Audi A2 1.2TDI 2002 - Ønsker å bygge om til 5x100 på framaksel - Hvilke deler trengs?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en A2 som har 4x100 spindler. Ønsker å bygge om til 5x100.

Jeg er ferdig med bakaksel og det gikk greit.

 

Er det noen som vet hvilke deler jeg trenger for å få til en slik ombygging på framaksling :confused:

 

På forhånd takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å få borret opp en ekstra boltsirkel på nava. Husk du må borre ut i skivene og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Lasse, takk for svar. Disse nava på 1.2TDI har redusert godstykkelse der det ikke er borret for de 4 hullene som er der originalt... så jeg kan ikke bare borre ekstra hull.

 

Er det ingen her inne som vet hvilke deler jeg må bytte for å kunne montere 5 hulls nav på VAG bil med 4 hull orginalt...

Antar at det er samme deler som skiller Polo/Lupo også på 4 og 5 hulls nav/spindler.

 

(bilen er i daglig bruk og har for tiden ikke noe sted å sku innendørs så skulle så gjerne vist hvilke deler jeg trenger å bytte slik at jeg slipper å rive to ganger, en for å se hvilke deler jeg må bestille, og en gang til når jeg får delene)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som 5x100 kom på A2 med 1.4-motor og større, ville hentet deler derfra. A2en er en litt særegen modell og man skal ikke se bort fra at den har unike deler.

 

Det sikreste er å studere delekatalogen (se feks her http://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a2/a2/2000-248/4/) og sammenligne bærearmer, nav og andre deler mellom 1.2 og 1.4 og se hva som er forskjellig mellom 4 og 5bolt. Finner du delenummeret på nav og eventuelt andre deler går det an å søke det opp og bestille på bildelsbasen.se, svensk huggerhiddenbase mye bedre utvalg og bedre system enn norske huggere. De fleste tar kort og sender til Norge. Skiver ville jeg kjøpt nytt på møller eller rexbo.eu for eksempel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vil du bygge om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Vidar for veldig nyttig og hjelpsomt svar. Den delekatalogen har jeg ikke hørt om så det var skikkelig nyttig. Da skal jeg komme meg videre :-)

 

Om det er andre som har gjort dette allerede eller kjenner disse sære bilene og har tips vil jeg gjerne ha råd :)

 

Ole-Martin - har mange A2 etterhvert og da er det kjekt å ha felger som går om på alle bilene. (pigg og piggfritt) Også var det for å få bedre trommel bremser bak (200mm vs 180mm ALU) er ikke lett å komme gjennom EU med micro alu bremser... også kostet komplette trommel bremser bak i 180mm alu 6800kr mot 1750kr for 200mm stål... passer samme bremser på alle bilene er det greiere å ha deler på lager... enig?

 

Finnes det andre delekataloger som er åpne ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar; tenkte det var noe med hjul, så tenkte hvorfor ikke bare adaptere. Men visste ikke at 1.2tdi har aluskiver bak, trodde den hadde tromler. Jeg en 1 stk ATL med skiver foran og bak, men jeg tenker det skal bli styr å holde skivene bak i god stand (ser for meg at de vil henge fort). Går det ann å bytte til 5x112?

 

Hvor mange A2er har du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det andre delekataloger som er åpne ?

 

http://www.emanualonline.com/Cars/Audi/Parts-Catalogues/Audi-Electronic-Parts-Catalogue.html

 

Noe å vurdere? Kjøpte selv til Passat. Litt arbeid å få det opp å gå, men ligger god beskrivelse.

 

De har også verksted-manual. Har denne også, og takket være den var det null stress å bytte tannstang f.eks. Bare skrive ut, så har en beskrivelse og bilder skrue for skrue på papir. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager Ole-Martin, Audi A2 1.2 TDI har helt klart Aluminium bremsetrommler Ø180x30mm bak, ikke skiver. AMF 1.4TDI 75hk har ståltromler 200x40mm og bremser uhyggelig mye bedre, kanskje enda bedre håndbrems... OBS OBS jeg har hatt 4stk AMF og alle har hatt skiver bak i delehiddenbasen til Bildeler.no/Biltema/+++ men har i virkeligheten tromler...

Har ikke funnet noen deler som er 5x112.

 

Tallet idag er 4... men fikk et godt tilbud nå så mulig 5 til helga men ikke si det til noen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4-5 faktisk! Da må du virkelig like bilen; hvilken utgave er favoritten? 1.2 har vel ei girkasse som er så så, og 1.6FSI virker veldig komplisert. 1.4 i alle varianter er vel trygg?

 

Jeg har noe knirk og klunk i forstilling over humpler og i svinger på min; tenkte å prøve (for første gang) å bytte fjærbeinslager, lenkearmer og foringer til stabstag. Håper jeg er på rett spor med det. Har du andre tips må du gjerne dele; også generelle ting det er verdt å passe på (kjøpte bilen 1mnd siden). Vet du forresten hvor kupefilteret er?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi A2 1.4TDI AMF75hk er min favoritt. Den finnes i 90hk TDI utgave også, har ikke fått prøvd den skikkelig, men antar den er drømmen...

1.2TDI har kun 61hk men den er vesentlig lettere og dermed føles den merkelig sprek i by-strøk og bruker utrolige 0.27 om du kan kjøre.... men som du nevner så har det vært en del el feil knyttet til styringa av denne girkassa som også har frihjul funksjon. Merkeverkstedene har for dårlig kunnskap om denne kassa og da blir det dyrt og den får dårlig rykte... synd for det er mye positivt med den.

 

Knirk og Klunk:

Fjærbeinslager særlig framme.

Fjærbrudd fremme og bak, inspiser fjærene nøye...

Undre fjærpute bak, defekt på alle mine, koster kun 139kr orginal.

Lenkearmer framme er forbruksvare men er billige.

Bukplate MÅ brukes på vinteren for å få varme i varmeapparat... beklager, ingen kunnskap om kupefilter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For noen år siden hadde jeg "halvbroren" til A2 1,2TDI, altså samme motor/drivverk men i en Lupo (3L TDI). Da jeg kjøpte den var den gått smått utrolige 389k km, og jeg solgte den ved 405k km. Gikk helt uten mekaniske problemer i årene jeg hadde den, og både turbo og girkasse var originalt og uoverhalt.

 

Både den og denne A2'en er utrolig spesielle biler som vi neppe kommer til å se maken til igjen, her ble det ikke spart på konfekten når det kom til spesielle (og sikkert astronomisk dyre) produksjonsløsninger for å nå målet på mindre enn 0,3 liter på mila. Det man manglet på motorteknologi på slutten av 90-tallet ble kompansert med vektbesparing for å nå målet. Derav bremsetromler i aluminium, ratt i magnesium, rammene inni stolene er alu istedenfor stål ++++

 

Når Porsche eller Ferrari lager en lettvektsutgave så klarer de kanskje å kneppe ned vekten med 30-40kg.. En Lupo 3L var 170kg lettere enn en 1,7 sugediesel Lupo. Og en standard Lupo er omtrent så basic som man kan få en bil.

 

Har ikke satt meg inn i A2 1,2 sine detaljer like nøye, men regner med at det er markant forskjell der også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av Audi A2 1.2TDI sine særegenheter:

Ikke servo

Aluminiumsblokk i motor, (i tillegg til bunnpanne og topp) 16kg lettere enn 1.4TDI

21 liter tank (42 på 1.4TDI)

Kun 855kg mot 1.4TDI sine 1030kg

Seterammer i magnesium

Ikke nedfellbart baksete (tilbake igjen på nyere modeller)

Bremsetromler i aluminium.

Forstilling i magnesium.

Mindre hjul 155/70-14 på 4.5" felger i magnesium fra Norge... (145/80-14 på tidlige modeller)

Mindre eksos, tynnvegget og redusert diameter

Understell og drivlinje er tilsammen 81 kg lettere (kilde: Bilnorge)

Mindre bremseskiver framme... er noen av de særegenheter jeg har finne. Noen som har flere ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ATL som er 1.4TDI med 90 hester. Dritstygg og dritkul bil for en ingeniør. Overraskende sprek og stabil i høy fart.

 

Har bare eid bilen 1 mnd og har så langt bare merket følgende;

1) jekken er hel aluminium og veier null og niks ift stålklumpen i Touranen

2) spylervæsketanken tar neppe mer enn 3 liter

3) fremskjermer i plast

4) ettermonterte cruisekontroll og ECUen er under gulvet ved førerstol; gulvplata man fjerner for å komme til er også superlett aluminium

 

Husker spesielt en reklame for bilen; på den ene siden var det bilde av en Audi A2 mens på den andre siden var 4 aluminiumsfelger (fra Mercedes). Overskriften var "Andre bilprodusenter bruker også aluminium" eller noe i den dur hehe. Skulle gjerne sett den på ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å nevne at bilen også varmer kupeen superraskt; det er en 2005 modell uten dieselvarmer så mistenker den har elektrisk varmeelement. Setevarme er helt unødvendig på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt off topic men siden du nevner "under gulvet på førersiden" så kan jeg dele at under gulvet på passasjersiden så går det 12 flasker jäger....

 

Har du fått målt seriøst forbruk på ATL'n din på langkjøring ?

Har du montert tilhengerfeste ?

Har din oppgitt 1000kg tilhenger m brems i vognkort ?

Er egenvekt u fører i vognkort 1030kg ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å nevne at bilen også varmer kupeen superraskt; det er en 2005 modell uten dieselvarmer så mistenker den har elektrisk varmeelement. Setevarme er helt unødvendig på bilen.

 

Har du Webasto dieseldrevet varmer i motorrommet ditt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt off topic men siden du nevner "under gulvet på førersiden" så kan jeg dele at under gulvet på passasjersiden så går det 12 flasker jäger....

 

Har du fått målt seriøst forbruk på ATL'n din på langkjøring ?

Har du montert tilhengerfeste ?

Har din oppgitt 1000kg tilhenger m brems i vognkort ?

Er egenvekt u fører i vognkort 1030kg ?

 

Gjort 1 måling sålangt; bilen brukte 0,4l/mila med frisk kjøring over 30 mil; dvs 140kmt på speedoen i 110 soner, 125 i 100-sone osv og enkelte forbikjøringer ellers.

Ikke hengerfeste; har Touranen til slikt

Oppgitt til 1000kg ja med brems

Ja, 1030kg uten fører

 

Mener å ha lest at dieselvarmer kun ble levert på de tidligste modellene, og at dette ble fjernet underveis. Siden bilen spyr ut varme etter 2km og lenge før Touranen med Webasto gjør, så antar jeg den har et elektrisk varmeregister. Hører heller ingen Webasto hyling eller eksos fra Webasto (som på Touranen) Edit; tempnåla ligger også helt flatt selvom når den pøser ut varmtluft i kupeen. Ble også nesten hengt av kona når hun ikke fant setevarmerknapp, men nå er hun skitfornøyd med bilen.

 

Hehe mye offtopic nå; men jeg har vel vært verst. Håper du får svar på hva du lurer på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Ole-Martin, vil jo gjerne vite så mye som mulig om A2 1.4TDI 90hk motorkode ATL før jeg kjøper en så alt over er nyttig for meg.

 

Noen som har forbrukshidden å dele ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår egentlig ikke hvorfor forbrukshidden er såå viktig egentlig. Om bilen bruker 0,3 eller 0,4 utgjør 200liter i året ved årlig kjørelengde på 20000km. Altså under 3000,- i året. Det er ikke der størsteparten av pengene forsvinner..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kul og informativ tråd! Ble litt nysgjerrig på A2 nå :D

 

Forstår egentlig ikke hvorfor forbrukshidden er såå viktig egentlig. Om bilen bruker 0,3 eller 0,4 utgjør 200liter i året ved årlig kjørelengde på 20000km. Altså under 3000,- i året. Det er ikke der størsteparten av pengene forsvinner..

 

Det samme kan sies om hestekrefter :P Lite forskjell på 600hk og 700hk men bedre tall er bedre tall :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe som "ruster" på disse? Eller vil de vare evig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100 ekstra hester kommer ikke innpakket som 3000,- ekstra i året. Ikke 600hk heller.

 

Hadde Jaguar XKR som leiebil i Tyskland; 510hk. Gikk fort lei av 0-100 øvelsen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Energiinnhold i diesel er 36,2GJ/m3. Elektrisitet 3,6GJ/MWh. Tesla S bruker 2-2,5kWh/mil; det tilsvarer lik energimengde som 1.2TDI med sine 0,3l/mil. Så A2 burde hatt nøyaktig samme fordeler som elbil; for 17 år siden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe som "ruster" på disse? Eller vil de vare evig?

 

Hei Terje, vet ikke allværden om disse selv men deler gjerne det jeg har observert. Har 4 og de har følgende felles... :

 

Varmeskjold /aerodynamiske plater under bilen, de spesielle sveiste boltene for montasjeklips tåler ikke salt og brekker tvert av.

Bremserør - ruster som på en vanlig bil

Bremser - kalippere og trommelbremsedeler ruster og setter seg også som på en vanlig bil

Eksos - må være høy kvalitet, har byttet bakre potte på bensinbilen men 1.4TDI 75hk har runda 400' eksosen har jeg kun byttet flex delen på...

Parkbremswire - trangt og man må demontere midtkonsoll og tepper... og passasjersete, airbagsensor +++ puhhh

Luftfilter - trangt og du må under bilen...

Den har "lokk" og ikke panser....

 

Men unntak av 1.2TDI 61hk med elektrohydraulisk 5T H girkasse er det få spesielle og dyre deler. Blinklysrele ligger godt gjemt bak kliman og koster mye.

Av kjente feil så lider også av A2 av VAG feil som varsellamper for nær sagt alle sensorer. ABS, oljenivå, styrevinkelsensor, airbag +++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.