Anbefalte innlegg

Bilen er som sagt en a4 b5 1.8tsq 180 hk 1998 mod. Eneste uorgianle er bsr chip, bsr turbotrykksmåler, bsr åpent luftfilter og 2,5" eksos fra bsr etter katalysator(orginal med innmat).

 

Den gikk fint etter første tanken jeg kjørte opp etter jeg kjøpte den. Så fylte 98, om dette er relatert til problemet vet jeg ikke, men i hvertfall så begynte den å "hoste og harke" og nesten kvele seg selv. Detta var kun i små perioder. Virket som om jeg måtte blåse den ren med å gi gass. Så fikk følelsen av at noe tettet igjen.

 

Tok diagnose og dette kom opp av feilkoder:

 

9 Faults Found:

 

01249 - Fuel Injector for Cylinder 1 (N30)

26-10 - Output Open - Intermittent

01250 - Fuel Injector for Cylinder 2 (N31)

26-10 - Output Open - Intermittent

01251 - Fuel Injector for Cylinder 3 (N32)

26-10 - Output Open - Intermittent

01252 - Fuel Injector for Cylinder 4 (N33)

26-10 - Output Open - Intermittent

00561 - Mixture Adaptation

15-10 - Adaptation Limit (Add) Not Reached - Intermittent

16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62)

P0116 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)

P0102 - 35-10 - Signal too Low - Intermittent

16505 - Throttle Position Sensor (G69)

P0121 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent

Readiness: N/A

 

Luftmengdemåler var i orden. Og etter det jeg forsto så var det en sAmmenheng med resten av feilkodene.

Kunne tyde på ledningsbrudd eller feil med ecu. Så sjekket etter fukt og brudd, men fant ikke noe.

Slettet så feilkodene og alt var bra igjen, helt til jeg var oppe på ca 4.000rpm da kom det igjen. Bare for moroskyld prøvde jeg og fylle 95 blyfri og da var alt i orden i en lang periode..

 

Men nå har det begynt igjen bare ti ganger verre. Det er såvidt den vil gå, etter en kjøretur på 10 min så er bilen altfor varm, store problemer med å kjøre i motbakke. Hakker noe voldsomt når den går over 1500-2000rpm. Den kveles ikke av seg selv, men ikke langt unna.

 

 

Om jeg prøver å gi full gass så bare puttrer det i eksosen og kommer svart røyk.

Prøvde å ruse den en god del men det endte opp med rødglødene katalysator.

 

De samme feilkodene dukket opp denne gangen også, tok av eksosen og blåSte gjennom med trykkluft for å sjekke at det ikke lå noe sperringer der. Alt var bra. Gjorde det samme med katalysator alt virket bra og innmaten var hel.

 

Sjekket enveisventilen under innsuget og denne var i orden.

Sjekket etter vakumlekkasjer, men har ikke funnet noe enda.

Colier var i orden.

Turbo er sjekket, alt i orden her også.

Luftmengdemåler er i orden.

 

Sjekket tennpluggene og de var hvite. Og hvite tennplugger tyder vel på for mager blanding mellom bensin og luft?

 

Nå står jeg helt stille og vet ikke helt hva jeg skal se etter lengere.

Med andre ord, jeg er RÅDVILL!

 

Takker på forhånd😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen av feilkodene dukket opp igjen? Den g62 sensoren kan skape endel problemer! Evt byttet bensin filter på en stund?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uhm, BSR?

 

neida, litt mer seriøst, siden det ser ut til at du har vagcom, logg injector duty cycle, etterspurt ladetrykk og siden det er 98 er vel denne smallbånd, men fortsatt kjekt å se om den sier lean eller rich (altså om den veksler fordi ting går riktig for seg, eller om den sier lean hele tiden)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke bensina er problemet. Har du prøvd å koble ut kontakta til luftmengdemåleren? Går den bedre da?

Kanksje bensinfilter eller luftfilter er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller bensinpumpe? vet det vanligvis er enten/eller med de, men kanskje verdt å sjekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen av feilkodene dukket opp igjen? Den g62 sensoren kan skape endel problemer! Evt byttet bensin filter på en stund?

 

Ja, nesten de samme dukket opp igjen på nytt! Bensinfilteret vet jeg ikke når ble byttet ut sist, men ser ikke så gammelt ut, samtidig som det ser gammelt ut, så har vurdert å bytte det!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uhm, BSR?

 

neida, litt mer seriøst, siden det ser ut til at du har vagcom, logg injector duty cycle, etterspurt ladetrykk og siden det er 98 er vel denne smallbånd, men fortsatt kjekt å se om den sier lean eller rich (altså om den veksler fordi ting går riktig for seg, eller om den sier lean hele tiden)

 

Hmm, jeg skal prøve å sjekke dette i ettermiddag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke bensina er problemet. Har du prøvd å koble ut kontakta til luftmengdemåleren? Går den bedre da?

Kanksje bensinfilter eller luftfilter er tett.

Jeg har prøvd å koble den ut, det var forskjell i det jeg dro den ut og satt den inn igjen, men ikke no forskjell under kjøring.

Byttet luftfilter for 2mnd siden, men tenkte jeg skulle se litt nærmere på bensinfilteret!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller bensinpumpe? vet det vanligvis er enten/eller med de, men kanskje verdt å sjekke?

Har faktisk ikke sjekket bensinpumpe, så det er verdt forsøket da jeg vet det har vært problem med de før :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil så går ledningene til alle disse feilene på samme plass, en del av de deler også jordingspunkt. Kan forklare hvorfor alle feil er intermittent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har en feilkode på "throttle position sensor", vet at det har vert litt trøbbel med gasspjeld på litt eldre 1.8t motorer. Kan gjøre et forsøk på å prøve å grunninstille det med vagcom. Om det er det som er årsaken er vanskelig å si, men skader ikke å prøve det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil så går ledningene til alle disse feilene på samme plass, en del av de deler også jordingspunkt. Kan forklare hvorfor alle feil er intermittent

 

Jeg fant en grønn klyse med irr på A-stolpen på S4'en etter langvarig lekkasje, så det er verdt å undersøke, ja!

Det viste seg å være en masse ledninger som ble riktig så fine med litt rens og puss! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil så går ledningene til alle disse feilene på samme plass, en del av de deler også jordingspunkt. Kan forklare hvorfor alle feil er intermittent

 

Det glemte jeg å nevne, men har gått over alle jordingspunkt som er relatert til feilene, men jeg skal gå over en gang til for å være helt sikker og da vil jeg også sjekke nøye gjennom andre ledninger også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har en feilkode på "throttle position sensor", vet at det har vert litt trøbbel med gasspjeld på litt eldre 1.8t motorer. Kan gjøre et forsøk på å prøve å grunninstille det med vagcom. Om det er det som er årsaken er vanskelig å si, men skader ikke å prøve det :)

 

Ja det er sant! Jeg kan prøve det når jeg hjemme igjen etter jobb! Forrige TQ'n jeg hadde var dette problemet, hadde helt glemt det : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen! Nå har jeg sjekket bensintrykket med manometer under kjøring og trykket lå jevnt på 3 bar. Gikk ikke ned eller opp når den fjusket og fremprovoserte feilen. Er litt usikker på hvor mange bar den skal ligge på, noen som har svaret på det? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekket sikringer? jeg hadde en 1.8tsq for non år siden. den var akkurat som din. hos meg så var ene sikringa til motorstyreenhet/bensinpumpe gåen. satte inn ny sikring og da gikk den som ett skudd etterpå=)

og ja det høres rart ut att motoren gikk når det var en motorstyreenhet/bensinpumpe sikring som var ryki. men det er faktisk sant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sjekket sikringer? jeg hadde en 1.8tsq for non år siden. den var akkurat som din. hos meg så var ene sikringa til motorstyreenhet/bensinpumpe gåen. satte inn ny sikring og da gikk den som ett skudd etterpå=)

og ja det høres rart ut att motoren gikk når det var en motorstyreenhet/bensinpumpe sikring som var ryki. men det er faktisk sant.

 

Hmm, rart!

Sjekket nå og alle var hele, takk for tipset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, rart!

Sjekket nå og alle var hele, takk for tipset :)

 

Oeki. dumt det ikke var så lett=) Hadde forresten alle di feilkodene du har fått også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dumt det ikke var så lett, haha! Jeg prøver å bytte den uansett så får vi se om det blir no forandring! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.