Audi A2 1.2TDI 2002 - Ønsker å bygge om til 5x100 på framaksel - Hvilke deler trengs?

Anbefalte innlegg

Forstår egentlig ikke hvorfor forbrukshidden er såå viktig egentlig. Om bilen bruker 0,3 eller 0,4 utgjør 200liter i året ved årlig kjørelengde på 20000km. Altså under 3000,- i året. Det er ikke der størsteparten av pengene forsvinner..

 

Pendler til hovedstaden og pendler i helgene... 60.000 i året. Fyller jeg mandag morgen på vei innover koster det 10.99 idag koster det 14.35.. en 1.4 bruker 0.48 og en bruker 0.33. For meg er rekkevidde og total kostnad viktig. Jeg sparer det en A2 koster pr år, uvesentlig for noen, riktig for meg.

Jeg har "grønn" innmat og ønsker å gjøre det beste utav det, uvesentlig for noen, riktig for meg. En ting som vi kan gjøre for miljøet er jo å bruke bilen til den er oppbrukt... selv om det er godt med ny bil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om girkassen i Lupo 3L/A2 1,2 blir omtalt som forgjengeren til DSG, så er den dog ikke noe dobbelklutchkasse på noe vis. Det er en normal 5-trinns H-girkasse med 1 stk normal klutch, men både klutching og girsjalting er elektronisk (elektrohydraulisk) utført av bilen selv.

 

Kontrollmodulen som styrer giring og klutching er levert av underleverandøren Microtech, som også leverte denne modulen til Ferrari sine tidlige F1-girkasser til F355 F1/360 F1 som var biler fra samme tidsperiode. Disse har også vanlige manuelle girkasser i utgangspunktet, som er styrt av denne modulen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pendler til hovedstaden og pendler i helgene... 60.000 i året. Fyller jeg mandag morgen på vei innover koster det 10.99 idag koster det 14.35.. en 1.4 bruker 0.48 og en bruker 0.33. For meg er rekkevidde og total kostnad viktig. Jeg sparer det en A2 koster pr år, uvesentlig for noen, riktig for meg.

Jeg har "grønn" innmat og ønsker å gjøre det beste utav det, uvesentlig for noen, riktig for meg. En ting som vi kan gjøre for miljøet er jo å bruke bilen til den er oppbrukt... selv om det er godt med ny bil...

 

Fair nok! 60'km i året så stiller det seg litt annerledes!

 

Jeg pendler også av til til hovedstaden; skal måle på nytt. Men generelt slurekjører jeg ikke inn så usikker hvor representativt det blir; daukjøring blir det nok av i hverdagen (heldigvis har ikke bilen partikkelfilter)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om girkassen i Lupo 3L/A2 1,2 blir omtalt som forgjengeren til DSG, så er den dog ikke noe dobbelklutchkasse på noe vis. Det er en normal 5-trinns H-girkasse med 1 stk normal klutch, men både klutching og girsjalting er elektronisk (elektrohydraulisk) utført av bilen selv.

 

Kontrollmodulen som styrer giring og klutching er levert av underleverandøren Microtech, som også leverte denne modulen til Ferrari sine tidlige F1-girkasser til F355 F1/360 F1 som var biler fra samme tidsperiode. Disse har også vanlige manuelle girkasser i utgangspunktet, som er styrt av denne modulen.

 

Takk for oppklaringen Haakon. Da har jeg rettet innlegg #25.

 

Er det mulig å bygge om denne kassa til manuell ?? eventuelt elektrohydraulisk operert men med forenklet styring.. bare signal for opp/ned ??

 

(Bilen går mot slutten og fusker i giringa, men om det går an å forenkle disse kompliserte "dersom atte" fungsjonene i girkassa/girkassestyringa ser jeg for meg at den plutselig kunne fått et nytt liv og ny tillit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett noen tråder om det innpå Lupo 3L forumet, så regner med det lar seg gjøre på sett og vis.

 

Selve girkassen er en 085 kasse, dvs samme som i vanlig Polo/Lupo etc, den heter vel DS085 i disse bilene (med elektronisk styring av den). Den er vel også noe lengre giret enn de vanlige, man ligger vel knapt på 1500 omdreininger i 80km/t på 5 giret.. Den girer jo uansett som en gammel bestemor, er ikke noe hastverk for den mekanikken å legge inn et nytt gir :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om noen sitter på skvettlapper foran, nye eller brukte, til denne, kjøper jeg dem veldig gjerne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbrukstall 1.4TDI 90 hester fra nullføre ikveld. Bemerk 50km med kolonnekjøring i 110-sonen med hastigheter fra 20-70kmt så neppe helt representativt. Stygglatt idag på veiene og politiet satte ned farten. Skal måle igjen tilbake. Ellers konsekvent på cruisekontroll med 10kmt over på speedometeret. Bånn gass på hver eneste akselerasjon og 2 forbikjøringer.

 

274,3km og fylte 12,42l gir ca 0,45l/mil.

 

IMG_4994.jpg

 

IMG_4993.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snitthastighet hjem ca 93kmt; 15 mil med 120kmt på cruise, ingen bestemorkjøring, 28 mil totalt.

 

Målt forbruk på pumpe 0,41l/mil. Hadde sikkert klart å få denne ned mot 0,35l/mil hvis man ville.

 

Bilen er usedvanlig tungt drevet; 5 giret er ikke bruktbart under 80kmt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.