Anbefalte innlegg

Hallo Audi eiere.

Dette er et spørsmål som er tatt opp tidligere så ikke skyt meg av den grunn.Vet også at det er lettere/biligere å kjøpe en quattro bil å begynne på.

Har vært i kontakt med statens vegvesen i Trondheim Mr.Petter Kilingberg,en man med mye erfaring å grei og prate med.

Spurte han om det er mulig å bygge om en Fwd til Quattro å da en Audi 80 b4. Fikk da til svart at jeg måte ta kontakt med møller Norge,noe jeg også har gjort.

Tok en telefon og stilte de d samme spørsmålet,går det å bygge om fra fwd til quattro?

Svaret jeg da fikk var at audi i Tyskland er veldig sparsommelig på den infoen og at møller ikke har noen info papirer om dette,men han sa også at det går biler i Norge som er godkjent ombygd.

Petter Kilingberg (statens vegvesen Tr.Heim) sa også under telefon samtalen jeg hadde med han at de hadde nettopp godkjent en transporter/caravelle til quattro/4x4 fra Rwd da også med større motor enn orginalt uten at han utdypte noe om dette.

 

Så mitt spørsmål er da til dere. Har dere noe info om dette.

Tar alle svar med stor takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Gaute,

 

Jeg tror dette er en spørsmålsstilling som er litt mer nyansert enn ja/nei, og at du bør tenke på "teknisk utgangspunkt" for karosseriet du ser for deg.

Ganske enkelt, er det et karosseri som kan angis som fabrikkslevert/typegodkjent, er det helt klart enklere å få dette godkjent. Dvs, jeg mistenker det ene svaret du har fått har vært basert på ombygging som i form av typ skjøtebil eller lignende.

 

Tenkt tilfelle er Audi 80 frontpart fra torpedo og frem (inkl chassisnummer), men som er teknisk godkjent ombygd til Quattro fordi man har slaktet en gammel Quattro og skjøtet inn 80 fronten (eller bare sprettet over et org chassisnummer og sparts seg alt bryderiet). Audi 100 til 200 osv har også sett endel av dette.

 

Den store utfordingen blir vel å få et sertifisert hjemmebygget karosseri med innsveiset gulv for kardang og firehjuls-modifisering. Da er det styrkeberegninger og jada-lada som gjør at et lokalt biltilsyn sikkert hadde henvist deg til Møller (som ikke gir noenting), Audi (som trolig ikke gir noenting) eller frittstående sertifiseringsorgan som TÜV e.l. Det tror jeg ikke svarer seg ift å bare anskaffe en korrekt bil i utgangspunktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svaret.

Tenkte på om chassisnumrene/chassiene var lik på fwd og quattro.Har lest litt rundt på diverse nett sider at Audi 80 b4 fwd er lik på quattro.

Mulig jeg tar feil der,men flere steder jeg har lest tyder det på at alle hull i karroseriet der der fra før.Alltså alle hull for å sette quattro understell over.Her er jeg igjen på utrygg grunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teknisk sett er det en lett jobb da B4 har alle festepunkter på plass. Akselvekta kan jo bli et problem. Chassisnummeret har bare en serie så det er nok likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet muligens om en 80quattro til salgs Gaute:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok Ola sæternes. Er intressert.

Er også intressert i eveltuel forsterkninger som er på quattro kontra fwd.

Ikke bare for å bygge om en fwd,men grei info å ha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

80quattro og fwd er totalt ulik i rævva, kjøp deg en quattro først som sist

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW transporter og Audi A8 første generasjon er de eneste vag jeg vet som som er like både som fwd og quattro/syncro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

80quattro og fwd er totalt ulik i rævva, kjøp deg en quattro først som sist

 

Er ikke d at jeg ikke kan kjøpe quattro,men synes det kan være greit å vite hvorfor de ikke er lik å eventuelt hva som er forskjell.

Å hvis de er så totalt ulik bak som du sier kanskje du kan utdype det litt da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.google.no/search?q=rear+axle+audi+80+b4&sa=X&espv=2&biw=1680&bih=944&tbm=isch&imgil=p8v-PMw1RaXRZM%253A%253B5z1Yx1rMAp7mqM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.megaparts.eu%25252Fen%25252Fproduct%25252F1868191071&source=iu&pf=m&fir=p8v-PMw1RaXRZM%253A%252C5z1Yx1rMAp7mqM%252C_&usg=__XO1r7AZsu9nr9p7K5EDDnoxMv1c%3D&ved=0ahUKEwisnaXei4jRAhWJhiwKHYkFDDkQyjcIJw&ei=9u1bWKzKKYmNsgGJi7DIAw#imgrc=p8v-PMw1RaXRZM%3A

 

Her er en fra audi 80 b4. Er ikke for å være vanskelig at jeg skriver,men synes det er interessant å se hva som eventuelt skiller dem.Om det er uterllige forsterkninger gjort foran å bak.Veit at batterikasse er flyttet på quattro,et originalt tårnstag foran. Div forsterkininger under i forbindelse med girkasse oppheng,bak har jeg ikke klart å finne stort enda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Framhjulstrekkere har stiv bakakser og firehjulstrekk har travers med bærebruer, slik som bildene Rune Kristian la ut. Siden råkarosseriene ikke er like, så vil du ikke kunne få dette godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Framhjulstrekkere har stiv bakakser og firehjulstrekk har travers med bærebruer, slik som bildene Rune Kristian la ut. Siden råkarosseriene ikke er like, så vil du ikke kunne få dette godkjent.

 

Jepp. Hvilke forsterkninger er gjort på quattro kontra fwd er vel da spørsmålet.

Har søkt litt på dette på http://www.oemepc.com/ og funnet ut at det er samme nummer på audi 80 b4,kunn den siste bokstaven i chassis numret som er forskjell. FWD 8A9800403A. Quattro 8A9800403AR. Da er jo saken hva står den R for bortsett fra at det er et quattro chassis.?

Vil tro at det er forsterkninger i karosseriet det er snakk om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Hvilke forsterkninger er gjort på quattro kontra fwd er vel da spørsmålet.

Har søkt litt på dette på http://www.oemepc.com/ og funnet ut at det er samme nummer på audi 80 b4,kunn den siste bokstaven i chassis numret som er forskjell. FWD 8A9800403A. Quattro 8A9800403AR. Da er jo saken hva står den R for bortsett fra at det er et quattro chassis.?

Vil tro at det er forsterkninger i karosseriet det er snakk om.

 

Det er ikke sikkert det er noen forsterkninger. Hvis du skal finne ut av det, så må du sjekke alle platnene i hele bilen med ETKA for å se om begge bilene har de samme platedelene. Gulvet baki og innfestinger til bakstillinga er helt forskjellige. Hvis du skal gjøre denne jobben, så bør hele bilen opp i jigg og man må kappe bort veldig mye. Da er det veldig mye enklere og billigere å kjøpe en med Quattro. Jeg skjønner at du spør fordi det er interessant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er noen forsterkninger. Hvis du skal finne ut av det, så må du sjekke alle platnene i hele bilen med ETKA for å se om begge bilene har de samme platedelene. Gulvet baki og innfestinger til bakstillinga er helt forskjellige. Hvis du skal gjøre denne jobben, så bør hele bilen opp i jigg og man må kappe bort veldig mye. Da er det veldig mye enklere og billigere å kjøpe en med Quattro. Jeg skjønner at du spør fordi det er interessant.

 

Har googla etter ETKA ,men finner ikke disse sidene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har googla etter ETKA ,men finner ikke disse sidene

 

ETKA er deleprogrammet som Audi, VW m.flere bruker. Du må laste det ned, og ha Windows XP (hvertfall på den versjonen jeg har). Det går ikke ann å kjøpe det, hvis du ikke driver firma.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Var mye info på den siden jeg nevnte også. Om det er rett d som står der er jeg usikker på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Var mye info på den siden jeg nevnte også. Om det er rett d som står der er jeg usikker på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var sånn før ja at en måtte ha en gammel pc for en piratverson av ETKA, nå er det masse onlineversoner som er bedre og helt oppdatetr, her feks :) bruker den hele tia

 

http://www.oemepc.com/audi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var sånn før ja at en måtte ha en gammel pc for en piratverson av ETKA, nå er det masse onlineversoner som er bedre og helt oppdatetr, her feks :) bruker den hele tia

 

http://www.oemepc.com/audi

 

Det er denne jeg har brukt også klarer ikke se at det er stor forskjellen bak på 80 b4 avant.

Har sjekka litt på gulvet bak,rammevanger,innerskjermer og hjulbrønn og diverse andre ting og alle har samme delenummer.

Synes bare det er rart at ingen før har sjekket grundig på karosseriene om dem er like.

Er igrunn ei grei side å sjekke på.

For all del det er letter å kjøpe en ferdig quattro,det er noe jeg å er i forstår.Det var det og få til noe som andre kanskje ikke før har klart å få godkjennt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

VW transporter og Audi A8 første generasjon er de eneste vag jeg vet som som er like både som fwd og quattro/syncro

A4 B6 også. Så en på Facebook som bygget om sin nylig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste som mangler er festebrakett til diff-feste forann, mellomakslingfeste mangler

og tanken må byttes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SORRY! fyfan nå åpnet det seg en ny verden her!

 

Sjekk denne tråden av en Marek i polen som har gjort leksa si

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4952030-Audi-80-Avant-Project-quot-Gianna-quot/page4&

 

Det var der det begynte til meg også.Har vert i kontakt med statens vegvesen Petter Killingberg i Trondheim å som han ser det er det kunn et skriv fra audi jeg mangler å eventuele forsterkninger innsveist(donor deler).Har sjekket alle delenummer opp mot hver andre og det er noe som må forsterkes,men det går på girkasse fester og diff feste foran og tårnstag foran.Dette i korte trekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.