2.5 TDi (AKE) starter plutselig ikke

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har brukt helga til å lese gjennom samletråden for 2.5TDi-motorene, men klarer ikke å finne igjen problemet med min ut i fra breskrivelsene som ligger der.

 

Forrige fredag brukte jeg bilen hele dagen, og parkerte seint fredags kveld.

Lørdags morning ville den bare ikke starte. Alt sviver rundt som det skal, men det er ikke antydning til forsøk på å starte.

Jeg koblet meg på og leste ut feilkoder, men jeg har ingen feilkoder på motoren i hele tatt (hverken på dieselpumpa, glødepluggene eller noe annet).

Jeg tok en sjekk av dieseltilførselen, og kom fort frem til at jeg ikke får diesel frem til dysene (løsnet tilkobling til den ene dysa og det kommer ikke ut en dråpe når jeg forsøker å starte bilen).

Nå har jeg ikke nok kunnskap om drivstoffsystemet på bilen til å vite om pumpa i tanken skal forsyne den mekaniske pumpa med trykk, eller om den har en annen misjon? Jeg har lest forskjellige beskrivelser av hvordan systemet fungerer, uten at jeg blir helt klok på hva som er riktig. Noen beskriver at pumpa i tanken kun skal løfte diesel fra ei side av tanken til den andre, mens andre beskriver at den skal trykke opp tilførselen til den mekaniske pumpa før oppstart.

Jeg løsnet derfor slangen inn på dieselfilteret og prøvde et nytt startforsøk, men det kommer ikke en dråpe ut der heller.

 

Bare for å ha tatt med det, så har bilen i lengre tid (det siste halve året ca) vært litt "tungstartet". Det vil si, den har alltid startet på første forsøk, men jeg har vært nødt til å kjøre den på startmotoren litt ekstra (1-2 sekunder) siden den "harker litt" før den kommer.

 

Jeg har sett for meg at det er den mekaniske pumpa som har meldt seg ut, men at det skal skje over natta bokstavlig talt synes jeg er litt merkelig når jeg ikke har en eneste feilmedling på den synes jeg er rart. Elektronikk kan dø over natta, greit nok, men at den skal havarere mekanisk over natta synes jeg virker usannsynlig..

 

Råd og tips mottas med takk! : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest sannsynlig fått luft i systemet

 

Åpne alle dysene, følg den gjennomsiktige slangen bort til dieselfilteret og koble den av

Sett en ren trett i slangen og heng det opp under panseret og fyll opp med diesel, meget viktig å ikke få noe partikler og dritt inn her.

 

Kinner du nå skal det komme ut godt med diesel alle steder, ikke bare litt vått.

Når du er kommet dit trekker du til dysene igjen og fyller opp tretta igjenn, Den skal da starte på dieselen i tretta, men den tømmer tretta raskt når den starter. Men da har du iallefall funnet problemet.

Da er det bare å finne ut hvor luftlekasjen er

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset! Skal teste det når jeg kommer hjem fra jobb. Hade vært fint om det ikke var pumpa i alle fall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting til, som jeg fant ut på en tungvindt måte, pumpa i tanken har ikke til oppgave å pushe diesel fram til hoved pumpa, den suger helt fra tanken. Derav mere følsomt for at den kan suge falskluft en eller annen plass bort til tanken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på misjonen til pumpa i tanken..hva er det egentlig den skal gjøre? Løfter den diesel fra ei side i tanken til den andre..? Jeg har ikke sjekket om tanken har to kammer, så det er mye mulig jeg tar feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den henter diesel fra alle hjørner og leverer det i holderen der pumpa sitter, en nivåføler, som antagelig styrer pumpa, og sug røret fra hovedpumpa er også her. Var slik på min A8 iallefall og regner med alle har samme prinsipp men litt forskjellig utforming

 

Hvis nivåføleren kommer for langt ned slik at det er fare for å suge luft og få motorstopp, begynner glødelampa å blinke, men da har jo tankmåler og alle varsler lyst lenge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på det med at pumpen ikke leverer til dieselpumpen? Når det har vært luft i rørene så skal pumpen bak tvangsstartes. Husker ikke helt hele prosessen eller hvor jeg har sett den, men den kan være nyttig å følge når du ikke har diesel fremme.

 

Noen andre som husker tråden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på det med at pumpen ikke leverer til dieselpumpen? Når det har vært luft i rørene så skal pumpen bak tvangsstartes. Husker ikke helt hele prosessen eller hvor jeg har sett den, men den kan være nyttig å følge når du ikke har diesel fremme.

 

Noen andre som husker tråden?

 

Ja jeg har sett det en plass, men det var ikke tilfelle hos meg iallefall, tviler på at de har så mang forskjellige forskjellige løsninger på dette.

 

Tidligere, da jeg ikke fikk start etter å ha fått luft, prøvde jeg først å tvangskjøre pumpa i tank, Jeg va jo rimelig siker på å ha lest om ei fødepumpe som skulle forsyne pumpa, fikk startet denne og hørte pumpa flytte diesel uten at det kom fram noe : klø : Så da måtte de jo være noe feil i tanken : klø : Så blei det et jævla rabalder for å få ut greiene inne tanken før jeg så åssen det fungerte, og omtrent komplett umulig å få dette på plass igenn : bråk :

 

Så ja jeg er sikker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En stor takk til Geir for svarene i denne tråden!

Jeg koblet fra tilførselen og tvangsmatet pumpa med diesel slik Geir foreslo, og ikke mange minuttene senere malte motoren som ei katt igjen. Det kommer ganske store luftbobler i dieselen med forholsvis jevne mellomrom, og jeg har gått over alle synlige koblinger fra tanken og frem uten å finne lekkasjepunktet enda..men motoren går som ei klokke.. Får lete videre, men muligens må jeg åpne tanken og se..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket alle returslangene fra dysene? Kan også være lekkasje i ventilen som står på dieselfilteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket alle returslangene fra dysene? Kan også være lekkasje i ventilen som står på dieselfilteret.

 

Returslangene er en veldig vanlig feil, og man ser ikke på dem at de er gamle og tar inn falsk luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra den maler som en katt nå :)

 

Har nettopp hatt problemer med at det kommer luft inn fra filteret, nermere bestemt den ventilen som sitter oppå filteret og er holdt nede med en klips, Det var feil på filteret slik, at o-ringen på ventilen ikke kom godt nok i klem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd noen ganger på jobb (spesielt på denne typen dieselfilter) at det kommer luft inn en eller annen plass på selve filteret, (tom. skjedd på et helt nytt dieselfilter..) ikke noen av slangetilkoblingene eller plaststussen til returen. Prøv å bytt O-ring på retur stussen, hvis du fortsatt sliter med luft ville jeg prøvd å bytte filteret, fortrinnsvis org. filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, fikk det tett til slutt, men blir nytt filter ja etter hvert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da denne tråden ble opprettet var det tilbakeslagsventilen på returen som sugde luft inn i systemet og lagde problemer.. etter å ha bytta ventil ble bilen like god igjen.

 

Nå skulle ikke den gleden vare lenge dessverre, og i går nektet bilen å starte igjen.. Tok en kjapp sjekk, og det er ikke luft å se i den blanke slangen (foruten ei veldig veldig lita boble i toppen), men problemet er at når jeg kjører starteren er det ingen bevegelse på dieselen i slangen.. nå er jeg mer skeptisk til selve pumpa plutselig.. Jeg kjørte bilen 25 mil før jeg parkerte utenfor hotellet, og neste morgen var den sånn.. Hvis bilen får stå noen timer er det antydning til tenning på første forsøk, men etter det er det helt dødt igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være luft alikevell, prøv å åpne på dysene og kinn, og ev samme prosedyre du fikk tidligere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være luft alikevell, prøv å åpne på dysene og kinn, og ev samme prosedyre du fikk tidligere

 

Og nå sveiver og går bilen igjen... det var nok luft igjen, så nå er det om å gjøre å finne ut hvor det kommer fra..

Hvordan ser arrangementet i tanken ut? Er det flottørstyring av den pumpa i tanken? Kan det være mulig at det er her lufta kommer fra hvis det systemet der bak henger seg opp?

Finner ingen lekkasjer i motorrommet ved første sjekk i alle fall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og nå sveiver og går bilen igjen... det var nok luft igjen, så nå er det om å gjøre å finne ut hvor det kommer fra..

Hvordan ser arrangementet i tanken ut? Er det flottørstyring av den pumpa i tanken? Kan det være mulig at det er her lufta kommer fra hvis det systemet der bak henger seg opp?

Finner ingen lekkasjer i motorrommet ved første sjekk i alle fall..

 

 

Flottørstyring ja, hovedpumpa suger fra tanken så her kan den suge luft ja om det er morkne slanger og rør, eller at den suger falskluft inni tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får starte her da, for jeg finner som sagt ingen lekkasjer sånn rent umiddelbart. Takk for god hjelp så langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå rakk jeg ikke å se på pumpa i tanken før jeg reiste på jobb, men de siste par dagene før jeg reiste merka jeg meg et par ting som jeg ikke har opplevd tidligere som jeg anser på symptomer på samme problem..

 

- Når jeg har pådrag opp en bakke for eksempel, og går rolig av gassen så oppleves det som bilen "kutter" plutselig og gjør et rykk før den drar normalt videre

- Hvis jeg ligger i marsjfart på veien og har ca 2000 o/min i femtegir og det kommer ei stigning opplever jeg risting i bilen som helt klart kommer fra motoren. Det viker som om den rett og slett ikke får nok diesel. Hvis jeg slipper gassen og gir på igjen er problemet borte.

- Bilen kan plutselig være tungstartet - det vil si den starter helt fint 9 av 10 ganger, men plutselig kan den finne på å trenge litt tid på å starte.. Om jeg parkerer bilen med snuten opp eller ned eller helt flatt spiller ingen rolle..

- Jeg opplever bilen som mindre trekkvillig enn tidligere, den føles slappere både rent momentmessig, men også ved forbikjøringer.

 

Jeg har forsøkt å studere ElsaWin for å se hvordan systemet er oppbygd, og det er vistnok et skille i 2003 hvor pumpa i tanken også har til misjon å levere et visst trykk frem til maskinrommet, ca 0,5bar.

Jeg får gjøre noen forsøk når jeg kommer hjem - bilen er jo alt for god å kjøre til å både selge eller parkere til fordel for noe nyere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut ja som det kommer luft i systemet. Prøv med full tank å se om det hjelper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde også det ville hjelpe, men full tank utgjorde ingen forskjell.

Da spørs det om ikke pumpa og arrangementet i tanken kan holdes utenfor til å begynne med.. Skal få trykktestet i motorrommet først tenker jeg, hvis det er tett så får jeg ta en titt under bilen, men jeg har ingen synlige lekkasjer fortsatt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.