Hvordan unngå at automat går i nødmodus ved chiptrimming

Anbefalte innlegg

Som overskrift sier. Hvordan unngår man dette? Bien vil ikke gå i 1 og 5 gir, og det lyser i hele gir displayet.

(A6 2.7 Bi turbo)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det er motoren som er chippet?

Første bud er å lese av feilkoder. Når ble det tatt service på girkassen sist?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med den girkassen hadde jeg ikke chippet noe som helst. Den lever på lånt tid når bilen er original.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke interessert i å vite hva gearkasse tåler eller ikke tåler. Ikke det jeg spørr om her.

Spørsmålet mitt er om man fysisk kan gjøre noe for å unngå at automat går i nødmodus når man setter i hiddenhjerne med trim chipper i bilen.

F. eks ta av og på kontakt/ledning til styringsenhet for automat kassen. Vil det ha noe å si?

annet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkassen går trolig i nødmodus fordi det går for mye moment inn på kassen, noe som gjør at den slurer. Det kan du ikke akkurat trylle vekk. Forøvrig er det umulig å vite sikkert hvorfor girkassen går i nødmodus før du tar en diagnose.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke interessert i å vite hva gearkasse tåler eller ikke tåler. Ikke det jeg spørr om her.

Spørsmålet mitt er om man fysisk kan gjøre noe for å unngå at automat går i nødmodus når man setter i hiddenhjerne med trim chipper i bilen.

F. eks ta av og på kontakt/ledning til styringsenhet for automat kassen. Vil det ha noe å si?

annet?

Ta hyppig service å ikke bruke bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkassa skal ikke gå i nødmodus selv om du chipper bilen. Da er vel ikke chippen/ programmet bra.

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom chippen gir mer moment enn girkassen takler, vil girkassen slure og den vil gå i nødmodus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men spørsmålet er om girkassen går i nødmodus med en gang du starter bilen eller når du har begynt å kjøre?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jo svært interessant. Uten at trådstarter hoster opp feilkodene blir det bare vill gjetting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel mulig å legge inn et map med momentbegrensning for girkassa på tiptronic også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er absolutt mulig å lage en slik map. Først må man da finne ut hva girkassen tåler, jeg vil anslå den tåler 10-20 nm over hva motoren yter, men ZF kan gi deg svaret om kan gir dem ZF-nummeret på girkassen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde de fleste seriøse tuningleverandørene hadde dette i sitt map når de chippet biler med automatkasse, uten at man måtte spesifisere dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får inntrykket av at det er snakk om tuning boks og ikke chip i dette tilfellet..

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er snakk om en tuningboks kan trådstarter bare hoppe opp og snu seg. Det har jo absolutt ingen ting med chiptrimming i gjøre what so ever.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også en mulighet. Trådstarter har ikke kommet med mange detaljer rundt trimmingen ei heller rundt feilkodene på girkassen, og uten det er alt bare gjetting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, tenkte på dette han skrev i en annen tråd (om det samme):

ingen som har noe erfaring, meninger om dette?

Han jeg kjøpt hiddenhjernen fra, tror bilen min kan være programmert som manuell, til tross for at det er automat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en komplett hjerne med steg 1 chip. Fra en leverandør i usa som har ca 20 hiddenhjerner med chip til ulike audier ute på ebay. Fikk først feil hiddenhjerne fra han. Da til en 2000 mod. Min bil er en 2001 mod. Med feil hiddenhjerne starta bil men stoppa så snart jeg prøvde å gi gass eller sette den i fra P til D. Med rett hiddenhjerne går bil og jeg kjenner det er mere guffe i motor. Men automat går i nødmodus. Chipper etc skal være til bil med automat. Vet ikke hvorfor den går i nødmodus. Vil denne hiddenhjerne med trim chip uansett passe i en bil med manuell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med original hjerne er d ingen ting galt med automat og har heller aldri vært det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det er nevnt MANGE ganger, må du lese feilkoder. Enkelt og greit. Gjør du ikke det blir det håpløst å sitter her og stille diagnose.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går den i nødmodus når du drar på skikkelig eller under normal kjøring da?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det høres ut som du bør sette i den orginale og kjøre til en seriøs tuner her i Norge og få et skikkelig program før noe går i stykker på bilen din :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en komplett hjerne med steg 1 chip. Fra en leverandør i usa som har ca 20 hiddenhjerner med chip til ulike audier ute på ebay. Fikk først feil hiddenhjerne fra han. Da til en 2000 mod. Min bil er en 2001 mod. Med feil hiddenhjerne starta bil men stoppa så snart jeg prøvde å gi gass eller sette den i fra P til D. Med rett hiddenhjerne går bil og jeg kjenner det er mere guffe i motor. Men automat går i nødmodus. Chipper etc skal være til bil med automat. Vet ikke hvorfor den går i nødmodus. Vil denne hiddenhjerne med trim chip uansett passe i en bil med manuell?

Jeg kan alt for lite om mapping og software til hjerner, men du skal være helt sikker på motorkode og delenummer på ECU er helt lik på din og donor hjerne for at det skal funke. Første forsøket ditt høres ut som de har glemt å fjerne startsperre før de sendte deg denne.

Forskjellen på manuell og automat går jeg ut i fra er forskjellig, det samme vil bensinen og de fleste motorer har et annet oppsett for EU enn USA.

Hvorfor går du ikke til en som kan levere skikkelig software til din bil/hjerne og beholde startsperre osv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.