#1 Skrevet Februar 26, 2017 Skal til å bytte de to store foringene til bakakselen på en Golf 4. Stiv bakaksel. Er det like greit å ta ned hele bakakselen eller vil den henge fint hvis man tar bort fjører og løsner braketten til foringene i fra karosseriet? Skal uansett bytte fjører og noe bremseslanger. Regner med at disse kan skrues inn med en gjengestang og noen store skiver/piper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 28, 2017 Den henger den, så går fint å ta de ut uten å ta ned alt. Men de sitter med stålhylser, som sitter noe jævlig. Så med mindre du har noe pressverktøy ellerno ville jeg prøvd å få ut selge foringa først, også kappet ut hylsa på et vis. Sist jeg gjorde det brukte jeg hammer og meisel. Det tok tid ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 28, 2017 Hvis du skal bytte fjærer og bremseslanger bak,kan du likså greit ta ned hele bakstillingen.De foringene kan sitte ganske godt ,har bytte noen av disse så da er greit med litt plass å jobbe på.Siden du skriver brakettene ,tenker du da på de som er skrudd fast i gulvet på bilen med 4 bolter pr brakett ?,så fall skal de bare stå igjen.Ta heller ut senter bolten til foringene.Det som blir ekstra for å ta ned bakstillingen er å løsne handbrekks wire i fra calipper,kontakt til absføler og demper bak,du må uansett løsne bremslanger for å få litt plass å jobbe på.Finnes mange DIY på nett hvordan å få inn og ut de foringene,får du ut selve foringen og har du den 1 generasjons foringen med metall hylse så er kjekt å bruke en baufil sag og ta av spennet på hylsa.http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1980960-How-to-DIY-rear-axle-bushing-replacement-MKIV 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 28, 2017 Takk for tips. Ikke skrudd noe særlig på golf før Prøver å la den henge på bilen først. Ja regner med jeg må skjære spor i den ytre hylsa på foringen for at den skal slippe. Ser det er to forkjellige foringer på mekonomen.no med forskjellig diameter, så får sjekke litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 1, 2017 Det er 69mm og 72mm som er oppgitt,69mm er 1gen foringer som var veskefylt og hadde den ekstra metallhylsen som må kappes.Kapper du den ytre hylsa får du plass til 72 mm foringen.Men bruk litt glid og tålmodighet for å få inn foringene,den ytter kappen i plast på den ny foringen kan sprekke hvis den kommer skeivt inn og man har det for travelt. Jeg skifta til oppgraderte foringer fra seat leon cupra r som er stivere enn de originale fra vw,samme foringer som i denne linken http://uk-mkivs.net/topic/100211-how-to-rear-beam-axle-bushes-cupra-r-bushes/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 1, 2017 hadde kjøpt powerflex foringer da de er mye lettere og montere en de orginale samt blien blir litt fastere og kjøre selges f.eks i disse nettbutikkene: http://koolart.no/partfinder/product/list/?kategori=UNDERSTELL&underkategori=FORINGER%20(Powerflex)&merke=Volkswagen&modell=GOLF%20MODELS&type=Golf%20MK4%20(1997%20-%202006)&r=2WD%20Typ%201J&mode=list http://shop.brakes.no/partfinder/product/list/?kategori=UNDERSTELL&limit=50&merke=Volkswagen&mode=list&modell=GOLF+MODELS&r=2WD+Typ+1J&type=Golf+MK4+%281997+-+2006%29&underkategori=FORINGER+%28Powerflex%29 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 1, 2017 Får og en god økning i NVH, som er verdt å ta med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 1, 2017 Er en bil jeg skal fikse for en bekjent så tror jeg står over poly foringer 😉. Så hvis jeg bestiller de på 69 mm så slipper jeg å kappe den ytre hylsen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 1, 2017 Jobber på VW og der fikk man kun ut 72 mm foringene pga de gamle 69mm var overgått på delenr,så jeg kan ikke uttale meg om de på 69mm.Men ville nok ha gått for 72mm i tilfelle du skader den hylsa som sitter der under demontering av den gamle foringen.De kommer sjelden ut uten litt fanskap og vold.Mener også at det var et skille i 2000 hvor de gikk fra 69 mm til 72 mm foringer.Så mitt råd er å satse på 72mm så blir det iallefall ikke feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...