#1 Skrevet Januar 30, 2017 Hei! Jeg har nå kjørt med bilen smertefritt frem til den plutselig begynte å oppføre seg noe rart. Jeg hører turboen får ladetrykk(kjører dessverre uten ladetrykksmåler) men likevel så er det som den blir kvalt/ går med strupetak. Kan katalysator-havari føre til slik oppførsel? Har byttet lmm, satt på ny reg.reim m/v.pumpe, gnisten er kjempefin og den får bensin. Har heller ikke sett tegn av luftlekkasjer. Noen som har vært borti noe lignende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 30, 2017 Tett katalysator kan få den til å kveles ved turtall/pådrag ja. Den må få luft inn ( sjekk luftfilter ) og eksos ut ( sjekk katalysator og potter for evt. løs innmat ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 31, 2017 Filteret er nytt så det veit jeg er bra. Men hører det skrangler i katalysatoren så lurer litt på om den kan ha tettet eksosen nedover? Eller finnes det noen andre grunner til at den oppfører seg slik? Den kveles vel ikke direkte men den øker veldig sakte på turtallet i forhold til slik den skal! Er vel ingen i Gjøvik/Toten med vagcom som kunne kommet å sett? Bilen går ikke akkurat nå da den er demontert men jeg veit ikke om man kan se slik med bare tenningen på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 31, 2017 Filteret er nytt så det veit jeg er bra. Men hører det skrangler i katalysatoren så lurer litt på om den kan ha tettet eksosen nedover? Eller finnes det noen andre grunner til at den oppfører seg slik? Den kveles vel ikke direkte men den øker veldig sakte på turtallet i forhold til slik den skal! Er vel ingen i Gjøvik/Toten med vagcom som kunne kommet å sett? Bilen går ikke akkurat nå da den er demontert men jeg veit ikke om man kan se slik med bare tenningen på? Tett catalysator dukker nok ikke opp på vagcom, om ikke det er lambda på den som får feil verdier pga caten ikke gjør jobben sin. Du vil dog kunne se andre problemer med vagcom da, så greit å ha tatt en sjekk uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 31, 2017 Ja, var det jeg mente at man ikke ser catalysator ras, men at det kunne være noe annet. Ikke har jeg motorlampe som lyser heller..!. B5 kommer vel ikke med to lambdaer i det hele tatt. Har iaf ikke det på hverken TSQ'en 2001mod eller tq'en 96mod. Mistenker selv eksosen som sagt, men kan hende noen her har opplevd noe lignende. Den skøyt når jeg traff 5000 omdr. fram til jeg byttet lmm'en min. Men den gikk ikke noe bedre fordet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 31, 2017 Det skal uansett ikke skrangle i katalysatoren så der er i alle fall en feil. Tipper innmaten har løsnet og blitt forkullet slik at det nå er flere løse biter inni den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 31, 2017 Er det jeg er litt redd for og. Bare synes det er rart at dette kan strupe motoren såpass. Men er det tett så er det vel tett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 1, 2017 Noen av bitene som oppstår av brent/forkullet innmat, kan være akkurat så store at de nesten presses inn i eksosrøret. Da vil jo passasjen for eksos bli veldig trang og motoren slite med å bli kvitt det den skal. Skru katalysatoren ut av bilen og rist så tipper jeg det faller ut en god del dritt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 4, 2017 Det har vi gjort og det var ikke igjen en dritt inni der omtrent! Lurer på om det kan ha blitt med deler nedover i eksosen som sitter i noen av lyddemperne Hehe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...