Hvordan skifter bilverksteder olje?

Anbefalte innlegg

Skiftet olje på min Passat Alltrack idag. Den har gått ca 110 000 km. Pleier å skifte en gang mellom hver 30 000 km service fordi jeg ikke har tro på at oljen holder så lenge. Den troen ble forsterket idag når jeg så den oljen som rant ut.. Den har gått ca 18 000 km og var rimelig ille.

 

Så til spørsmålet. Møller har skiftet på 30, 60 og 90. Ikke-merkeverksteder hat skiftet på ca 15, 45, og 75. Det var første gang jeg skiftet selv idag. Når jeg skrudde av beskyttelsesplaten idag satt den skikkkelig. Det virket som at den aldri hadde vært av før... Betyr det at verksteder bare suger ut olje gjennom peilepinnerøret? Eller tapper de oljen på ordentlig måte?

 

Mvh

 

Jens K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bare å sjekke regninga det vel, står jo hvilke deler som er brukt som ny bunn plugg osv. Men om du har diesel, så blir jo olje svart som natta bare etter en kjøretur

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står vel også på serviceskjemaet. Det står enten: Motorolje tappe av eller Motorolje suges av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en 2012 2,0 diesel dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett mange bunnplugger i sila hos merkeforhandler; og belastet for ny bunnplugg på regning.

 

En annen sak; skal ikke helst olja ha god temperatur når man tapper av? Altså om man setter fra seg bilen i minusgrader dagen før service, så vil vel aldri verksted kjøre motor varm før man tapper av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest tidseffektive er å suge oljen, og slik jeg skjønner det er det slik merkeverkstedene gjør det :)

 

Helt enig med deg angående oljeskift, men jeg er litt mer paranoid. Skifter dobbelt så ofte som deg på motor. Girkassen min får olje like ofte som motoren din, om du følger intervallet på 30 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart det er tidseffektivt å suge oljen. Antar at de da suger olje gjennom peilepinnehullet?

 

Spørsmålet er hvor mye olje som da blir igjen?

 

Det som i alle fall er sikkert er at 30 000 km skiftintervall med diesel-motor med EGR er helt vanvittig. Motoren holder nok til garantitiden går ut, men hvis man vil beholde bilen lenge er oftere oljeskift helt klart på sin plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hverken tapping eller suging får ut all oljen, men jeg åpna tappepluggen på en motor som var sugd for olje i fjor vinter - Det var kun en tynn tråd med olje som rant ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg jobbet på verksted tok vi en prøvetur slik at bilen nådde 90 grader, rett inn på bukk, tappe olje og demontere filter for å få ut all olje mens den er varm og tynn slik at alt blir med ut. Putter på ny bunnplugg med skive, nytt oljefilter, fylle på ny olje etter spesifikt nivå og slette servicelampa + oppstart, sjekke at oljelampe ikke lyser, det er oljetrykk og at nivået er riktig.

 

Bunnplate kan sett seg siden boltene står i vannsprut osv under bilen, blir litt rustet med tiden!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det peilepinne på nyere biler da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det peilepinne på nyere biler da?

 

Ikke på de med elektronisk visning i MMI ( for Audi ). Merkeverksteder har derimot en peilepinne som spesialverktøy de evt. kan bruke. Røret til peilepinne sitter montert, men er blendet med svart plastplugg istedenfor oransje peilepinne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.