1.8T, feil blanding / tett katalysator??

Anbefalte innlegg

Har en '01 1.8Tq i garasjen som begynte å oppføre seg merkelig etter at jeg hadde fått den hjem.

Kjørte 30 mil uten problemer, med unntak av en turbo som hylte litt innimellom, startet uten problemer og gikk godt.

 

MEN etter at bilen hadde stått i 3-4 dager og skulle startes igjen, så var det ikke mulig å få start normalt, etter 15 forsøk tente den, men døde bare man pustet på gasspedalen. Så kunne den plutselig starte på 1. draget neste dag, for så å ikke funke de 2 neste...

 

Har nå tatt bilen inn i garasjen for å gå over alt og få den EU-ok, men ved demontering av plugger så er alle nedsotet, i tillegg er lambdasonde nedsotet, så her er det noe som ikke henger på greip. Kan virke som om den får for feit blanding / mye bensin, men har i tillegg følgende feilkoder:

 

16804 - Catalyst System; Bank 1

P0420 - 002 - Efficiency Below Threshold - MIL ON

17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)

P1128 - 001 - System too Lean - Intermittent

 

(Har forsåvidt også en feilmelding på senduært luftsystem, men denne skal vel ikke påvirke dette??

16795 - Secondary Air Injection System

P0411 - 002 - Incorrect Flow Detected - MIL ON)

 

Den første har jeg lest endel om, her tilsier alle erfaringer at det er katalysator som er gåen, men skal det påvirke at det blir for fet blanding?

Dessuten, feilmelding nr. 2 tilsier at den har for mager blanding... eller kan denne indikere at andre ting er feil.

 

Har uansett bestilt opp alt av servicedeler til motoren, temp.sensor i motor og tenker på å få fatt på ny kat., men har noen gode ideer om hvor jeg bør begynne å lete? Har også fått fatt på ny, brukt turbo til bilen som jeg tenker å putte på, men først må jeg med sikkerhet vite at den går stabilt...

 

Evt. kan en sliten bensinpumpe lure meg her med startproblemer også? ( bilen har passer 335' km..)

 

Gode innspill mottas med takk!Bilde 04.12.2016, 10.48.08.jpg

 

Legger ved noen bilder av tennplugger og lambda..

Bilde 04.12.2016, 10.48.18.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, sånn teoretisk synes jeg det høres ut som at den får for mye luft men prøver å kompensere, så jeg hadde vel lett etter en luftlekkasje. Trykktesting av innsug er alltid bra sted å starte.

Kanskje også noe med start/ekstraluftpumpa hvis du har det? Er vel en ventil på den? (Er i hvertfall på BFB..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, sånn teoretisk synes jeg det høres ut som at den får for mye luft men prøver å kompensere, så jeg hadde vel lett etter en luftlekkasje. Trykktesting av innsug er alltid bra sted å starte.

Kanskje også noe med start/ekstraluftpumpa hvis du har det? Er vel en ventil på den? (Er i hvertfall på BFB..)

 

Har jo også feilkode på ekstraluftsystemet, så mulig du har et meget godt tips der..

Men trolig vil da også katalysatoren ha gått tett / blitt ødelagt etter kjøring med dette da over lang tid....?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sekundærluftsystemet er kun med på å få opp tempraturen i kat fortere ved kaldstart. Det blir tilført ekstra luft som hjelper til med ekstra forbrenning grunnet fet blanding. Dette systemet går ikke så lenge, så burde ikke være nok til å skade kat. Problemet kan dog være hvis kombiventilen på systemet lekker. Da vil lamda måle for mye luft og kompensere med fetere blanding. Jeg holder en knapp på kombiventil som henger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sekundærluftsystemet er kun med på å få opp tempraturen i kat fortere ved kaldstart. Det blir tilført ekstra luft som hjelper til med ekstra forbrenning grunnet fet blanding. Dette systemet går ikke så lenge, så burde ikke være nok til å skade kat. Problemet kan dog være hvis kombiventilen på systemet lekker. Da vil lamda måle for mye luft og kompensere med fetere blanding. Jeg holder en knapp på kombiventil som henger :)

 

Skal sjekkes ut!

(Må uansett vente på nye deler fra Rexbo før jeg får testet alt, de har klart å sende meg pakken til en annen kunde, som skulle ha deler til Fiat, i Frankrike..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sekundærluftsystemet er kun med på å få opp tempraturen i kat fortere ved kaldstart. Det blir tilført ekstra luft som hjelper til med ekstra forbrenning grunnet fet blanding. Dette systemet går ikke så lenge, så burde ikke være nok til å skade kat. Problemet kan dog være hvis kombiventilen på systemet lekker. Da vil lamda måle for mye luft og kompensere med fetere blanding. Jeg holder en knapp på kombiventil som henger :)

 

Bilen har stått lenge nå i påvente av deler som skulle komme fra Rexbo, og når de kom så var de i tillegg feil, 2 ganger..

MEN ser ut til at det er Sekundærluftsystemet (SAI) som ikke er patent, ikke går SAI-pumpa, ihvertfall slår den seg ikke på nå den skal kjøre via VAG-COM (kan selvsagt være relee, men....), og mistenker at kombiventilen er treg / henger.

 

Spørsmålet er da: Er det enkelt å fjerne SAI komplett uten å få feilkoder? Evt. kan man bytte kombiventil til en som funker, men kjøre med denne og ikke få feilkode når luftpumpa ikke går?

Ser det ligger masse DIY på hvordan fjerne både dette og mye vakum-ledninger, men må man re-programmere SW da? Eller kan man slippe unna med det ?

Må få bilen gjennom EU først nå, og da er det om å gjøre å ikke legge ned alt for mye penger i bilen før man vet status...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blokkering/fjerning av SAI vil gi motorlampe, og er såvidt jeg vet ikke mulig å kode bort. Med defekt pumpe får du nok feilkode, men trolig ikke motorlampe. Vet ikke hvor mange verksteder som faktisk leser ut feilkoder, men når min var inne i mai fikk jeg ikke noe anmerkning på feilkodene jeg hadde da :) Det beste er nok å rette opp i feilen. Står en god del a4 med 1.8t rundtom på huggerier, så burde være kurrant å få tak i pumpe og evt. kombiventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett å kode vekk SAI :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett å kode vekk SAI :)

 

Regner med du må innom en som kan å skrive til ECU da ..., er vel ikke å bare bruke VAGCOM. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blokkering/fjerning av SAI vil gi motorlampe, og er såvidt jeg vet ikke mulig å kode bort. Med defekt pumpe får du nok feilkode, men trolig ikke motorlampe. Vet ikke hvor mange verksteder som faktisk leser ut feilkoder, men når min var inne i mai fikk jeg ikke noe anmerkning på feilkodene jeg hadde da :) Det beste er nok å rette opp i feilen. Står en god del a4 med 1.8t rundtom på huggerier, så burde være kurrant å få tak i pumpe og evt. kombiventil.

 

Mener det har kommet innstramminge på dette med feilkoder på EU, evt. er det vel motorlampe de kicker på... Og akkurat nå har jeg motorlampe på at det er defekt også og er i ferd med å plukke ned mye ifbm. feilretting og bytte av turbo ++

Må fundere litt på dette, egentlig greit å sette på nytt også da hvis man først skal reparere, og da koster det litt ser jeg, men ikke avskrekkende..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute og plukket av turbo'en istad og prøvde å få tatt et bilde inn i katalysatoren.

Rimelig svart ser det ut til, men vanskelig å si om den er tett... Mulig jeg må ta den av og banke ut innmaten i den, men ikke så lett å komme til skruene på alt ser jeg ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er tre ulike metoder å fjerne SAI på, alle tre krever skriving til hjerne :P

 

du kan kjøre ESKONF, da fjerner du egentlig ikke SAI, du fjerner bare feilmeldinger så alt ser ok ut (ingen feilkode eller lampe)

så kan du justrere spenninga for innslag av SAI til typ 15v, altså det er aldri et tidspunkt der SAI kan starte, så den vil aldri gi feilkode fordi den aldri merker at SAI er vekke, fordel å montere en resistor med denne metoden, bare for at hjernen ikke skal se en åpen krets.

 

Siste måten er å disable litt annet fjas, men den funker litt bob bob så den husker jeg ikke lenger.

 

Du kan egentlig gjøre dette selv, men krever jo litt mer fikling enn vagcom.

Har du lest hex før?

 

Edit: En hvilken som helst "tuner" bør kunne tilby deg dette mot en timesbetaling, tar 1-30 min avhengig av delenummeret til ECU og hvilke map-packs tuner har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er tre ulike metoder å fjerne SAI på, alle tre krever skriving til hjerne :P

 

du kan kjøre ESKONF, da fjerner du egentlig ikke SAI, du fjerner bare feilmeldinger så alt ser ok ut (ingen feilkode eller lampe)

så kan du justrere spenninga for innslag av SAI til typ 15v, altså det er aldri et tidspunkt der SAI kan starte, så den vil aldri gi feilkode fordi den aldri merker at SAI er vekke, fordel å montere en resistor med denne metoden, bare for at hjernen ikke skal se en åpen krets.

 

Siste måten er å disable litt annet fjas, men den funker litt bob bob så den husker jeg ikke lenger.

 

Du kan egentlig gjøre dette selv, men krever jo litt mer fikling enn vagcom.

Har du lest hex før?

 

Edit: En hvilken som helst "tuner" bør kunne tilby deg dette mot en timesbetaling, tar 1-30 min avhengig av delenummeret til ECU og hvilke map-packs tuner har.

 

Sender deg en PM jeg :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er tre ulike metoder å fjerne SAI på, alle tre krever skriving til hjerne :P

 

du kan kjøre ESKONF, da fjerner du egentlig ikke SAI, du fjerner bare feilmeldinger så alt ser ok ut (ingen feilkode eller lampe)

så kan du justrere spenninga for innslag av SAI til typ 15v, altså det er aldri et tidspunkt der SAI kan starte, så den vil aldri gi feilkode fordi den aldri merker at SAI er vekke, fordel å montere en resistor med denne metoden, bare for at hjernen ikke skal se en åpen krets.

 

Siste måten er å disable litt annet fjas, men den funker litt bob bob så den husker jeg ikke lenger.

 

Du kan egentlig gjøre dette selv, men krever jo litt mer fikling enn vagcom.

Har du lest hex før?

 

Edit: En hvilken som helst "tuner" bør kunne tilby deg dette mot en timesbetaling, tar 1-30 min avhengig av delenummeret til ECU og hvilke map-packs tuner har.

 

Hvis en gjør denne endringen med ESKONF, vil styring av kombiventil (n112) og pumpe fortsatt fungere via output test i VCDS?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett vil den ikke det, en av grunnene til at jeg ikke tuller med ESKONF. ESKONF disabler egentlig bare feilkoden og sjekking av om den gir feilkode

 

Men hvis du justerer tabellen som justerer hvor lenge den kan gjøre innslag ved ulike ladespenninger så vil du kunne kjøre alle tester i VCDS og de vil gå uten feil, siden den kjører jo, men pga ladespenning ikke er typ 15 volt så mener ECU at den ikke skal kjøre. Hvis det ga mening?

 

Vil slenge med en liten disclaimer, alle endringer basert på det jeg sier er på eget ansvar.

Man gjør endringer i en hexdump av ECU, en hexdump som er ulik for ulike delenummer og til tider også samme delenummer, samt skriver til en hjerne laget på 90-tallet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har dere tips til hvordan teste om katalysator er tett da?

Evt. hvordan skyle gjennom den hvis jeg tar den av?

 

Mistenker at motor har sotet en stund, så den er forholdsvis svart inni ser jeg..

 

-Espen B

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett kat gir både feilkode og motorlampe. Men feil på lambda vil også kunne gi samme feil. Her er en guide for sjekk av lambda og kat via VCDS. Dette burde gi deg en grei indikator på hva som er problemet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare legge til at jeg har opplevd at smalbåndlambdaer som soter ned over tid, gir falsk positv og ender opp med å si mager blanding, når det er tvert imot. Med andre ord, ECU gjør vondt værre ved å legge til ENDA mer drivstoff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjerna hele sai systemet og kjøpte blanking plate fra Forge motorsport. Ingen lamper lyder og hadde bare feilkode inncorrect Flow.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk at SAI feilkoder og EVAP feilkoder påvirker closed/open loop, så kjekt å få vekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett kat gir både feilkode og motorlampe. Men feil på lambda vil også kunne gi samme feil. Her er en guide for sjekk av lambda og kat via VCDS. Dette burde gi deg en grei indikator på hva som er problemet :)

 

Må kjøre dette når jeg får montert sammen dette igjen.. :-) Ulempen er da hvis det f.eks. er katalysatoren som er gåen at alt må fra hverandre igjen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare legge til at jeg har opplevd at smalbåndlambdaer som soter ned over tid, gir falsk positv og ender opp med å si mager blanding, når det er tvert imot. Med andre ord, ECU gjør vondt værre ved å legge til ENDA mer drivstoff.

 

Hmmm, kan godt være det som har skjedd her, tror ikke det er gjort all verden med bilen på en god stund..

Men hadde motorlampe på den, og feilkoder, men må se om jeg får fikset det med enten å fjerne SAI eller å få reparert dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått testet SAI-pumpen og den funker, uten ulyder, men den starter ikke ved kjøring av diagnose..

Da kan releet være gåent muligens der, noen som vet hvor det sitter? J299 (??)

 

Og så skulle jeg fått testet kombiventilen, noen enkel måte å gjøre det på? Pumpe vakum og sjekke om den åpner og holder seg åpnet?

Eller er det andre måter? Får ikke kjørt diagnose på denne via VAGCOM nå da jeg har plukket ned motoren og har ikke vakum i reservoaret lengere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått testet SAI-pumpen og den funker, uten ulyder, men den starter ikke ved kjøring av diagnose..

Da kan releet være gåent muligens der, noen som vet hvor det sitter? J299 (??)

 

Og så skulle jeg fått testet kombiventilen, noen enkel måte å gjøre det på? Pumpe vakum og sjekke om den åpner og holder seg åpnet?

Eller er det andre måter? Får ikke kjørt diagnose på denne via VAGCOM nå da jeg har plukket ned motoren og har ikke vakum i reservoaret lengere..

 

Har nå også fått testet kombiventilen på bilen, og den er tett. Fant oppskrift på test av denne her:

 

Men har trolig funnet synderen til hvorfor ikke SAI-pumpen går (må på jakt etter relè 373 og muligens relèsokkel):Bilde 14.01.2017, 10.00.24.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har det vært varmt, vil anbefale å skifte ut releholderen også, da det ikke er snakk om mange kronene ekstra. Spørsmålet er om det er overlast som er årsaken eller bare dårlig kontakt mellom kontaktflaten i holderen og stikket i releet.

 

Tenkte litt mer på det med lambdasonden, jeg minns å huske at blandingen ikke blir fullt så fet hvis du kobler ifra signalet til lambdaen slik at ECU bruker en programmert standardverdi, kontra av ECU korrigerer for en lambda som rapporterer max. lean situasjon.

Lambda kan regulere opptil 30% begge veier.

Du kan i samme farten også måle med et multimeter hvilket signal lambdasonden gir ut, signalet er 0.1-1.1v. Jo høyere spenning, jo magrere blanding rapporterer den. Den skal pendle litt på volten hvis den er ok. Merk også at det tar opptil 30sekunder før signalet kommer i live hvis den er kald, grunnet oppvarmingstid av sonden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.