#1 Skrevet November 22, 2016 Hei Min far kjøpte seg ein rimelig arbeidsbil her for noen mnd siden. Ein 2004 A4 med orginale xenon i nærlys. Lyktene var fulle av dugg, og ledningen på høydejustering ved venstre forhjul var slitt av. Har tørket opp lyktene og fikset høydejustering så alt er i orden der. Kjøpte også nye xenonpærer men det hjelper ingenting. Riktignok ikkje orginale pærer men burde fungere allikevel? Idag så lyser de nesten opp som talgalys når det er mørkt ute. Er det noen måte og måle ballaster på feks? Har tenkt på at det kan være reflektor eller noe sånt, men kjedelig å kjøpe nye lykter også er det ballasten som er problemet for de følger jo ikkj med. Langlys er jo vanlig h7 og lyser veldig godt. Stor takk for tips som kan hjelpe til å finne eit svar på problemet i høstmørket. Det er så ille at min mor fikk spørsmål av ein kollega som satt på en morgen om ho var sikker på at lysene var slått på. TE 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 22, 2016 Ta en titt i denne tråden. Dessverre er nok reflektorene brente, i tillegg til at glassene, og eventuelt reflektorer og linse til xenon, er møkkete etter at de har dugget. Renset linse og reflektor på mine lykter, samt på dama sin bil i går når jeg byttet hennes pærer, og selv om de lyktene aldri har dugget, var det mye skitt på linse og reflektor. Hvis du er litt hendig og ikke vil bruke masse kroner på nye lykter, er nye og oppgraderte fra Retrofitlab eller Retrofit Source en mulighet, ellers så fikser de her lyktene dine, enten de gjør all jobben eller bare legger nytt belegg på reflektorene. Men pærer har også selvfølgelig noe å si, hadde ikke tatt sjansen på noen billig pærer fra Ebay selv. Vurderer selv disse pærene neste gang - billige og har lest mye bra om de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2016 Takk for svar. Tenkte prøve åpne de opp i helga og se om det er problemer med reflektor/glass Men er litt fristende å få tak i nye. Har tørket de ut noen ganger men duggen kommer tilbake med ein gang. Når det gjelder ballaster, kan de lyse men at lyset er svakere, eller er det sånn at det kun fungerer som tenner og er meir av og på? Spesielt ettermonterte xenonkit bruker jo litt tid på å oppnå full lysstyrke, men veit ikkje om dette skyldes oppvarming av pære eller ballast? Kjedelig å kjøpe nye lykter også er det ballast som er problemet. Kjøpe nye begge deler hadde sjølvsagt vært det beste, men økonomien per idag tillater ikkje dette, så alternativet blir jo få tak i brukte lykter inkl ballast. Når det gjelder pærer som blei kjøpt har ein jo ingen garanti for at de fungerer optimalt. Men er handlet i ein norsk nettbutikk og er ikkje eBaypærer såvidt meg bekjent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 30, 2016 Spesielt ettermonterte xenonkit bruker jo litt tid på å oppnå full lysstyrke, men veit ikkje om dette skyldes oppvarming av pære eller ballast? Det skyldes ballasten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2016 Ballasten gir masse spenning i det man skrur på pærene, for deretter å regulere til lavere spenning for at pærene skal lyse. Etter hva jeg veit, er det pæra som må bli varm og ikke ballasten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 30, 2016 Ballasten gir masse spenning i det man skrur på pærene, for deretter å regulere til lavere spenning for at pærene skal lyse. Etter hva jeg veit, er det pæra som må bli varm og ikke ballasten. Just test it Det er ikke et varme problem, men et elektronikk/design problem. God elektronikk virker uansett temperatur, som original ballast. Hvis det var pæren ville alle originale xenon med uoriginal/kina pære brukt lang tid, men de lyser bare dårligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 1, 2016 Nå snakket jeg om original xenon, for pæren har ikke korrekt farge og riktig lysmengde med én gang der heller. Men det ser ut til at det er ballasten, så da innrømmer jeg at jeg trodde feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...