Hvilken oljetemp har dere ved banekjøring?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Prøver å bli klok på viskositeter, temp, flow og trykk... Men det trengs ikke mye googling til for å finne ut at det er et sagnomsust tema med mye synsing og meninger.

 

Personlig syns jeg jeg har for høy oljetemp ved hard kjøring, selv med oppgradert oljekjøler, to Spal-vifter og 10-60 AGIP. Får rundt 130c etter noen runder med pisk, så stabiliserer tempen seg der. Bilen er org. RS2 med oppgradert eksos og kaldere termostat til vannet.

 

Har snakka med flere på trackday med trimma biler som kjører små kjølere uten vifter som sjelden får over 110, gjerne under.

 

Mistenker følgende:

Rævva kjøler (ukjent merke, laget for bolt on-plassering til S/RS2)

Dårlig oljetermostat?

Flytte oljetempmåler til bunnpanne

For tykk viskositet på høy temp (gå ned til 40 istedenfor 60).

 

Mange henger seg opp i oljetrykk, men det er jo flow man vil ha for å få forflytta varmen. Ergo lavere trykk, høyere flow.

 

Og ikke minst, hva synes simringer og pakninger om slike temperaturer? Jeg vil jo ikke ende opp med en sil av en motor.

Har kjørt tre trackdays uten noe problemer, foruten noe høy oljetemp.

 

Denne artikkelen dekker mye, men er også litt synsende:

http://www.minimania.com/Motor_Oils_-_It_Is_So_Very_Misunderstood

 

Jeg vurderer å gå ned til "vanlig" viskositet for å få ned trykket, selv ved 125/130c har jeg over 2bar oljetrykk på tomgang.

Luftet bilen i snødrivet går og etter 45min kjøring hadde jeg over 3 bar på tomgang... Litt hardcore for den mekaniske medlidenheten.

 

Kjør diskusjon!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger på 150° etter 2 runder, av og til 160° om man har vært ekstra ivrig. Biltema 5w50.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

~120 grader ved normal utetemp (15-20 grader).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger ikke være så bekymret for 130c som jeg har vært mao. Hvilken olje bruker du Roger? Har vært uforholdsmessig vanskelig å finne ut hva som er riktig, for en med medium erfaring. Har f.eks en kompis med en BMW 330 (N54 turbo) som har innlagt kutt i org. ECU hvis oljetempen blir 130, men hvis man leser i artikkelen jeg linka til står det at Ferrari 575 vil ligge på rundt 150c.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS6'n lå og vippa mellom 108/109 grader etter 20min hardkjør på Rudskogen :) Kjører på 5W30 olje som er standard.

 

Det er mange faktorer som spiller inn, men med fare for å gjenta seg så har ikke 10W60 olje noe for seg sålenge du ikke har 140 grader eller mer på olja, den blir for tykk. 10W60 olje er beregnet på motorsport, og før i tiden het den Castrol RS, og lukta og alt var helt rått så det måtte du bare ha på din bil og! ;)

 

Husk at 120 grader ikke er unormalt for pendlerne i Tyskland som kjører til og fra jobb i 200km/t med passatene sine..... og de følger helt sikkert LL intervaller :)

 

Jeg ser forresten at du har RS2, jeg hadde 125 grader etter 5-6 runder på min originale RS2 den ene gangen jeg hadde den på bane.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at min gamle 500hk "s2" lå ganske stabilt på 120 grader den også. Kjørte alltid agip 10-60.

2 store seriekobla kjølere plassert rett bak grillen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt sammenlignbart med turbobiler, men min tidligere 86 GTI 8v lå på rundt 120-128° etter rævkjøring på rudskogen. Sjeldent over 110° på vanlig kjøring. En 89 16v hadde ofte opp mot 120° på varme sommerdager og vanlig kjøring, med noen pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min golf 1 gti med org motor lå på rundt 106c på banekjøring med org oljekjøler.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

500hk 1.8T med 13 raders Setrab oljekjøler ligger stabilt rundt 110c etter 2-3 runder på Rudskogen. Plasserte oljekjøleren over intercooleren rett i fronten. Funker som bare det.

 

large_124998-3576833.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Mao min nye no name-kjøler med to spreke Spal-vifter bulde kjølt olja vesentlig bedre, selv med tykk olje.

 

Jeg vurderer Setrab 16rader, mest fordi man får kjøpt en fin kåpe til Spal-vifter til den, som jeg allerede har to av. Noen som har noe formening om det holder? Jeg har både hoved og aux-radiator på plass, så oljekjøler bak grillen utgår desverre. Eneste alternativ er en sværing foran hovedradiatoren.

 

Jeg tenker:

Nye slanger og Setrabkjøler med kåpe, samt gå ned fra 60w viskositet til noe egnet 50 eller 40. Oljetermostat er ikke vits å gjøre noe med? Og er egentlig 130 for varmt eller kun i grenseland?! Er fristende å bare prøve ny tynnere olje (bedre flow og varmeleding), men det blir håpløst å teste langs veien om det holder. Er lett å bare fleske til for å garantert eliminere problemet... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange mener 115-125 grader er ideelt (Se NASCAR...).

Oljetermostaten på en AAN (sikkert det samme på ADU) åpner på 110 grader. Så 110 grader får du fort uansett størrelse på oljekjøler, når alt virker.

Tror ikke du vinner noe på lavere viskositet, ved 110+ grader flyter olje lett.

Som mange andre, ville jeg ha sagt at 130 grader er helt fint for banekjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sen oppfølging her, men har lest desto mer. Ser ut til at jeg kan roe nervene, oljetempen er godt innafor normalen til banekjøring virker det som.

 

Har heller ikke montert trakta foran kjøleren, den kommer på i vinter. Den kan umulig gjøre ting værre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den beste oppgraderingen du kan gjøre, foruten større oljekjøler, er å sikre luftgjennomstrømming av oljekjøleren når bilen står stille (beveger seg sakte).

Plasser oljekjøleren foran en vifte, eller monter en liten vifte på selve oljekjøleren. Viften plasseres ved inntaket (den varme siden), så kan man monteren en termostat som styrer viften ved uttaket ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken olje bruker du Roger?

 

Bruker Castrol 10w60 til banekjøring. Brukte tidligere også Castrol 0w40 når bilen ble brukt mye etter veien / på vinteren. Nå er det bare litt finkjøring på sommeren når det gjelder vanlig bruk så bytter ikke til tynnere olje lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS4'en gir ca 115-125 grader ved kjøring på rudskogen og våler på sommeren...ca 5-10 grader kjøligere på nordschleife i samme temperatur. Litt avhengig av hvor mange runder det blir i slengen.

 

Hadde egentlig de samme temperaturene på RS2'en. Begge har originale oljekjølere. Har brukt Castrol 10W60 til banekjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har som nevnt oppgradert oljekjøler for OEM-plassering, slik Vidar Skotheim her på forumet selger. Bytter først og fremst av sikkerhetsmessige årsaker da org. så temmelig sliten ut.

 

Har allerede to Spal-vifter bak kjøleren, de drar ned tempen veldig fort når jeg roer tempoet/kjører i pit:)

 

Som nevnt, får på trakta i vinter og fortsetter i samme spor, har jo funka feilfritt til nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.