Audi A6 2.5 tdi V6 - tungstartet etter regreimbytte

Anbefalte innlegg

Arbeidskollega trenger hjelp/tips: 2001 mod Audi A6 2.5 tdi V6, skiftet regreim/vannpumpe osv. Når de fikk igjen bilen fra verkstedet så var den blitt tungstartet når den er lunken/varm. Verkstedet har selvsagt ikke gjort noe galt.... Tips om hva dette kan være?

Noen i Trondheimsområdet som kan se på den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I de aller fleste tilfellene av at folk ikke får start eller får tungstartet V6tdi etter registerskift så er det dårlig håndverk. Selv i mange av tilfellene hvor vedkommende som har gjort det forsøker å dobbeltsjekke så finner man ikke sine egne feil med å ha gjort noe feil med timingen, for eksempel en tann galt. Dette gjelder også verksteder.

Så er jo neste spørsmål om de som har gjort jobben i det hele tatt kan den? Har alt for mange ganger sett R5tdi og V6tdi der mekanikeren har benyttet hvit tusj for å merke av posisjonen til reimhjulet og bare montert på reimene igjen uten å løsne hjulene fra de koniske kammene og justere dette nøyaktig med låseverktøy.

Jeg ville lest av timingen dynamisk med Vag-com for å kontrollere at i hvertfall pumpa står helt korrekt, men selv da kan jo fortsatt kammene stå feil og forårsake startvansker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde AKKURAT samme symptomer på min 2.5TDI V6 etter dieselpumpe bytte. Da var regreimen av. Det viste seg at pumpen var 3 grader feil, den var på rett tann, men det er litt slingrings monn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde AKKURAT samme symptomer på min 2.5TDI V6 etter dieselpumpe bytte. Da var regreimen av. Det viste seg at pumpen var 3 grader feil, den var på rett tann, men det er litt slingrings monn.

 

Pumpen går på egen reim med justerbart hjul. Skal vel alltid kontrolleres/justeres timing på pumpe ved varm motor etter regreim-bytte. Tipper det er dette som ikke er gjort. Er evt. relativt rett frem å gjøre selv hvis en har VCDS.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kollegaen din får høre med verkstedet hvilke plasser de låste av motoren for bytte av reg reim.

 

Må bruke låseverktøy i bakkant av kammene, låseverktøy/bor for å låse dieselpumpe, og låseverktøy på veiv, via plugg i blokk.

 

Og som Steinar sier, begge kamdrevene skal være løse ved stramming av reim, for deretter å strammes til.

 

Pumpen tåler ca 2º feil +- og allikevel skal den kunne kompensere dette via ECU, men som Tommy sier, kontrollèr timing etter varmkjøring med VCDS.

 

Gjorde denne jobben selv i påsken i fjor, og har ikke hatt noe tull i etterkant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.