A3 1,9tdi - sporadisk brudd til motorstyring.

Anbefalte innlegg

Bil har stått en måned og hadde ingen antydning til tenning da den ble kjørt på starter. Null kontakt med ECU via Vag-com. Så sto den et par uker til og plutselig startet.

 

Ser for meg noen muligheter:

- irr i kontakt til ECU

- irr ifm sikringer

- dårlig kontaktstykke til tenning

- fukt i ECU

 

Andre tips eller erfaringer?

Sitter ECU under passasjerens føtter som på en del andre Audi fra 90-2000-tallet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ECU sitter på vannkassen under vannbrettet på disse.

Sjekk denne og kontakt her om det kan være noe som skaper bry

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lest ut feilkoder etter den startet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ECU sitter på vannkassen under vannbrettet på disse.

Sjekk denne og kontakt her om det kan være noe som skaper bry

 

Henger meg på denne, om vannbrettet ikke sitter ordentlig nedi lista i frontvindu så renner vannet fra ruta rett ned på kontakten inn i ECU.

 

Har dog opplevd samme problem, da var det dårlig kontakt på polene på batteriet. Merket det ikke på resten av bilen, men ECU likte ikke at strøm kom og gikk konstant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips, skal sjekke ut videre når jeg får fatt i bilen. Har hatt et sporadisk startproblem tidligere i høst også.

 

Har trolig gått 12 år og 110.000 km på registerreima så det er mulig jeg skal sjekke tilstanden på den før jeg forsøker å starte igjen :P

Gjenstår å se hvor mye påkost som må til i hjuloppheng og bremser for å få den EU godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å skifte eller jumpe over spenningsforsyningsreleet til ECU. Da bør diagnose få kontakt og motor våkne. Klarer ikke huske eksakt hvor det sitter, men det bør evt. Møller eller koblingsskjema for bilen kunne hjelpe med. Mener å huske det er et av de som sitter under dashboard på førersiden men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om feilen er funnet men var litt av hvert:

- Litt løse kabelsko på batteriet

- Irr under koblingen på plusspolen som forsyner ca 4 fete sikringer i sort boks oppå batteriet

- Irr i kabelsko i kobling inn på hjernen. Særdeles lite heldig plassering av motorstyring, 5 cm nedenfor frontruta i midten oppi vannkasse....

- Motorstyring tørket i 50 graders stekeovn et døgn.

- Hovedlyset ble litt redusert en kort stund akkurat idet turtallet passerte 2800 omdr/min ved akselereasjon, men etter 10 minutters kjøring var dette borte av seg selv.

- Var ingen feilkoder på motor da jeg fikk kontakt med denne.

 

Med andre ord ikke en heldig kombinasjon om man skulle ha levert bilen hos proffer, tror taksameteret hadde gått raskt avgårde.

 

Så da gjenstår det å se om stoppingen kommer tilbake eller ikke. Hvis den blir stabil er det bra, hvis ikke blir det nok hugger'n neste. Satser på at skremmetaktikken virker og at bilen skjerper seg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.