Når vet jeg at clutchen er gått?

Anbefalte innlegg

På Passaten hakker bilen litt i førstegir om jeg skal lukeparkere eller kjører frem og tilbake med liten gass og litt slurring med clutchen. Dette er ikke hele tiden men innimellom. Hvordan kjenner jeg at clutchen bør byttes?

Hvor lenge holder en clutch?

Kan det være noe annet? Byttet skiver og klosser på bilen for en måned siden.

Men det kan vel ikke settes feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør sakte opp en bakke på 1.gir og trykk forsiktig på clutchen. Hvis turtallet går opp bare du såvidt trykker på clutchen, så har du trolig dårlig clutch.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller du kan gjøre følgende: sett bilen i 1. gir, hold inn clutchen og trykk inn bremsen litt.Gi så litt gass mens du slipper clutchen. DA finner du fort ut hvordan det står til med clutchen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller fyll en camping vogn med 12-16 av de lokale 14'is heltene med 1 kasse smuglerøl til hver. Kobl på camping vogna og finn den største bakken du veit om sett bilen i 5 gir og gi full gass! Begynner den ikke og slure da så holder den en stund til ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm.... disse metodene blir litt defuse så gjør det som vi gjorde da jeg jobba på verksted.

 

kjør bortover i ca 20-30km/t så setter du billen i femte giret og ruser opp motoren og slipper clutchen fort slik at den ikke får slure. men om den alikavel slurer er clutchen ferdig. Om den er bra skal turtallet falle STRAKS.

 

Om det ikke faller så trykk inn clutchen fort igjen så du ikke sliter ut det lille du har igjen så du kommer deg fram og tilbake til du får bytta.

 

Mvh Emil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Emil, min metode er nå bare diffus... din metode tar trolig bare rotta på det som er igjen av clutchen ja. :) Og 20-30km/t på femtegiret? Hva slags turtall har en passat da? Under tomgangsturtall vil jeg tro?

 

/Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Emil, min metode er nå bare diffus... din metode tar trolig bare rotta på det som er igjen av clutchen ja. :) Og 20-30km/t på femtegiret? Hva slags turtall har en passat da? Under tomgangsturtall vil jeg tro?

 

/Ørjan

har du dysleksi? les innlegget mitt en gang til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åjanettopp ja... sier han med skriveleifene.

 

Du synes jeg er diffus, men forslaget ditt er knapt mer presis, men potensielt mer ødeleggende avhengig av testerens feeling med bilen sin.

Forøvrig så trekker jeg tilbake at jeg var diffus. Jeg var visst ikke det likevel når jeg fikk lest det på nytt.

 

Arve kan jo få avgjøre - alle tipsene beskriver det samme prinsippet.

 

/Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør sakte opp en bakke på 1.gir og trykk forsiktig på clutchen. Hvis turtallet går opp bare du såvidt trykker på clutchen, så har du trolig dårlig clutch.

 

Ørjan: det som er det største problemet her er at din teori ikke har noe med virkeligheten og gjøre! jeg kan kjøre i 1.gir opp en bakke å trykke såvidt på clutchen så løser den ut, altså turtallet går opp. MEN min clutch er IKKE gåen! Jeg kan stå på 7200 rpm å brå slippe clutchen å spinne ut første og andre gir uten at det slurer i det hele tatt men min quattro så det at turtallet øker når man bare såvidt er bort i pedalen har ingen sammenheng med dette!

 

Plus at min test gir et mere sort vitt svar og kan ikke mistolkes :D min test er også den jeg lærte på Bilskolen, og også den jeg har brukt som grunnlag i iallefall 30 clutch skifter jeg har gjort. Er enig i at om den begynner å slure ved min test så vil clutchen ta kveld om man lar det gå videre, men det er snakk om at om den slurer i det heletatt så skal man STRAKS trykke inn igjen, altså man må klare å følge med å ha litt klare tanker om hva man skal før man gjør det :D

 

MEN!la oss ikke gidde å lage en krangel hær på forumet, moderatorene blir så sinna :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ørjan: det som er det største problemet her er at din teori ikke har noe med virkeligheten og gjøre! jeg kan kjøre i 1.gir opp en bakke å trykke såvidt på clutchen så løser den ut, altså turtallet går opp. MEN min clutch er IKKE gåen!

Det er litt vanskelig å si hva som er reelt eller ikke når du selv bare slenger ut et eksempel som ikke forteller noe. Hva slags clutch har du da? Sinter? Racing? S2 clutch er vel ganske lik min A200TQ20v, og den clutchen kjørte jeg til den oppførte seg som jeg har beskrevet.

De fleste (?) nyere biler har selvjustering av clutchpedalen, og når selvjusteringen har nådd maks, så vil en bevegelse på bare noen få cm gjøre at clutchen slurer.

Jeg kan stå på 7200 rpm å brå slippe clutchen å spinne ut første og andre gir uten at det slurer i det hele tatt men min quattro så det at turtallet øker når man bare såvidt er bort i pedalen har ingen sammenheng med dette!
Hvorfor blander du dette inn? Har ikke sagt noe om å bråslippe jeg. Hva har det med å gjøre da - at motoren ruser hvis man har dårlig clutch og såvidt trykker på pedalen?

Alle biler med slitt clutch jeg har kjørt, har oppført seg likedan rett før de avgikk ved døden. Jeg kan ikke skryte av å ha byttet dem, men hvis du skal argumere hvorfor jeg tar feil - så hadde det vært fint om du kunne begrunne det teknisk også.

Plus at min test gir et mere sort vitt svar og kan ikke mistolkes :D min test er også den jeg lærte på Bilskolen, og også den jeg har brukt som grunnlag i iallefall 30 clutch skifter jeg har gjort. Er enig i at om den begynner å slure ved min test så vil clutchen ta kveld om man lar det gå videre, men det er snakk om at om den slurer i det heletatt så skal man STRAKS trykke inn igjen, altså man må klare å følge med å ha litt klare tanker om hva man skal før man gjør det :D
Jeg er selvfølgelig enig i dette, og det hadde vært fint om sjåfører generelt hadde hatt litt klarere tanker rundt sin fremferd i trafikken. Men det er en annen skål.

 

MEN!la oss ikke gidde å lage en krangel hær på forumet, moderatorene blir så sinna :D
Tja, de er vel ikke laget av papp vel.

 

Men jeg skal ikke fortsette å ødelegge tråden til Arve. Det hadde dog vært interessant å høre mer om clutch-status når han finner ut mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm.... disse metodene blir litt defuse så gjør det som vi gjorde da jeg jobba på verksted.

 

kjør bortover i ca 20-30km/t så setter du billen i femte giret og ruser opp motoren og slipper clutchen fort slik at den ikke får slure. men om den alikavel slurer er clutchen ferdig. Om den er bra skal turtallet falle STRAKS.

 

Om det ikke faller så trykk inn clutchen fort igjen så du ikke sliter ut det lille du har igjen så du kommer deg fram og tilbake til du får bytta.

 

Mvh Emil

 

Jeg har også hørt at dette er en grei metode! Kanskje ikke så lite som 20-30km/t, men iallefall lavt turtall i 5. eller 6. gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.