Audi A7 - 3.0 Bitdi 313hk Blåse lyd ved gasspådrag / Reguleringslyder turbo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Over noe tid har det utviklet seg en blåse lyd ved gasspådrag. Blåselyden er kraftigst når turboene lader for fullt fra bunnen av registeret.

Til å begynne med var det en kortvarig føyte lyd som kom når turboene ladet for fullt. Dette har utviklet seg til å bli en mer kontinuerlig lyd, ca rundt 2000rpm.

Når motoren er god og varm, spesielt etter kjøring på motorveien eller noen gode gasspådrag hører jeg turboen/ene bedre, man hører at turboen spoler opp, samt noen reguleringslyder.

Generelt er både blåse lyder og regulerings lyder høyere når motoren er varm.

 

Har noen erfart noe liknende?

 

Jeg har vært og sjekket turbo lager med stetoskop, verkstedet kunne ikke høre noe spesielt.

Bilen har gått 80.000km.

 

Mvh

Dimitri Johannesen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør en trykktest av rørene fra turbo til innsug og lytt etter lekkasjer. Jeg bruker å koble til en cola flaske og en bil ventil og sette litt trykk på systemet. Det er på en 1.8T da, jeg har en A6 med samme motor som deg. 3.0bitdi 313hk. Har du mappet motoren?

 

Sent fra min SM-T900 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren er ikke mappet. Jeg glemte å nevne at verkstedet trykktestet systemet og hevdet at de ikke hørte noen lekkasjer. Jeg var ikke tilstede når de gjorde testen og vet ikke hvor nøye de gjorde denne jobben.

 

Lydene kommer fra førersiden forresten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi det du beskriver minner om en luftlekkasje fra trykksystemet. Ville sjekket igjen hos et annet verksted.

 

Sent fra min SM-T900 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel sikkert samme koblinger på denne som på min 3.0TDI på Q7'en, med en enkel klemring på enden av slangen? Noe forbanna jall spør du meg, og jeg fant lekkasje der på min, var litt svetting. Men det som skjedde var at jeg demonterte for å sjekke mende olje inne i trykkrørene, og så fikk jeg ikke slangen ordentlig på igjen, og da ble det veeeldig mye suselyd/blåselyd når turboen spoola.

 

Kan det være en slik kobling ett sted som har åpnet seg mer og mer?

 

Stetoskop på et glidelager tror jeg ikke vil avdekke stort forresten. For å sjekke tilstand på en turbo så må du komme til med fingrene og kjenne etter aksiell slakk. og evt et endoskop for å se etter skader på impeller, som kan lage ulyder ved spooling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er slangeklemmer med skrue som brukes på disse koblingene. Det kan jo være at en kobling ikke sitter så godt, eller er skadet.

Det virker som om det er en lekkasje hvert fall, men om den er i en gummislange eller i en metallisk del aner jeg ikke foreløpig. Jeg hører ikke regulerings lyder når motoren er kald. Jeg fant sot rundt akslingene til wastegate ventilen, og changeover ventilen. Har noen sett noe sot rundt disse?

Turbo.jpg

Og generelt rundt turboene (Små sorte flekker)

Turbo 1.jpg

turbo 2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan godt være. Har en time på torsdag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er en blåselyd som kun kommer når den er varm så tenker jeg umiddelbart i retning av sprekk i turbinhus eller noe annet metall. Jeg har ikke sett sånn sot som du har bilde av her, men det kan jo støtte under teori om at det er en sprekk i noe i forbindelse med eksosen.

 

Det er jo ikke akkurat "standard" setup på disse bi-TDI'ene, så ikke godt å si hvor det kan komme fra uten å ha detaljkunnskap om disse motorene :)

 

Får håpe du finner ut av det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du noe svar på dette?

 

Sent fra min SM-T900 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller fant ikke ut av det. Mekanikeren hørte lyden som kom fra førersiden, men han klarte ikke å finne noe konkret.

Nå har jeg fått motorlampe i gang på grunn av feil på eksostemp sensor nr 3.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.