#1 Skrevet Desember 30, 2016 Heisann! Går å irriterer meg over at lyset i tempdisplayet i S4'en ikke fungerer. Dette er såvidt jeg har forstått en pære som er loddet fast i et "hiddenbrett". Finner ikke løs pære i ETKA. Regner med noen har byttet disse pærene før, og kan si meg hvilken pære jeg må ha og hvor jeg kan få tak i den ? Har også problemer med at den varsler på oljetrykk og på bremsene, uten at det faktisk er noe problem med noen av de... Noen tips om hva som kan være galt ? Takk så mye for svar i tråden -Magnus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 30, 2016 Hva mener du med at den varsler på bremsene? Hvilket varsel? Rødt eller gult symbol? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 30, 2016 Angående pærer i temperatur displayet så er disse ikkje loddet fast. Er samme pærer som står bak på speedometeret. 0,5 watt eller 1,2watt innstikkpære. Vipp ut dekslene på siden av displayet og skru ut 2 eller 4 skruer (lenge siden eg hadde C4 så hukommelsen er litt dårlig) og ta ut displayet. Nede på baksiden står det sokler som du løsner ved å snu dei 90 grader mot klokka. 4 stk pærer for heile displayet. Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 30, 2016 Om det er utetemperatur er den loddet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 30, 2016 ute temp pæra er lodda. kurrant å bytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 30, 2016 https://www.radioshack.com/products/radioshack-12v-microlamps-2-pack noe ala denne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 30, 2016 https://nordicaudi.com/faq/163/77 Guide for instrumentlys C4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 30, 2016 Om det er utetempen har dei andre her rett. Eg trudde det var klimastyringa du meinte Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2016 Det stemmer at det er utetemp jeg snakker om Fikk såvidt sett på det igår, og ja det stemmer det dere sier at det er loddet fast. Må få se om jeg får fatt i en slik pære. Prøvde å se om det gikk med en 1.2w pære (slik som sitter inni bryterene til f.eks tåkelys), men disse ble for breie. Hva mener du med at den varsler på bremsene? Hvilket varsel? Rødt eller gult symbol? Ja symbolet er rødt, mener å huske at symbolet betyr bremseklosser også kommer opp som rødt. Oljekanne som "renner" er vistnok oljetrykk som er for lavt iflg instruksjonsboken. Kommer bare av og til, og forsvinner ikke før bilen har stoppet og startet igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 31, 2016 Symbolet for slitte bremseklosser er oransj/gult - det spørs litt hvordan du velger å tolke fargene. Rødt symbol betyr for lite bremsevæske eller at trykkføleren på den hydrauliske bremsekraftforsterkeren slår ut, høyst trolig defekt bremsebombe. Varsler den på oljetrykk er det enten den lille eller den store sensoren. Virker oljetrykksmåleren din? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 31, 2016 Oljetrykksmåler i instrumentet fungerer fint Mulig at dette er et dumt spørsmål men: Hva er bremsebombe for noe ? Det hender faktisk avogtil at når jeg bremser, så virker det som om ABS'en slår inn. Noen sammenheng her kanskje ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 31, 2016 Jeg kjøpte flere pærer fra elfa for en del år siden, og har byttet i noen utetempdisplay, jeg kan ordne pære til deg, ta kontakt på pm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 31, 2016 Står litt her også: http://forum.vacn.no/showthread.php?263995-Audi-A6-C4-instrument-dash-belysning Bomba er akkumulatoren til høyttrykksdelen av bremsesystemet, den sitter på en brakett foran venstre forhjul. 1992 har ikke diagnose for ABS'en, så da må du feilsøke. Jeg hadde lekkasje ved a-stolpen som rant ned i ABS-releet, (det med sikring på bak sparkeplaten) som tente ABS-lampa og lagde rare feil.. Generelt kan self-check på disse melde om mye feil uten at det betyr noe, så det er bra med ekstra instrumenter! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 31, 2016 Takk for tips Ja, har forstått det sånn at self-check på disse er ikke heeelt til å stole på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 1, 2017 Dersom oljetrykksmåleren fungerer fint, hadde jeg testet den lille oljetrykksensoren. Systemet på disse har to, og det er såvidt meg bekjent den lille som gjør at autocheck slår ut. Dersom det virker som om ABS slår inn på tørt føre (dirring i bremsepedalen) er dette et typisk tegn på defekt bremsebombe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 2, 2017 Tusen takk for tips! Når det gjelder oljetrykksbryteren, såvidt jeg kan se så har denne bilen to stk, en liten hvit og en større som sender signal til måleren i instrumentet. Tror jeg bare bytter den lille hvite, den koster ikke så mye heller Når det gjelder bremsebomba, hvordan funksjonstestes denne ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 2, 2017 Det vil være den lille som slår ut på din bil, såfremt det ikke er ledningsbrudd evnt feil i instrumentet. Funksjonsteste en bremsebombe? Det som skjer er at nitrogengassen lekker ut etter mange års bruk. Du kan jo alltids få påmontert en påfyllingsnippel for dernest å fylle på nitrogen, personlig hadde jeg kjøpt en ny bremsebombe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 2, 2017 Hahah nå forstår jeg hva det er ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 2, 2017 Jeg mente det var to trykkbrytere, men etter et søk så fant jeg rett info. Trykkbryter#1: Hvit 1-polet trykkbryter, varsler Auto-Check om oljetrykk er under 1.8bar når man er over 2000RPM Trykkbryter#2: Blå/Sort 2-polet trykksensor og bryter. Polen merket WK er for oljetrykk under 0.3bar og under 2000RPM. I tillegg har den en trykkføler som går til ekstra-instrumentet som viser oljetrykket. Denne polen er merket G. Ny trykkakummulator kan være vanskelig å få tak i, da de var gått ut av produksjon sist jeg sjekket (2014) de som finnes som er igjen er gått høyt opp i pris. De som man finner til "vanlig" pris er ofte kopier som ikke duger. Nitrogensiden skal være ladet med ca. 1150PSI/80 bar. Mao. meget høyt trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 2, 2017 Bremseakkumulatorens (bombens) oppgave er å gi servofunksjon til den hydrauliske bremsekraftforsterkeren i opptil 30 tråkk etter at motoren er skrudd av. Alle C3-bilene (det er mulig noen med firer ikke hadde systemet), D1-bilene og S-utgavene av C4 har systemet. Inni bomben er det væske (hydraulikkvæsken) som presser mot en membran. På membranens andre side er det nitrogen. Over tid (flere år) vil nitrogenet sive ut, og bremsebomben vil tape sin effekt. Du vil da opp et rødt varsel i autocheck-displayet. Et annet tegn er lett vibrering når man bremser. Funksjonen er den samme som på de grønn (og tidligere sorte) gasskulene i fjæringssystemet til Citroën, i lenken er et tverrsnitt av en slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 2, 2017 En test på "bomben" som Dag beskriver ovenfor er at du skal med å ha hatt motoren igang en liten stund, er å parkere uten å røre bremsen eller rattet. Stoppe motoren, deretter pumpe på bremsepedalen. 1-3 pump før pedalen blir stein hard = defekt akkumulator. 4-9 = lite trykk igjen men fortsatt fungerende. 10-30 pump = godt fungerende pumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 2, 2017 Hvorfor ikke rattet? Servosystemet og bremsesystemet er jo to separate kretser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 5, 2017 Har fått bytta oljetrykksbryteren idag, fikk varsel med en gang jeg starta den, men det forsvant igjen. Satser på at det problemet er borte nå! Prøvde å se etter bremsebomba idag, men jeg ser den ikke. Synlig fra motorrom ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 5, 2017 Det kan vel være du kan skimte den på en god dag med sterk lommelykt, om du vet akkurat hvor du skal lyse - men den ser den best fra undersiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 6, 2017 Her er det avbildet ifra front, den sitter under rammevangen på førersiden foran. Et nærbilde: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...