Trondheim: Åpent Luftfilter (forts.)

Anbefalte innlegg

Jeg skrev dette i en annen tråd under Tuning kategorien, fikk ikke noe svar som sa meg så mye egentlig.

 

Jeg fikk tak i meg et billig BSR Optiflow kit.

 

Monterte kitet for noen dager siden, og etter litt knoting og skruing i ca 1 time fikk jeg alt på plass. Ingenting til overs bortsett fra en strips, så alt skal være montert riktig (vanskelig å montere feil med det kit'et egentlig).

 

Små endringer. Den er nok en smule mere turtallsvillig, det virker som om turtallet ikke synker like mye når jeg girer, den tar litt lengre tid å komme opp i 90 grader, og jeg synes jeg hører innsugingslyd igjennom lufte/klimasystemet inne i bilen.

Men det som er mest markant er lyden den gjør når jeg skifter gir/slipper gassen brått - leser overalt at den skal minne om et "swoosh" eller "pttsssch", og jeg har hørt den lyden tydelig på andre biler med åpen dumpventil eller noe - men på min høres det mere ut som et spjeld som åpner og lukker seg, og fint lite som minner om noe luftforflytning. Hvis noen av dere vet av lyden du får når du setter en linjal på kanten av et bord og klasker den i bordet? Slik høres det ut, og lyden er mye høyere på utsiden av bilen enn når jeg sitter inne i den. Det er en slags "kloing-oing-oing" lyd hver gang jeg slipper gassen, til og med i ved lavt turtall ut fra garasjen. Folk snur seg på gata og ser etter hva som skjer hver gang jeg girer, hehe.

 

Noen anelse hva det kan være, eller er det jeg som er helt ute på jordet og det er slik lyden skal være?

 

Bilen er en 1998 A4 1.8TQ.

 

 

Jeg har nå demontert hele greia og montert på nytt igjen. Tok ikke lang tid, det var igjen ganske enkelt å montere og alle deler falt naturlig på plass. Monterte det originale og bilen oppfører seg helt normalt. På med det nye BSR kitet igjen og den sinnsykt irriterende lyden er der ennå, ingen forskjell. Det minner mere og mere om et spjeld som åpnes, og dermed lukkes igjen med et høy raslelyd/klaskelyd (absolutt ingenting som minner om noe luftforflyttning, mere mekanisk lyd). Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hørt lignende, det har heller ingen av mine kjente som jeg har demonstrert det til. : bh :

 

Så til poenget:

 

Noen i Trondheim som har montert dette kit på en 1.8T motor og som har lyst til å demonstrere? Aktuelt tidspunkt er de tre siste ukene i juli. :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til å tenke på det. Kanskje det er et treff i Trondheimsregionen i Juli engang? Der er det sikkert mange som har mere peiling enn jeg som kan komme med noen assistanse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er treff vanligvis treff hver fjortende dag. Det skal visst være en nå 30. juni, men det er bare å følge med på lokallagsiden, der kommer det opp når det blir osv. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er treff vanligvis treff hver fjortende dag. Det skal visst være en nå 30. juni, men det er bare å følge med på lokallagsiden, der kommer det opp når det blir osv. :)

 

Skal det? Jeg trodde det var 1. og 3. torsdag hver måned jeg? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje du har rett! I så fall blir det da 7. juli. Men som sagt, vi får vel beskjed på lokallagsiden. Håppas på det iallefall. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev dette i en annen tråd under Tuning kategorien, fikk ikke noe svar som sa meg så mye egentlig.

 

 

 

 

Jeg har nå demontert hele greia og montert på nytt igjen. Tok ikke lang tid, det var igjen ganske enkelt å montere og alle deler falt naturlig på plass. Monterte det originale og bilen oppfører seg helt normalt. På med det nye BSR kitet igjen og den sinnsykt irriterende lyden er der ennå, ingen forskjell. Det minner mere og mere om et spjeld som åpnes, og dermed lukkes igjen med et høy raslelyd/klaskelyd (absolutt ingenting som minner om noe luftforflyttning, mere mekanisk lyd). Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har hørt lignende, det har heller ingen av mine kjente som jeg har demonstrert det til. : bh :

 

Så til poenget:

 

Noen i Trondheim som har montert dette kit på en 1.8T motor og som har lyst til å demonstrere? Aktuelt tidspunkt er de tre siste ukene i juli. :tilber:

 

kan det ikke være feil med resirkulerings ventilen? kanskje den er defekt? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har åpent filter på en 1995 A4 1,8T jeg også. Der har jeg også samme lyden vil jeg tru. Jeg tenkte at det kanskje var slik lyd, på grunn av at det er en resirkulerende ventil på den, og ikke åpen? Hørte lyden litt før også jeg da. Men den var da meget svak.

Og etter min mening, så er det en mye tøffere lyd enn pssssst lyden som kommer fra en vanlig dump, så jeg håper egentlig at alt er i orden da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og etter min mening, så er det en mye tøffere lyd enn pssssst lyden som kommer fra en vanlig dump, så jeg håper egentlig at alt er i orden da.

 

Synes du? hehe : klø :

 

Jeg og andre jeg har demonstrert for synes det høres ut som noe er galt med bilen. Det er vel uansett på tide at jeg møter opp på et treff, så får håpe det skjer noe i juli. Det er ingenting som å få feedback fra andre Audi/VW eiere : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok og "filmet" lyden fra bilen min idag. Men jeg har ingen plass å legge den ut, så du får hørt om det er lik lyd på din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er i allefall en litn del av den. Bare så du kan høre om det er ca samme lyd som til deg. Tok bare og filmet i motorommet. Ikke mens jeg kjørte.

 

 

Her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte! Gikk glipp av meldinga di, Marius. Du skal ha takk for at du filmet det og la det ut på nettet.

 

Lyden var nesten ikke hørbar (første gang jeg har opplevd) da jeg skulle ha audition for gutta på treffet i Trondheim selvfølgelig. : bh :

 

Den lyden er identisk med min, samme flaprelyd. Jeg vurderer nå sterkt å skifte ut filteret pga. den lyden, for jeg er definitivt ikke tilfreds. Kjørte med en kompis i bilen og han synes det høres ut som en syk hest som fnyser. Jeg er fristet til å være enig med han, hehe. Psssjy lyden er helt overdøvet av flaprelyden.

 

Pratet med en A4 kar her i Sverige som mente det var dump/resirkventilen som var defekt/slapp. Kunne også ha noe med at bilen rykker til under akselerasjon, den slipper ut for mye luft, og for mye bensin inn? (Jeg har skiftet LMM så det er ikke den). Den bruker forresten for mye bensin.

 

Mye koster det evt. å skifte resirkventil? Det ble anbefalt TT225 versjonen på treffet jeg var på såvidt jeg husker.

 

(Takk til Thomas Holm også for lånet av VAG-com)

Det kom en feilmelding under kjøringen av VAG-com som omhandlet en feil med "throttle valve" - kan det muligens ha noe med saken å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en ting, hvorfor drive med dette Audi AG plastgreiene når du kan

skaffe noe litt mer holdbart? : klø :;)

 

Vet ikke nøyaktig specs og sånn, men DBR/MTM og TS selger vel med

Forge ventil til kundene sine så er man kvitt disse defekte ventilene...

 

overview1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kom en feilmelding under kjøringen av VAG-com som omhandlet en feil med "throttle valve" - kan det muligens ha noe med saken å gjøre?

 

Jeg fant noe som kanskje er relatert til dette. Jeg vil tro "giggling sound" i artikkelen nedenfor er lyden jeg klager over. Og at VAG-Com'en produserte en feil med "throttle valve" kan vel ha sammenheng med dette. Men hva er egentlig "throttle valve"?

 

What is that giggling sound during gearshifts?

 

It's NOT a wastegate, believe me.

 

Sound is produced when the compressor rotates rapidly and the throttle valve is suddenly shut. Compressor keeps pumping air during the gearshift with its rotational energy. Because there is no major exhaust gas flow through the turbine, the rev speed of the turbo decreases constantly. This leads to the pressure drop right after the compressor. When all this happens in a fraction of a second the air mass rushes against the throttle valve with its kinetic energy. This causes temporary pressure peak right next to the butterfly valve. Because of the pressure drop mentioned above, the air starts to flow backwards through the charge air piping colliding with the rapidly rotating impeller wheel. The surging sound is produced when the wheel kicks the air back through the piping all again against the throttle valve. This is repeated as long as there is enough rev speed at the turbo or the throttle is opened again. Because the rev speed decreases constantly, the frequency of the surging sound tends to drop as it's heard. By technical terms the compressor surges or reaches the surge limit when the giggling sound is heard. Although it sounds cool it's actually hazardous to the axial bearing of the turbo. Surging can be avoided with the blow off valve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er i allefall en litn del av den. Bare så du kan høre om det er ca samme lyd som til deg. Tok bare og filmet i motorommet. Ikke mens jeg kjørte.

 

 

Her

 

Den lyden der får man når man har en ikke fungerende dumpventil.. Synes den er litt tøff jeg :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer ikke den lyden der av når man ikke har en fungerende "dump" ventil altså, når man ikke har en dump ventil så bråstopper snurra når du slepper gassen så kommer lufta tilbake til luftfilteret og lager en veldig kul lyd (min mening i hvertfall) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som at du ikke får avlastet trykket når du slipper gassen...Rå lyd, men dreper turboen!! Hadde et lignede tillfelle på ACR sist helg, bilen begynte å gå dårlig med lite ladetrykk, da vi tok av eksosen var turbinhjulet borte og akslingen på turboen knekt. Kjørte uten "dump" og 1,4 bar ladetrykk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som at du ikke får avlastet trykket når du slipper gassen...Rå lyd, men dreper turboen!! Hadde et lignede tillfelle på ACR sist helg, bilen begynte å gå dårlig med lite ladetrykk, da vi tok av eksosen var turbinhjulet borte og akslingen på turboen knekt. Kjørte uten "dump" og 1,4 bar ladetrykk...

 

Da må turboen din være veldig dårlig, veit om en som kjører S4 med orginal dump som er ødelakt (så og si uten dump) han kjører med 1.7bar, han har kjørt veldig mye med den uten att den har blitt helt ødelakt. skikkelig rå lyd når han slepper gassen!

 

Ellers så har jo broren min en audi 200tq, bilen hans har ikke dump, bilen har gått 300000!

Det er skadelig, men turboen holder mer en nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen var ny i 2004, står montert på en bil som kun brukes til banekjøring på ACR...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen på en ny turbo fra 2004 og en gammel K26 som står i en slik 200 er jo rimelig ekstrem.

 

Det blir litt som å sammenligne styrken til en mygg og en elefant :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen var ny i 2004, står montert på en bil som kun brukes til banekjøring på ACR...

 

Tviler sterkt på at det var det som var grunnen om dere bare har kjørt et par ganger på bane..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen på en ny turbo fra 2004 og en gammel K26 som står i en slik 200 er jo rimelig ekstrem.

 

Det blir litt som å sammenligne styrken til en mygg og en elefant :-)

 

Isåfall så har jeg kjørt med en "mygg" turbo på gamlebilen uten dump i 2år med rundt 1.2bars trykk. Var ikke antydning til slark i turboen på den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.