Hjelp: Pære til temperaturdisplay S4 C4

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Går å irriterer meg over at lyset i tempdisplayet i S4'en ikke fungerer. Dette er såvidt jeg har forstått en pære som er loddet fast i et "hiddenbrett". Finner ikke løs pære i ETKA.

 

Regner med noen har byttet disse pærene før, og kan si meg hvilken pære jeg må ha og hvor jeg kan få tak i den ? :)

 

Har også problemer med at den varsler på oljetrykk og på bremsene, uten at det faktisk er noe problem med noen av de... Noen tips om hva som kan være galt ?

 

Takk så mye for svar i tråden :)

 

-Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du med at den varsler på bremsene? Hvilket varsel? Rødt eller gult symbol?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående pærer i temperatur displayet så er disse ikkje loddet fast. Er samme pærer som står bak på speedometeret. 0,5 watt eller 1,2watt innstikkpære. Vipp ut dekslene på siden av displayet og skru ut 2 eller 4 skruer (lenge siden eg hadde C4 så hukommelsen er litt dårlig) og ta ut displayet. Nede på baksiden står det sokler som du løsner ved å snu dei 90 grader mot klokka. 4 stk pærer for heile displayet.

 

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er utetemperatur er den loddet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ute temp pæra er lodda.

kurrant å bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er utetempen har dei andre her rett. Eg trudde det var klimastyringa du meinte ;)

 

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer at det er utetemp jeg snakker om :) Fikk såvidt sett på det igår, og ja det stemmer det dere sier at det er loddet fast. Må få se om jeg får fatt i en slik pære. Prøvde å se om det gikk med en 1.2w pære (slik som sitter inni bryterene til f.eks tåkelys), men disse ble for breie.

 

Hva mener du med at den varsler på bremsene? Hvilket varsel? Rødt eller gult symbol?

 

Ja symbolet er rødt, mener å huske at symbolet betyr bremseklosser også kommer opp som rødt. Oljekanne som "renner" er vistnok oljetrykk som er for lavt iflg instruksjonsboken. Kommer bare av og til, og forsvinner ikke før bilen har stoppet og startet igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Symbolet for slitte bremseklosser er oransj/gult - det spørs litt hvordan du velger å tolke fargene. Rødt symbol betyr for lite bremsevæske eller at trykkføleren på den hydrauliske bremsekraftforsterkeren slår ut, høyst trolig defekt bremsebombe.

 

Varsler den på oljetrykk er det enten den lille eller den store sensoren. Virker oljetrykksmåleren din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykksmåler i instrumentet fungerer fint :)

 

Mulig at dette er et dumt spørsmål men: Hva er bremsebombe for noe ?

 

Det hender faktisk avogtil at når jeg bremser, så virker det som om ABS'en slår inn. Noen sammenheng her kanskje ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte flere pærer fra elfa for en del år siden, og har byttet i noen utetempdisplay, jeg kan ordne pære til deg, ta kontakt på pm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står litt her også: http://forum.vacn.no/showthread.php?263995-Audi-A6-C4-instrument-dash-belysning

Bomba er akkumulatoren til høyttrykksdelen av bremsesystemet, den sitter på en brakett foran venstre forhjul. 1992 har ikke diagnose for ABS'en, så da må du feilsøke. Jeg hadde lekkasje ved a-stolpen som rant ned i ABS-releet, (det med sikring på bak sparkeplaten) som tente ABS-lampa og lagde rare feil..

Generelt kan self-check på disse melde om mye feil uten at det betyr noe, så det er bra med ekstra instrumenter! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips :) Ja, har forstått det sånn at self-check på disse er ikke heeelt til å stole på : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom oljetrykksmåleren fungerer fint, hadde jeg testet den lille oljetrykksensoren. Systemet på disse har to, og det er såvidt meg bekjent den lille som gjør at autocheck slår ut.

 

Dersom det virker som om ABS slår inn på tørt føre (dirring i bremsepedalen) er dette et typisk tegn på defekt bremsebombe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Når det gjelder oljetrykksbryteren, såvidt jeg kan se så har denne bilen to stk, en liten hvit og en større som sender signal til måleren i instrumentet. Tror jeg bare bytter den lille hvite, den koster ikke så mye heller :)

 

Når det gjelder bremsebomba, hvordan funksjonstestes denne ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil være den lille som slår ut på din bil, såfremt det ikke er ledningsbrudd evnt feil i instrumentet.

Funksjonsteste en bremsebombe? Det som skjer er at nitrogengassen lekker ut etter mange års bruk. Du kan jo alltids få påmontert en påfyllingsnippel for dernest å fylle på nitrogen, personlig hadde jeg kjøpt en ny bremsebombe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahah nå forstår jeg hva det er ! : gb :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mente det var to trykkbrytere, men etter et søk så fant jeg rett info.

 

Trykkbryter#1: Hvit 1-polet trykkbryter, varsler Auto-Check om oljetrykk er under 1.8bar når man er over 2000RPM

Trykkbryter#2: Blå/Sort 2-polet trykksensor og bryter. Polen merket WK er for oljetrykk under 0.3bar og under 2000RPM. I tillegg har den en trykkføler som går til ekstra-instrumentet som viser oljetrykket. Denne polen er merket G.

 

 

Ny trykkakummulator kan være vanskelig å få tak i, da de var gått ut av produksjon sist jeg sjekket (2014) de som finnes som er igjen er gått høyt opp i pris. De som man finner til "vanlig" pris er ofte kopier som ikke duger. Nitrogensiden skal være ladet med ca. 1150PSI/80 bar. Mao. meget høyt trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremseakkumulatorens (bombens) oppgave er å gi servofunksjon til den hydrauliske bremsekraftforsterkeren i opptil 30 tråkk etter at motoren er skrudd av. Alle C3-bilene (det er mulig noen med firer ikke hadde systemet), D1-bilene og S-utgavene av C4 har systemet.

Inni bomben er det væske (hydraulikkvæsken) som presser mot en membran. På membranens andre side er det nitrogen. Over tid (flere år) vil nitrogenet sive ut, og bremsebomben vil tape sin effekt. Du vil da opp et rødt varsel i autocheck-displayet. Et annet tegn er lett vibrering når man bremser.

Funksjonen er den samme som på de grønn (og tidligere sorte) gasskulene i fjæringssystemet til Citroën, i lenken er et tverrsnitt av en slik.

 

DSCN2525-mod.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En test på "bomben" som Dag beskriver ovenfor er at du skal med å ha hatt motoren igang en liten stund, er å parkere uten å røre bremsen eller rattet. Stoppe motoren, deretter pumpe på bremsepedalen. 1-3 pump før pedalen blir stein hard = defekt akkumulator. 4-9 = lite trykk igjen men fortsatt fungerende. 10-30 pump = godt fungerende pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke rattet? Servosystemet og bremsesystemet er jo to separate kretser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått bytta oljetrykksbryteren idag, fikk varsel med en gang jeg starta den, men det forsvant igjen. Satser på at det problemet er borte nå!

 

Prøvde å se etter bremsebomba idag, men jeg ser den ikke. Synlig fra motorrom ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan vel være du kan skimte den på en god dag med sterk lommelykt, om du vet akkurat hvor du skal lyse - men den ser den best fra undersiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det avbildet ifra front, den sitter under rammevangen på førersiden foran.

 

BrakeBombLocation.jpg

 

 

Et nærbilde:

 

SuspAccumulatorLNewB.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.