Audi A4 B5 1,8TQ 2001 med merkelige problemer. Hjelp ønskes.

Anbefalte innlegg

Hei forumfolk. Nå trenger jeg litt hjelp med bilen. Det er en Audi A4 B5 1,8TQ 2001 mod som har gått 217 000.

 

- Sentrallåsen fungerer på den ene knappenøkkelen, men motsatt. Når du låser bilen på knappen åpner den og motsatt. det samme gjelder knappen på sjåførdøra. Den andre nøkkelen fungerer ikke med sentrallås, har skiftet batteri.

- det ligger 3 nøkkelprogrammeringer inne men jeg får ikke kontakt på adaption for å reprogrammere den.

- Bakluka er låst opp når bilen er låst og så er den låst når bilen er oppe.

- Får en feilkode på mulig lekkasje i vakumsystemet men har ikke funnet den enda. Kan jeg bruke trykkluft på en dør for å høre etter lekkasje? Pumpa går som normalt så regner med at den er iorden.

 

- Motoren bruker 2,5 liter pr mil, har tømt katalysatoren, gått over vakumslanger og prøvd forskjellige trykkregulatorer

nr1 fra 2,2 turbo. Ladet way to much! nr 2 fra 1,8t 96mod, ladet fra 4000 omd og opp. nr 3 fra golf 1,8t 99mod. lader normalt med et lite nøkk på 0,5bar. Etter tømming av katta fikk jeg ned forbruket til 1,5 på veldig pen kjøring. Er oppgraderte coiler på den. Ellers helt orginal.

 

- kontakta på lmm var helt sønderknust, Men ordnet alle ledningene der så det burde vært greit. Kan prøve å bytte lmm, men kjipe penger om det er iorden.

 

- bilen har 2 lambdasonder, hvem pleier å ryke? eller hvordan kan jeg måle dem?

 

- Har motorlampe men ingen feilkoder.

 

- bremsekloss varsler, går det å tvinne ledningene sammen ved venstre framhjul for å fjerne lampa? klossene er helt iorden men foruten varsling. Eller må jeg ha en motstand imellom?

 

- Bensindampsystemet i høyre forskjerm, kan dette fjernes uten problemer?

 

- på resirken så sitter det en slags vifte som går opp igjen til luftfilterboksen, er dette orginalt og hvilken funksjon har den? Aldri sett den på en bil før.

 

 

Håper på noen gode svar slik at jeg får ordnet opp i disse tulle feilene :D Er litt dyrt å kjøre bilen og i tillegg ha så ræva med effekt : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsklossevarslet kan du ihvertfall bare koble sammen ledningene

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er litt rart du ikke har noen feilkoder, hva har du sjekka med? Vagcom/VCDS?

 

Gjerne post et bilde av motorrommet ang det med resirken :)

 

Er så mye som kan forårsake høyt forbruk, jeg hadde gåen map sensor for et par uker siden og lå på 2L/mila med S3en. Nede på halvparten nå med "ny" sensor. Men fikk som sagt feilkode på den.

 

Lambda og luftmassemåler er kjent for å være årsaken til en hel del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor lampe og ingen feilkoder høres rart ut. Hva brukte du til å lese av med?

Syns det høres ut som Maf feil, det gir vanligvis ikke feilkode og kan føre til mye av det du nevner.

ang lambda så gir de nesten alltid koder og det er kun den nærmest cat som har noe betydning for motoren, den etter er kun for å kontrolere cat.

om du har banket ut innmat av cat så bør egentlig den bakerste gi feilkode og motorfeil lampe.

 

- - - Updated - - -

 

bremsekloss varsel kan enten kobles sammen eller kodes bort i vagcom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke funnet noe angående koding av bremseklossvarsler. Bruker vcds ja. Skal kjøre en scan til på engine så får vi se om det har kommet opp noe. Noen måte å trikse vekk den bakerste på catten? folk kjører vel ikke rundt med motorlampe selv om dem har strait down pipe?

 

angående map sensor, er det da den som sitter under innsuget før n75 trykkregulator?

 

satser på å bytte luftmengdemåler da, men kunne tenkt meg å ohmet lambda, Noen forslag på verdier?

 

På den eldre 1,8t motoren vi hadde så satt det en lambda, og den hadde 2 hvite og 1 svart eller noe i den duren. den sitter bakerst på den bilen her.

 

skal fikse bilder av den fancy vifta imorgen.

 

Tusen takk for svar. Finnes ikke samletråd på 1,8turbo motorer her? skulle hatt det tilsvarende 2,2t :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorkode?

 

Fullt mulig å kode ut bakre lambda, men varierer litt hva den brukes til ettersom hva slags hjerne det sitter i bilen (flere versjoner av ME7)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en awt mener jeg. Satt å leste litt om motorene nå. Sitter blåe dyser på denne, er det orginalt eller kan det være forige eier som har byttet? tenkte på å kanskje prøve noen "vanlige" dyser om dette er tilfellet?

 

kan sjekke delenr på hjerne imorgen om det hjelper noe. Skulle chippet bilen for å få den mer lettkjørt, men burde vel vær iorden før man tuller med software.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på om den er bbl eller sbl.

 

sjekk målegruppe 31, får du en lambda verdi der så er det bredbånd, er det smallbånd får du spenningsverdi

 

Er det bredbånd er det smal sak å fjerne bakre lambda, gjør lite nytte for seg og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

129679_x800.jpg

 

Slik ser MAP sensoren ut, sitter på slangen før gassspjeldet på S3en min. Usikker på A4 dessverre.

 

Ikke så flink på det med dyser/map, men ville sjekka opp om du har orginale eller ei. Bilen har vell orginalt map? SÅ kan være at den er programmert for originale dyser og du har større dyser som gjør at du drukner i bensin? Dyser blir vell kontrollert på duty cycles, ikke hvor mye de gir om jeg ikke tar feil. Bare å korrigere meg hvis noen vet bedre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang den fancy vifta di så høres det ut som du mener "secondary air injection pump" husker ikke hva den heter på norsk:p Den skal være der og har som funksjon å ta varmluft fra eksosen å dytte den inn i innsuget ved kaldstart for å få raskere temp i caten :)

Du kan lese av verdier på både lamda, maf og map via vagcom.

Ang motorlampe pga ikke innmat i cat så kan det fungere med spacer på bakerste lambda, men enkleste og beste er å få en tjuner til å fjærne den når du skal chippe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger ikke en tjuner, du trenger 30-90 minutter og litt hiddenforståelse :)

 

SAI kan forøvrig fjernes på samme viset hvis det skulle være ønskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trenger ikke en tjuner, du trenger 30-90 minutter og litt hiddenforståelse :)

 

SAI kan forøvrig fjernes på samme viset hvis det skulle være ønskelig.

 

Litt off-topic, kunne du sendt meg info på det her? Fjernet SAI med blanking plate og alt på S3en min. Bruker en resistor for å fjerne feilkode, men ikke alltid den funker. Måte å kode det vekk? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

post gjerne her så flere kan se :)

 

Idag kom det en haug med feilkoder på at den hadde kjørt "to lean" og feil på lmm og n75. Jeg fikset jo ledningene på lmm så den er utelukket nå. Hostet å harket på kald motor til å begynne med, men gikk seg til etter feilkode sletting. Kjørte en liten tur og bilen gikk som et skudd, så har tydelig vært i nødmodus. motorlampa er borte. etter en liten tur ble bilen daff igjen, fikk da feilkode på overboost som stemmer med 1,3 peak og 0,5 stabil. slettet igjen og bilen er fin igjen. så n75 fra golfen er nok ikke optimalt. kjøper en ny slik så får vi se. Får ikke feilkode på lamdasonde med andre ord.

 

vil tro at teorien med secondary airpump stemmer. kommer iallefall tilbake til luftfilteret :)

 

gikk igjennom instrumentet men fant ikke noe koding på bremsevarsel, stod allerede med 00 først i den 5 sifra koden. så får vel prøve å koble sammen ledningene.

 

irriterer meg fortsatt over at bilen låser seg når jeg stopper den å skrur av lysene og at den er motsatt i funksjon, låse så åpner den og åpne så låser den på alle knapper og brytere. hadde ikke noe feil på vakumlekkasje nå.

 

noen andre kule ting som kan kodes på b5?

 

fikk ikke feilkode på blokkering av bensindamp systemet, kontakta står i.

 

og etter 1 mils kjøretur ligger gjennomsnittsforbruket på 1,09 liter pr mil. så begynner vel å nærme seg noe selv om jeg synes det er en smule høyt enda. forige gikk på 0,7 på langkjøring.

 

Tusen takk for hjelp, kommer til å bruke denne tråden på alle problemene mine : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.nefariousmotorsports.com/wiki/index.php/NefMoto_ECU_Flashing_Software

 

Begynn med å hente ut fila fra ECU, samt hvilket delenummer hjerne har, samt hvilken revision mappet er fra vag (032HN har f.eks 2 revisions, der rev2 var software oppdatering utført ved service)

Så blir det en del mer komplekst.

 

Du må finne lokasjonen til mappene du vil endre, se f.eks https://s4wiki.com/wiki/Tuning for en oversikt over hvilke maps du muligens vil tukle med.

 

Så må du bruke et program, f.eks winOLS til å se på hex-dumpen av ecuen, dette er enkelt og greit all logikken til hjernen skrevet i hex. Hex-koding kan konverteres til desimal temmelig enkelt, hvis du ikke er kjent med hex-kalkulering og hex-tall så har wikipedia en god artikkel og windows kalkulatoren har faktisk en fin konverteringsfunksjon.

 

Når du har lokalisert korrekt map og har eksportert de rette bitsene til et map kan du velge hvordan du vil fremstille det, SAI f.eks så er det bare snakk om enkeltbits (det er tre måter å disable SAI, dette er kjapt fortalt en av de), altså du vil finne et enkelt tegn som skal endres til et annet tegn for å gi den nye verdien, som i dette tilfellet er å gå fra 1, på, til 0, av.

 

Det finnes en del map-packs der ute som gjør at du slipper å lete opp dette selv, men det er høyst varierende kvalitet avhengig av hvilken ECU du har og hvis det er en feil i mappet du importerer og du endrer kan du i verste fall bricke ECU eller enda kjekkere, ha justert fuelmappet til å ikke fuele når du trodde du deaktiverte SAI :)

 

Disclaimer, jeg tar null ansvar hvis du driter deg ut og ødelegger noe, dette er 100% på eget ansvar.

 

Hvis noen faktisk vil prøve seg så ta heller kontakt på PM, det er for mange variasjoner av ME7 hjerner til at det er noe poeng å ta mer enn dette i en generell tråd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.