Mapping av ABY: Mappe med motronic eller gå for datasprut

Anbefalte innlegg

Jeg skal ila våren mappe en ABY. Det er ikke snakk om mange hestekrefter (300-350), motoren er derimot bygget til å tåle mye mer om man vil ta ut mer senere. Jeg vet det er mulig å mappe på Motronic som bilen har originalt, har noen erfaring med dette?

Et alternativ er MaxxEcu tilpasset bilen.

 

Har noen diverse tanker og idéer rundt dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ikke kjent med at ABY var mottakelig for mapping (i mitt hode, on-the-fly koding) men var av typen man brenner chipper til.

 

Hva jeg har sett som kommer som en normalt svar på et slikt spørsmål om valg av hiddensprut så pleier svaret å være at du starter i feil ende. Du må finne ut hvem som skal mappe bilen din, deretter finne ut hvilke sprut han kan. Så kan du se om en av de er PnP til ABY-ledningsnettet.

Hvis du spør meg hadde jeg kjøpt megasquirt, laget en overgang og grovmappet selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil med Motronic ble mappa langs vei. Det er ikke mange som driver med Motronic lenger. Kanskje bare ES tuning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ikke kjent med at ABY var mottakelig for mapping (i mitt hode, on-the-fly koding) men var av typen man brenner chipper til.

 

Selv digifant 1 fra Golf G60 kan mappes on-the-fly :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo maxxecu kjent for å være et bra og rimelig alternativ. Siden prisforskjellen ikke er alt for stor mellom å brenne en ny chip kontra kjøpe hiddensprut og mappe dette så får du over tid mer igjen for sprut tror jeg. Sprutet er mye mer fleksibelt i ettertid hvis du vil oppgradere eller justere litt selv. Med chip er du helt låst.

 

Sikkert flere med praktiske erfaringer som kan si om de er fornøyde eller angrer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å bli kvitt Lmm er verd maxxecu. To sånne så har du en ny maxxecu, om du skal mappe i tillegg er det ikke noe å tenke på engang. Mindre bensinforbruk og generelt mer kjørbar bil er en bonus.

 

Regn med 10k i en runde i benken. Og ES mapper motronic enda så vidt jeg vet. Setter i erstatningschipper i hjernen tilkoblet en pc, som emulerer chipene. Når programmet er ferdig brennes det over på chipper som settes i hjernen igjen.

 

Gikk i de tanker selv, men fikk tak i hjerne med map tilpasset større turbo og dyser. Skulle jeg måtte mappe et oppsett selv hadde jeg heller gått for sprut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et ganske viktig spørsmål er jo hva du skal bruke denne motoren i? Bruksbil? Banebil?

Hvis det skal i bruksbil hadde jeg gått for motronic anyday for å beholde alt av funksjoner og gjøre det enklere.

Finnes folk som kan trylle med motronic. Skal du kjøpe sprut må du jo regne 10k + mapping. Jeg brukte Patrik Holmqvist (BPH performance) på RS4en min og den går som en drøm på orginal motorstyring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammeldags femmer motronic kan jo erstattes av en kalkulator ;) eneste du eventuelt mister er kjørecomputeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som er verdt å nevne er at det er faktisk ikke lov å ha hiddensprut på en bil som går på veien. Det skal være original hjerne. Men mindre bilen ikke har krav om katalysator da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over. Nå er jeg ikke så veldig redd for å bli tatt for hiddensprut på denne bilen akkurat, den ser ikke direkte trimmet ut :)

 

Er det noen på østlandsområdet som mapper Motronic slik som ES Tuning gjør da? Det blir litt langt å ta bilen til Trondheim...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BPH Performance charlottenberg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.