut kula til bærearmene. Da kan du få ut spindelen og det blir litt enklere å borre og slå ut bolten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 1, 2016 Den bolten der er et sånt H. Bruker å spraye på rustløser hver dag i noen uker før jeg rører denne bolten. Da har det gått bra. Er bare å banke alt man har. Hammer duger ikke, må ha noe tyngere Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 1, 2016 Prøvde du å skjære ut bolten til øvre bærearmer? Du kommer til i slissa der, og så kan du prøve å dytte restene ut til sidene så du får banket ut kula til bærearmene. Da kan du få ut spindelen og det blir litt enklere å borre og slå ut bolten. Det har jeg ikke prøvd enda, tenkte å gjøre noe slikt når jeg får nytt hjullagerhus. Hadde ikke lyst til å gjøre så jeg ikke fikk satt bilen ned på bakken igjen der og da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 1, 2016 Den bolten der er et sånt H. Bruker å spraye på rustløser hver dag i noen uker før jeg rører denne bolten. Da har det gått bra. Er bare å banke alt man har. Hammer duger ikke, må ha noe tyngere Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk Jeg burde nok ha forberedt litt lenger i forkant ja. Spraya på dagen før, men det hjalp tydeligvis ikke.. Brukte ikke bare rein hammer nei.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 1, 2016 Uten å ha prøvd meg selv, så sies det luftmeisel er saker på denne bolten. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Boremaskin-og-Meiselhammer/Meiselhammer-AH6-2000035434/ http://forum.vacn.no/showthread.php?280850-Min-Audi-S4-3-0-TFSI-B8-Sedan-2010&p=3071705&viewfull=1#post3071705 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 1, 2016 Har en 2005 A6 4F og dro av skruehode og mutter.. borret ut skruen med batteridrill 3.5-6-8mm borr i step. Det tok 3 timer. Aluminium knuten er 100mm lang så man må bruke lange borr for å rekke gjennom. Du bør kunne sikte som en luftgeværskytter... jeg subba i kanten de siste 20mm. Sving full sving venstre og bind fast rattet i den posisjonen og borr forfra, det gir best plass. Velger du å bruke varme kan du dekke med stålplate og sveiseduk om du har det. Jeg hadde ikke suksess med å varme eller å slå, tror et bedre alternativ er å lage en "utpresser" om man har tilgang til fres og dreiebenk. Å borre ut stålskrue i aluminium er en prøvelse, lønner seg nok å stoppe om du begynner å skjene... Som smøremiddel/skjæreforbedrer finnes et middel som heter Rocol, det er helt suverent. Mitt råd er å ta ut disse boltene og sette de inn med vannfast fett slik at de ikke korroderer fast... Det er reaksjon mellom aluminium og stål som skaper problemene akselerert av saltet på norske vinterveier. Jo mere høyfartkjøring på motorvei, jo tidligere kommer problemet... grøss 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 1, 2016 Borret så langt jeg turte, som sagt så føltes det ut som om det begynte å gå lettere, det tyder på at det ble alu i stedet for stål.. Luftmeisel er nok et long gone alternativ.. Som sagt så er nytt hjullagerhus bestilt, så får bare håpe jeg klarer å demontere resten uten å ødelegge for mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 16, 2016 ble et dyrt hjullager byttet dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 16, 2016 ble et dyrt hjullager byttet dette? Muligheter for det ja.. Nå har ryggen min streika så jeg har ikke fått gjort det ferdig enda heller. Endte med å kjøpe brukt hjullagerhus da, men med defekt rygg så kan det hende jeg må ha den på verksted for å få jobben gjort. Om ikke vacn stiller med dugnadscrew da 💪 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...