Webasto starter ikke alltid. Hva er problemet ?

Anbefalte innlegg

Har en superb 2012 mod som har gått 106 tusen. Bruker webastoen flittig om vinteren.

Av og til så starter den ikke. Men det lukter litt diesel. Dette skjer bare etter jeg har kjørt korte turer dagen før eller hvis det er lenge siden jeg har ladet batteriet. (Jeg mistenkte batteriet for å være dårlig så jeg ladet det ofte.)

Kan det være batteriet eller er det noe med selve webastoen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det for dårlig spenning på batteriet vil webastoen kutte ja.

 

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det for dårlig spenning på batteriet vil webastoen kutte ja.

 

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk

 

Ok. Batteriet holder vel kortere når du har webasto kanskje ? Litt over 5 år og 106 tusen km er vel ikke så galt på ett batteri...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at dersom Webastoen stopper pga lav batterispenning, så får du heller ikke start på bilen. Altså Webastoen kjører helt til batteriet dyputlades/ødelegges.

 

Edit; kunne vel testet om det er batteriet ved å starte Webasto med lader tilkoblet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Webastoen starter ikke i det hele tatt. Det er ikke en "sperre" som slår inn hvis batteriet har lite strøm da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Webasto starter ikke om det er under en hvis amper/spenning på batteriet, den har også sperre på om det er under en hvis mengde drivstoff igjen på tanken. Mest sannsynlig slik.du forklarer tipper jeg den trenger en service, at det er tenner og flammevakt som begynner å bli slitne, kan åsså være et drivstofffilter som begynner å bli tett.

 

Palmberg i Drammen ved CC er guruer på slikt om du ikke kunnskapen til å gjøre det selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Webasto starter ikke om det er under en hvis amper/spenning på batteriet, den har også sperre på om det er under en hvis mengde drivstoff igjen på tanken. Mest sannsynlig slik.du forklarer tipper jeg den trenger en service, at det er tenner og flammevakt som begynner å bli slitne, kan åsså være et drivstofffilter som begynner å bli tett.

 

Palmberg i Drammen ved CC er guruer på slikt om du ikke kunnskapen til å gjøre det selv.

 

Ok. Får ta en telefon til dem i morgen. Har aldri skrudd på webasto noen gang så det får ekspertene ta seg av.........: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja enig; dette har neppe noe med at den ikke starter pga dårlig batteri eller etter du har kjørt korte turer. Hadde det vært batteriet så hadde du heller ikke fått starta bilen de gangene du sier Webastoen faktisk starter da Webastoen kjører til det er tomt (disse sperrene funker ikke i praksis)

 

Altså er det mest sannsynlig du har et dårlig brennkammer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja enig; dette har neppe noe med at den ikke starter pga dårlig batteri eller etter du har kjørt korte turer. Hadde det vært batteriet så hadde du heller ikke fått starta bilen de gangene du sier Webastoen faktisk starter da Webastoen kjører til det er tomt (disse sperrene funker ikke i praksis)

 

Altså er det mest sannsynlig du har et dårlig brennkammer.

 

Hadde vel mistanke om noe sånt. Det var 1 av 2.Da skal dette sjekkes opp i morgen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil også få en pekepinn om du leser av feilkodene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved 3 bomstarter etter hverandre låses webastoen, i vertfall på vw, sikkert likt på din. Da må du låse den opp med VCDS eller noe annet tilsvarende. Står nevnt flere steder i dette forumet.

Årsaken til bomstart kan sikkert være så mangt, men nedsota kammer/flammevakt har jeg hatt på egen passat flere ganger. Korte turer tar knekken på webastoen, pga nedsoting.

Og så ville jeg spandert et nytt batteri, så vet du i vertfall at ikke det er problemet.

Med en ordentlig kabel for eksempel fra Ross-Tech, kan du tvangskjøre og gjøre en del test og overvåking på webasto, forutsatt at den er originalmontert.

Vel verdt sine penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt noen runder siste måneden med min Webasto. Først så startet den ikke (uten feilmelding), på verkstedet mistenkte de lav spenning på batteri pga småkjøring. De fjernet låsingen. Kort tid etterpå feilet den igjen, da med feilmelding i MFD og på fjernkontroll. Men dessverre klarte verkstedet å "miste" feilkoden ved utlesing. Og de ville helst ha feilkode for garantivurdering. Så feilet den igjen, uten feilmelding, og da byttet de brennkammeret på garanti. (Koster ellers over 6 lapper).

 

Er du fremdeles innenfor 5 års garanti (2012-2017)?

 

Har du to batterier slik som nyere Passat har? (Jeg har ikke det i Tiguan'en)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt noen runder siste måneden med min Webasto. Først så startet den ikke (uten feilmelding), på verkstedet mistenkte de lav spenning på batteri pga småkjøring. De fjernet låsingen. Kort tid etterpå feilet den igjen, da med feilmelding i MFD og på fjernkontroll. Men dessverre klarte verkstedet å "miste" feilkoden ved utlesing. Og de ville helst ha feilkode for garantivurdering. Så feilet den igjen, uten feilmelding, og da byttet de brennkammeret på garanti. (Koster ellers over 6 lapper).

 

Er du fremdeles innenfor 5 års garanti (2012-2017)?

 

Har du to batterier slik som nyere Passat har? (Jeg har ikke det i Tiguan'en)

 

Er utenfor garanti desverre. Kun 1 batteri. Har alltid hatt webasto på i min 15 min av gangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Palmberg i dag. Han jeg pratet med sa det var brennkammer som måtte byttes. Pris 7500-8000 kr : eek :

Med rabatt hos Albjerk kom det på 7957.-

Får ta noen telefoner til tenker jeg. Kan jo håpe...........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oemparts her på forumet handlet eg brennkammer hos ca 3000kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problemet på min til tider. Lukter diesel og kommer noe røyk /damp ut under bilen. Mye jobb å bytte kammeret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kurrant å bytte kammer, men varmer må ut av bilen da selvsagt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arbeidstiden er ca 3,5 timer på verksted

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis webastoen kutter pga lav batterispenning får du opp dette som feilkode i VCDS. Jeg byttet nettopp batteri (10 år gammelt...startbatteriet er fortsatt originalt) etter at webastoen begynte å tulle seg når gradestokken gikk mot blått. Vesentlig billigere å lese ut feilkoder før en begynner å bytte deler for tusenvis av kroner - kanskje til ingen nytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som jeg venter med å fikse dette til neste service (som sannsynligvis blir tatt i Sverige)

Den servicen kommer vel til høsten en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt jeg hadde tenkt å nevne er nevnt.

 

Spenningsvakt (cutoff-verdi kan endret) og drivstoffvakt (starter ikke når reservetanklyset tennes)

Mulig å lese ut 5 siste stans-årsakene

Låses etter 3 feil på rad, låses opp med diagnoseutstyr.

Kan tvangskjøres med diagnoseutstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne har virket helt bra i flere dager nå. Kan jo være heldig at den har skjerpet seg, men kommer som sakt ikke til å bytte før service.

Diagnose kan jeg også få tatt etter hvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.