Lage ovale bolthull i felger for tilpasning av boltsirkel?

Anbefalte innlegg

Forstår at det ikke er optimalt, men hva kreves? skulle fått et 5-120 sett til å passe 5-112 bil. Adaptere er ikke et tema. alternativet er selvfølgelig å borre opp ny/separat boltsirkel, men jeg ser litt på mulighetene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår at det ikke er optimalt, men hva kreves? skulle fått et 5-120 sett til å passe 5-112 bil. Adaptere er ikke et tema. alternativet er selvfølgelig å borre opp ny separat boltsirkel, men jeg ser litt på mulighetene...

 

Slingrebolter? Tror ikke det er gjort i mellom 5x120 og 5x112 før dog, for stor forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke bruke adaptere? De er jo skrudd og har sentrering. Det blir litt som å si at du ikke vil kjøre med felger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke bruke adaptere? De er jo skrudd og har sentrering. Det blir litt som å si at du ikke vil kjøre med felger...

 

Tipper impresset på felgene blir feil da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slingrebolter? Tror ikke det er gjort i mellom 5x120 og 5x112 før dog, for stor forskjell.

 

tar ikke opp så stor differanse, men litt mindre "ovalisering" vil være mulig med slingrebolter, kanskje.

 

Hvorfor vil du ikke bruke adaptere? De er jo skrudd og har sentrering. Det blir litt som å si at du ikke vil kjøre med felger...

 

fordi det endrer innpresset med ikke ubetydelige 15mm minimum...!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke mange mulighetene uten å bruke spacer. Hadde funket med slingrebolter om du skulle montert 114,6(og 114,3)x5 boltsirkel på 112x5. Enten må felgen eller navet få nytt boltsirkel. Er ingen andre utvei enn det

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda. Er ikke det gromt? Stæææænce? Hvilken bil og felg? 15mm går på de fleste biler, med mindre det er veldig breie felger du skal ha på.

 

Sent fra min S30 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har god kjennskap til den generelle problematikken rundt dette - jeg er mer ute etter hva som er mulig og om det er helt på trynet, greit eller gode løsninger. Og hva som kreves - klarer et mek. verksted å borre opp eller må man inn med digitalt utstyr/fres osv? At man ikke har sett det gjort før er ikke ensbetydende med at det er dumt...men det kan være et tegn! :D

 

Jeg setter pris på innspill altså, men Martin - nå bidrar du lite til problemstillingen.

er 9 og 10" felger på en 3c.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Østfold felgteknikk sveiset og borret opp før, men sluttet med ddt. Så er fult mulig, men kanskje ikke helt heldig med tanke på legering og herding? Alu blir jo ofte litt sprøtt ved sveising.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke mange mulighetene uten å bruke spacer. Hadde funket med slingrebolter om du skulle montert 114,6(og 114,3)x5 boltsirkel på 112x5. Enten må felgen eller navet få nytt boltsirkel. Er ingen andre utvei enn det

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

 

Du er veldig bastant - sikker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Østfold felgteknikk sveiset og borret opp før, men sluttet med ddt. Så er fult mulig, men kanskje ikke helt heldig med tanke på legering og herding? Alu blir jo ofte litt sprøtt ved sveising.

 

Det underbygger problemstillingen - maskinere et ovalt hull vill i prinsipp kreve godstykkelse, men ikke noe mer. med det innfridd er det et spørsmål om hvordan bolt biter i et ovalt hull med deler av "anleggsflata" til bolten i "friluft".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er veldig bastant - sikker?

Vil helst ikke bli skutt hvis jeg ser noe annet, men hadde blitt impornert.

 

Når det kommer til borre ny boltsirkel burde de fleste mekaniske verksted klare det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en sånn lurifaks i "gatebilmiljøet" her når F&F var på topp som tok hyleren fatt og lagde ovale hull for å sette BMW-felger på Hiacen sin. De sto nå på i årevis de, så alt går vel....

 

Hadde stått over hadde det vært min bil da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har god kjennskap til den generelle problematikken rundt dette - jeg er mer ute etter hva som er mulig og om det er helt på trynet, greit eller gode løsninger. Og hva som kreves - klarer et mek. verksted å borre opp eller må man inn med digitalt utstyr/fres osv? At man ikke har sett det gjort før er ikke ensbetydende med at det er dumt...men det kan være et tegn! :D

 

Jeg setter pris på innspill altså, men Martin - nå bidrar du lite til problemstillingen.

er 9 og 10" felger på en 3c.

 

 

Et alternativ er å borre opp en boltsirkel til. Det mange felger som har det.

Det er ikke sikkert senteret på felgen er laget slik at det går ann. Er det flatt rundt hullene til boltene?

 

Er senteret på felgen tykt? Et alternativ er å frese ned anlegsflata bak senteret 15mm og bruke adapter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det underbygger problemstillingen - maskinere et ovalt hull vill i prinsipp kreve godstykkelse, men ikke noe mer. med det innfridd er det et spørsmål om hvordan bolt biter i et ovalt hull med deler av "anleggsflata" til bolten i "friluft".

 

Så lenge det ikke er ræserbil eller altfor tung bil er det utrolig hva som går uten at hjulet detter av.

Kjør på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke optimalt, og ihvertfall ikke noe å stole på.

Det beste er å sveise igjen hullene og borre opp ny boltsirkel, eller få borret inn nye bolthull imellom de eksisterende.

Det er en grunn til at det ikke er noe felger som kommer med en slik løsning orginalt, og det fordi det er en jævela jalla løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om felgen er tykk nok ved bolthullene kan man jo frese/dreie vekk 15mm på felgen. Noen felger er det, andre ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill!

 

 

Felgene har en slik utforming at det å dreie av senter vil være mulig til en viss grad, jeg skal få dette vurdert. Dette har jeg kontroll på. Men omborring med sveising av gamle hull osv. havner vel på i underkant av 4k - adaptere + dreiing havner på det samme. jeg har større tillit til omborring enn å dreie av senteret 15mm, men hva vet vel jeg...

 

Men problemstillingen "ovale bolthull" er tydeligvis ikke så enkel, jeg etterlyser fortsatt en "faglig" begrunnelse for hvorfor det i så fall er "jævela jalla løsning" osv. Jeg forstår at mange sikkert tenker at jeg er "bakgårdsmekk" basert på tilbakemeldingene, men jeg har nå faktisk tenkt litt og spør fremfor å kjøre på...

 

som det fremkommer på bildene er det allerede separate hull, uten å kunne se helt funksjonen. bakdelen er at denne sirkelen har en større diameter enn 5-120 så ved oppborring til 5-112 må det vurderes om det eksisterende hullet havner innenfor bolthullet til 5-112, noe jeg er redd det ikke gjør. Derfor er dobbel boltsirkel muligens uegnet og dermed ikke en del av problemstillingen jeg ønsker tilbakemelding på.

 

20170202_160836_zpserrvuptd.jpg

 

20170202_160948_zpsp32hvb7j.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes lite info om ovale bolthull da det ikke vil bli godkjent for bruk på vei pga mindre gods som holder felgen fast i bilen.

 

Kan hende noen søkte om patent/tüv på dette engang, men siden det ikke er noe info å finne (når jeg googler) antar jeg at de er blitt avslått. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faglig begrunnelse tror jeg du kan se langt etter, da dette ikke er noe som blir praktisert.

 

Bolten eller mutteren vil få mindre anleggsflate der kon treffer felg for å presse felgen mot sin anleggsflate på bilen. Man bruker ikke halve skiver når det trenges på skruer og bolter 😉 Og ved å ta bort anleggsflate til bolt vil ikke lenger kreftene ved tildragelse av bolt bli rette, de vil ønske å gå den veien det er minst motstand, og det er da mot den ovale åpningen. Så bolten vil sende krefter skrått inn i felgen mot senter, istedet for å fordele kreftene utover hele anleggsflaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faglig begrunnelse tror jeg du kan se langt etter, da dette ikke er noe som blir praktisert.

 

Bolten eller mutteren vil få mindre anleggsflate der kon treffer felg for å presse felgen mot sin anleggsflate på bilen. Man bruker ikke halve skiver når det trenges på skruer og bolter Og ved å ta bort anleggsflate til bolt vil ikke lenger kreftene ved tildragelse av bolt bli rette, de vil ønske å gå den veien det er minst motstand, og det er da mot den ovale åpningen. Så bolten vil sende krefter skrått inn i felgen mot senter, istedet for å fordele kreftene utover hele anleggsflaten.

 

det var brått ett litt mer konstruktivt innlegg ;)

om man får en koning som dekker 70% av bolten slik at den fortsatt strammer "rett ned" - mener du samme problemstilling er relevant, under forutsetning av at godset er sterkt nok til å ikke "svikte"? Burde kanskje presisert dette, men ovaliteten blir som et åttetall med to separate delvis overlappende hull, ikke "full åpning".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min personlige begrunnelse fra faglig bakgrunn utifra hva jeg har lært, sett og erfart som industrimontør, så vil jeg si at svakheten er der uansett så lenge konets sirkel ikke er komplett. Kreftene vil ønske å gå den letteste vei. Bolten vil også få x antall % mindre anleggsflate med friksjonsfeste også, så den vil kunne løsne lettere. Å så står du jo igjen med hvor mange NM det skal strammes til med, da det gjelde ikke lenger er relevant. Siden krefter og retning vil være forandret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøper den! Spørsmålet i den sammenheng er om godset er sterkt nok til ikke å svikte og om anleggsflate er tilstrekkelig til å holde bolten fast over tid. Med dette oppfylt ser jeg ikke noe problem i skissert løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgen er jo konstruert for å tåle belastninger ved normalt bruk som den laget for. Du ønsker jo nå å forandre på den konstruksjonen, noe jeg ser på å svikte godset og produsentens utregninger. Så jeg tror det vil være en bombe som venter på å smelle.

 

Noe som kan virke, er om du f.eks bruket hylser i bolthullene slik det gjøres på rallyfelger, og bruker tilhørende muttere med flat anleggsflate. Men da er du såpass inni prosessen at det er like greit å tette nåværende hull og borre opp nye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir uansett en "vi prøver og så ser vi hvordan det går" løsning.

 

Men her er en rask skisse som viser hva du må borre ut for å endre fra 120 til 112 i boltsirkel (4mm inn) med utgangspunkt i at hullet er Ø14mm (er vel ikke så langt unna)

 

Som du ser så er dette 8-tallet helt marginalt i forhold til en full oval. Anleggsflaten ser ut til å være en 55-60% i beste fall:Untitled-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.