12 Audi A6 3,0TDI med lav km, mulige oljelekkasjer. Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Lang historie

Bil kjøpt av meg i november 13, når den var gått ca. 13k. Service før overtagelse. Tidligere eier var Audi i Tyskland, importert av firma i Norge som importerer nettopp slike biler. (ikke Møller)

Bilen går helt feilfritt og servicer tas hos møller frem til sensommeren 16. Da merker jeg at venstre hjullager begynner å krangle på ca. 65k.

Bilen får tid hos Møller for storservice + hjullager rundt medio oktober. Gir beskjed om at bilen skal selges så ber dem se ekstra nøye om det er noe som er galt. (5 års garanti til medio november)

Olje ble skiftet juli 16 hos Møller så dette ber jeg dem droppe.

Service uten oljeskift + bytte av hjullager blir gjennomført og jeg fikk beskjed at bilen var sjeldent strøken av en hyggelig mekaniker.

Hyggelig å høre tenkte jeg.

Utrolig mange har ringt på bilen, men når det endelig kom en med penger ville han ha NAF-test. Helt greit tenkte jeg, bilen er jo kjørt ca. 1500 km etter service.

Fikk bilen igjen etter NAF-test med et sjokk. (selvfølgelig er garanti da akkurat gått ut)

Mulig oljelekkasje på motor og girkasse.

Bilen inn på møller, og riktig, de finner noe olje de ikke kan forklare hvor kommer fra.

Jeg spør om hvilke feilkoder som ble lest av på service. Jo det var en periodisk på tank-lokket, "men regner med du har blitt informert om dette" får jeg beskjed om. "Har ikke det" er den korte beskjeden jeg gir igjen. Fikk beskjed om at ingenting var galt og her var det bare å selge med god samvittighet.

Bilen var nå inne hos Audi for rengjøring og påføring av talkum for å finne mulig lekkasje. Den har nå gått 69k, ca. 2k etter service.

Jeg skal ha bilen en god uke til før den skal inn igjen.

Hva ville dere gjort?

For å være ærlig så stinker dette hos meg. Sliter med å stole på det verkstedet sier.....

Bilen er godt behandlet og jeg må innrømme at jeg er sjokkert over at dette skjer på en premium stasjonsvogn som har gått rundt 69k og har fulgt absolutt alt av servicer.

Og ikke minst at dette kanskje gjelder både motor og girkasse, og etter det Audi hentyder har begge deler skjedd på 1500km etter service.

Ja, jeg har forsikring som dekker motor og girkasse. Men poenger er ikke det....

Bilen har aldri vært chippa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo ikke bra ut, og det skal ikke være oljelakkasje på en så ny bil, som har gått så lite..

Alfa-omega her blir å lokalisere den lekkasjen. Er det en filleting så går dette over uten dramatikk tenker jeg, men er det lekkasje mellom motor og girkasse og det er simringen på veiva som er dårlig, så blir saken en helt annen... Vet ikke hvor lysten Møller er på å hjelpe når det er en bruktimportert bil som er utenfor garanti, og en oljelekkasje starter jo plutselig, så selvom det er litt tvilsomt at dette ikke ble oppdaget på sist service, så er det ikke sikkert lekkasjen var der heller(hvis man skal være litt kritisk).

Uansett, få lokalisert lekkasjen og ta det derfra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt har bilen gått mellom hvert oljeskift?

Selv om den er relativt ny og med lav kmstand kan simringer slites ut av for lange skiftintervaller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har gått ca. 20k mellom hvert skift, bevist gjort det før oppgitte intervaller.

Kun brukt merkeverksted til dette.

Sent from my iPad using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min A4 allroad med 3.0tdi hadde rullet 58000km da S tronic kassa ble demontert for skifte av kjedestrammer på motoren. Ble da funnet begynnende lekkasje fra girkassa. Alle pakninger og simringer ble da skiftet. Lekkasjen kan være lik den du har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.