Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har en Passat 3c med håndbrekkproblemer. Forrige eier har byttet trinnmotor venstre bak, og for en måned siden fikk den ny styreenhet og masse greier. (Håndbrekket er påkostet 16.000 siste 2 år, derav 11.000 i september).

 

Jeg tror ikke håndbrekket har vært i bruk siden midten av september da det ble reparert.

 

Men den virker ikke som den klarer å engasjere på høyre side bak. Derimot piper og uler det og den skriker om håndbrekkfeil. Dermed er det både håndbrekk på-signal (noe det ikke er) og et gult varsellys.

 

Dette kom etter at bilen nylig gjennomgikk en klutsjsylinderbytte, men ser ikke helt hvordan det skulle ha med hverandre å gjøre utover at batteriet var av.

 

MArius

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkjent det der!! Rævva system med elbrekk; kan ikke se en eneste reell fordel med det. 16000,- på håndbrekk og fremdeles uler det..lol hehe. Lov å være misfornøyd da.

 

Jeg skifta nettopp begge kaliberne inkl motor, skiver og klosser bak på min. Men greit å ha vagcom da for å kjøre motorene ut før du demonterer dem, alternativt kan du sette på 12 volt direkte på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe måte å service dette faenskapet på?

 

Det slår meg som en feil grunnet svært lite bruk så ser ikke for meg at det skal byttes kalipper?

 

Er det noen måte å teste eller nullstille dette uten å begynne med masse demontering. Har skrudd nok bil egentlig nå for noen dager

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært igjennom samme operasjonen, samme symptom med varsellamper og det hele, bare at brekket var på og satt bom fast. Bilen var ukjørbar og måtte hentes på bergingsbil. Stas.

 

Endte opp med kalipperbytte på ene sida, noe som kom seg på 10.500,- kr på Møller med arbeid og deler. Andre siden er en tikkende bombe og burde vel også vært byttet, er en slitasjedel som ryker før eller siden virker det som. Hos meg var det splinsen motoren vrir rundt som var sluret bort av slitasje og tidens tann slik at motoren bare gikk rundt og rundt uten at den klarte å dra av mekanismen som låser bremseklossene mot skiva. Hører du at motoren går når du trykker på knappen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg finner det veldig rart at dette skulle være noe fryktelig komplisert nå. Forrige eier brukte en formue på å overhale brekk og kviet seg derfor for å bruke det. Så jeg tenker jeg først kjører en lengre tur og ser. Deretter blir det å ta av hjulet og inspisere. Verste fall får jeg bytte motor, men da gjør jeg det selv. Hent uaktuelt å betale Møller for ting jeg kan fikse selv. Men for et genuint møkkasystem.

 

Tusen takk for svar, og skrik ut om noen har forsøkt å rense dette eller byttet motor selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville byttet alt når du først er igang; trenger ikke å bli så dyrt. Kjøpte nye originale kalippere komplett med motor på finn av en polsk dude, skiver og klosser koster lite så alt komplett skrudd selv havna på ca 4000,- Det er vel det samme som Møller skal ha for 1 motor..latterlig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan virker dette håndbrekket? Strammer det klossene bak, eller er det et separat trommel-sett a la andre biler?

 

For skiver og klosser bak er nytt i sommer, så tror ikke jeg gidder å bytte det på nytt. Håndbrekkmotor på venstre side er byttet for et år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som på alt av VAG - foruten Audi RS2 - klemmes bremseklossene inn mot skiven. Hadde man enda hatt vett nok til å ha et seperat sett med klosser som brukte innsiden av skiven som en trommel, hadde mye vært gjort. Slike løsninger varer gjerne til bremsebelegget er utslitt før man må gjøre noe med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja motor strammer klossene. Motor stopper når styreenhet detekterer at motor begynner å trekke høy strøm.

 

Risikoen med å bytte kun motor på kalipper er at problemet også kan ligge i stempelet. Det er også viktig å få motor montert riktig og tett ellers så er du like langt etter kort tid. Bemerk også at VW forandret elbrekket noe rundt 2007 tror jeg så sørg å få riktig del.

 

Skivene og klossene bør vel være fullgode da ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digresjon; men på broders Touran har han autohold uten elbrekk. Da må det være pumpa som går og holder bilen automatisk i 5 sekund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får brette opp ermene og kikke litt på dette ikveld. Jeg merker at det sitter langt inne å begynne å bytte kalipper ass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trøst deg med at du ikke har avskrivninger og kapitalkostnader på 30-50000 i året som andre med ny bil har!

 

Sjekk elmotorens svarte plastkappe; den sprekker over tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte å se på den i ettermiddag! Jeg tipper dette skal ordne seg fint!

 

PS: Har en 2015 Golf GTE og, så jeg har begge deler egentlig :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plottvist!

 

Han som solgte meg bilen, har utover de nevnte 16.000, også byttet bremseskiver, klosser og begge kalippere bak i sommer. (og høyre fjær bak).

 

Venter på bekreftelse på at de byttet motorene bak og, men det antar jeg. Gjort hos Nilsson bil i Strømstad.

 

Edit: Fra Nilsson:

 

Som originaldel kan kallippern bara köpas med motor till parkeringsbroms så ja allt är nytt där.

Vi har dock en notering på att det har trängt ut bromsvätska ur kontakten på höger bromsok.

Denna har troligtvis då trängt in i kabelen och orsakar problem. Jag hade börjat felsökningen med att kontrollera

kabelen till höger stillmotor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren på høyre side får ikke strøm. Lager iallefall ingen lyd.

 

Ikke rukket å se på det noe mer. Men helvetes irriterende.

 

Setter uansett enormt pris på alle råd jeg har fått

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det var en viss Morten på forumet som brukte noe cleaner/WD40 i kontakten til motoren, og løste feilen slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte kontaktspray på vei hjem idag. Så får vi se :)

 

Frister med c5 A6 2.4Q igjen idag �� :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om håndbrekket ikke går på i det helle tatt kan det være at selve knappen inne i bilen er defekt. Har byttet to av de alerede på Passat

 

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går på en side, men ikke begge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen i Oslo/Akershus-området som har mulighet til å lese av feilkoder på dette? Tenkte å ta opp og smøre idag og rense, men hvis det ikke hjelper er jeg sugen på å få lest av feilkoder før jeg begynner å kaste penger i ukjent retning. (sitter med diverse luftmengdemålere og annet stæsj fra lignende forsøk tidligere med Audi:P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan bistå med diagnose. Send meg en sms så avtaler vi. Tlf nr er i signatur.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Awesome!

 

Hører av meg etterpå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Daniel vært så supersnill å lese av feilkoder og håndbremsfeilen lyder som følger:

 

Address 53: Parking Brake Labels: 3C0-907-801-53.clb

Part No SW: 3C0 907 801 G HW: 3C0 907 801 G

Component: EPB VD8HC005 013 0005

Revision: 013

Coding: 0000012

Shop #: WSC 131071 1023 2097151

VCID: 2643CA2491D19B0E2B-8072

 

1 Fault Found:

02433 - Supply Voltage for Right Parking Brake Motor (V283)

012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON

Freeze Frame:

Fault Status: 11101100

Fault Priority: 1

Fault Frequency: 24

Reset counter: 41

Mileage: 193928 km

Time Indication: 0

Date: 2000.00.00

Time: 19:20:52

 

Freeze Frame:

Voltage: 13.56 V

Count: 87

 

Er det noen som har noen ide til veien videre til lydfritt kjøremiljø (det piper hele tiden)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser av kvitteringer at følgende er byttet siden juni 16.

 

Bremsekalippere, bremsemotor, styreenhet (7.000 bare for delen) og knapp/bryter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.