#1 Skrevet Januar 6, 2017 Har de siste 15-16 årene hatt diverse vw eller audi med skivebremser bak. Har hatt akkurat det samme problemet i alle år: Rust begynner ytterst på skiva, og etter noen måneder spiser rusten seg innover, 12-18 måneder/20.000 km senere er store deler av bremseskiva dekket av rust, dvs at bremeseffekten er betydelig redusert, og man må tenke på å bytte selv om klossene ikke er nedslitt i det hele tatt. Har ikke sett dette på andre biler som jeg kan huske. Kan virke som om skive og klosser ikke passer sammen, dvs skiva har et par mm for stor diameter eller klossene kunne ha hatt litt større ytre diameter. Har akkurat byttet igjen på allroad; skiver, klosser og også kaliper denne gang. Noen idèer om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2017 Rusten kommer fordi man ikke bremser hardt nok vil jeg tro. He fått rust på mine skiver også etterhvert, men da har de entenstått imange år eller blir svært litt brukt (banebil). Hehe.. Aldri opplevd så ekstrem over en så kort periode som du nevner. Apropo klosse og skive så er alltid klossen bittelitt mindre enn skiva virker det som. Er sikkert en grunn til det uten at jeg vet. Sent from my iPhone using Tapatalk Pro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2017 Kan jo nevne at foran er det aldri noe problem, ser ut som skive og klosser "passer bedre" sammen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2017 Her er bilder fra for- og bakbremse på Touranen. Bremsene har aldri vært skiftet, og bilen nærmer seg 10 år og 155'km. Halve klossene er igjen; spesielt skivene foran begynner å slites ned/krave ytterst pga rust. Bilen ble EU godkjent hos NAF 2 mnd siden og bremsene tar 100%. Tror bremsefeil/slitasje ofte skyldes brukerfeil, adaptive cruisekontroll, uoriginale deler og monteringsfeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2017 Bildet øverst er bak; nede foran. Noen som har noen mening på om det er lurt å skifte bremser før sylinderen med pakninger i kalipper kommer for langt ut? Altså større sjans for å redde kalipper (som er den dyreste delen og mest hazzle) dersom man skifter skiver og klosser før man strengt tatt trenger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 7, 2017 Jeg tror at dette har mye sammenheng med dårlige calipere. Etterhvert som stemplene kommer ut, så sniker det seg salt gjennom mansjettene, og friksjon og rust oppstår. Spesielt når stemplene presses tilbake og dritten blir med inn. Med tiden går det så langt at caliperen drar seg skjevt og man kjenner det på mer vandring og sløvere bremser. Jeg går alltid over caliperene ved skivebytte. Kan også være lurt å få glassblåst glideflatene for bremseklossene. Sent from my iPhone using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 7, 2017 Etter å ha kjørt 95000 med Touran og med masse bremser igjen både foran og bak, og ikke rust, og så fortsatt med Tiguan og byttet skiver bak før 60000 ved lik bruk, så er jeg overbevist om at dette har noe med konstruksjonen, sprut osv å gjøre. El håndbrekk tror jeg er en ulempe, kan ikke pusse skivene bak på samme måte. Kjører nå med autohold for å bruke mer bremser bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2017 Jeg tror at dette har mye sammenheng med dårlige calipere. Ja, mulig det, at alle de 4 VAG-bilene jeg har hatt de siste årene har dårlige kalipere. Originaldeler hele veien, men tror ikke det er det som gjør at bremseskivene er STØRRE i diameter enn hva ytre diameter på klossene er. De få millimeterene på skiva som aldri blir brukt til å bremse med, vil vel begynne å ruste okke som, uansett hvordan man bremser. Hadde klossene vært litt større eller skivene litt mindre tror jeg ikke dette hadde vært slik det er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...