#1 Skrevet Mars 2, 2017 (endret) Solgte Polen til madammen for rett over 3 uker siden. 2008 med kosmetiske skader + registerreim som måtte byttes ift annonsen min. Kom på dagen før kjøper skulle komme nedover (fra Oslo til Stavanger) at vinduene bak ikke virket når man trykket på bryterne på dørene (hakket litt, gikk gjerne feil vei o.l) Men fra førerdør virket de uten problemer. Jeg prøvde å bytte bryterne som jeg hadde bestilt nye av tidligere uten hell. Jeg sendte da melding til kjøper og informerte, gav 500,- avslag for feilen og sa jeg skulle dekke inntil 3000,- hvis dette ikke gikk på reklamasjon. Bilen var inne for 3 år siden med tilsvarende feil og da ble ledningsnett byttet (jeg mener det burde være reklamasjon på den jobben). Kjøper godtok dette og det ble ført inn i kontrakt. Selve salget gikk fint, de prøvde bilen og penger ble overført. Nå på søndag ringte kjøper ang feilen, jeg var på jobb og fikk dermed ikke snakket med de. Men mandagen kom det melding om at de hadde vært på møller for fått diagnose på ødelagt vindusheis motor og dette ville koste 5500,-. Jeg var på jobb, så sa jeg skulle kontakte verksted når jeg kom hjem. Fikk da en lengre melding om at hvis jeg ikke holdt kontrakten, så skulle dette gå rettens vei. Samt at de tok opp at oljeskift ikke var utført av autorisert verksted (noe jeg muntlig informerte om at jeg har gjort selv, samt de kunne sjekket serviceheftet). Svarte at trusler ikke er nødvendig og at jeg skulle sjekke opp med verksted når jeg kom hjem. Kom hjem og ringte Møller i Oslo Vest, de hadde ikke hatt bilen inne. Prøvde da to til før jeg spurte hvilket verksted de hadde vært på. Fikk da svar at de ikke hadde levert inn bilen, men møller hadde sett på den og gitt de denne beskjeden. Jeg synes det er rart at Møller kan avslå reklamasjon uten å ta en bilen da dette ofte må søkes om opp i systemet(?). På telefon blir vi på sett og vis enig om at de kan finne et billigere verksted og få reparert feilen der, sende meg kvitteringen også skulle jeg overføre de 3000,- ift kontrakten. Rett etter samtalen, så kom jeg på at det umulig kunne være vindusheis/motor da vinduene virker uten problem fra fører dør. Prøvde å ringe opp, men fikk ikke svar. Tok da å sende melding om at jeg ikke dekker byttet av vindusheis da det trolig ikke er problemet. Får da svar igjen om oljeskiftene (og svarer at det har de selv undersøkelsesplikt på) De kontrer med at oljelampen lyser, noe den ikke har gjort i mitt eie eller ved prøvekjøring/turen til Oslo eller første 3 ukene i deres eie (evt det har ikke vært så viktig.... før nå). Siste melding hvor de sier de skal finne billigste alternativ og jeg dekker inntil 3000,- er 16:33 på mandag 27. (jeg svarer 20:34, var litt lei opplegget). De tar nå kontakt og seier de har fått reparert feilen og sender med kvittering. Det jeg stusser over, er at kvitteringen(vedlagt) er skrevet ut 17:xx på et verksted i Sverige 4:30t fra Oslo, som betyr voldsom råkjøring og ekstremt effektive mekanikere eller at de hadde levert inn bilen når jeg snakket med dem, men da synes jeg mye av meldingene og telefonsamtalene blir veldig overflødig... https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90024346&fks=90024346 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 2, 2017 Jeg ser ingen grunn til at du skal bruke tid på olje bytte og service spørsmål. Dersom du fortalte at du hadde utført service selv ved besiktelse og det også er dokumentert i serviceheftet har de ingenting å komme med. De må gjerne få forliksrådet til å fortelle dem dette, det er ikke din oppgave. Legge hele det spørsmålet dødt og se bort i fra fakturaen. Ang vindusheis så har du også en god sak ved at du informerte om dette på forhånd og de aksepterte denne feilen ved 500,- i rabatt. Siden du allerede har tilbydt å dekke delen opp til 3000,- og de nå har byttet denne, kan du hvis du vil være snill, tilby dem å dekke delen de nå har fått byttet. Om det fikset feilen eller ikke blir deres problem. Da blir regnestykket som følgende; 1680 SEK ex mva. 1644 NOK + 25% mva = 2055 - 500 tidligere trukket i rabatt. Totalt 1555,- kan du gå med på å dekke. Understrek det blir siste og eneste tilbud og ved evt videre saksgang vil du ikke ettergi noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 2, 2017 Uten å ta noen videre stilling til hva som er avtalt, så er iallfall det første et prisoverslag (vindusheis) og det andre en kvittering på utført betaling (regreim). Om de hadde faktisk utført vindusheisbytte, skulle de ikke ha fått en kontantnota som ved regreim, og ikke bare et prisoverslag? Bare en liten ting jeg noterte meg her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 2, 2017 Olje/service spørmålet har jeg lagt dø og bruker ikke mer tid på. Når det gjelder reg.reim så har det blitt skrevet i kontrakt at dette må byttes og på kjøpers bekostning. Tok bare med dette for å understreke hvor rask ting kan gå Men takk for å opplyse om at det er PO og ikke kvittering de har sendt ift vinduene. Årsaken til tråden er at jeg misstenker at de ikke har byttet noe, kun prøver å dra ekstra penger ut av meg. Er ikke interessert i å gi dem 3k som de kan drikke og gå på kino med. Jeg mener fremdeles også at dette er noe som burde gå på reklamasjon ift tidligere reparasjon. Og ang regnestykket, de 500,- i avslag og 3k jeg skal dette er separat, så de har 3k "tilgode" hos meg om de faktisk reparer vinduene Men skal ta det med de at de så langt ikke har levert kvittering på utført arbeid, kun PO/estimat. Stay tuned =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 2, 2017 Oppdatering; Etter dere opplyste om at det var et prisoverslag på rep. av vindu han hadde sendt over. Konfronterte jeg han med dette. Han mener at avtalen er at han skal få 3000,- hvis møller avslår reklamasjon, jeg mener at de pengene kun gjelder om han faktisk reparerer feilen. At jeg vil ikke overføre penger direkte til han før jeg ser kvittering på utført arbeid evt sette over til verksted direkte. Telefonsamtalen endte med at han sa han skulle reise ned og hente pengene. Men kom en melding etter en stund at han nå har bestilt time hos møller. Han spurte hva som skjedde med diagnose gebyret og fikk svar at om møller avslår reklamasjon, så dekker jeg 3000,- Om han da velger å ta reparasjonen en annen plass, så får han selv bestemme det. Men han får maks 3000,- fra meg. Da får vi se hva som skjer videre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 2, 2017 at du betaler 3000,- ser jeg på som serdeles godhjertet av deg som selger. på en 10år gammel bil må man regne med mangler. blir bare provosert når folk tror de kjøper NY bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2017 Du har allerede gitt han 500,- pga denne feilen som han har akseptert. Hvorfor skal han da få 3000 til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 2, 2017 Du har allerede gitt han 500,- pga denne feilen som han har akseptert. Hvorfor skal han da få 3000 til? fordi han sa før han hentet bilen: Jeg sendte da melding til kjøper og informerte, gav 500,- avslag for feilen og sa jeg skulle dekke inntil 3000,- hvis dette ikke gikk på reklamasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 2, 2017 Grunnen til at jeg valgte å gjøre det slik, var at denne feilen kom fram etter de hadde bestilt flybilletter og kvelden før de kom. De har nok ikke noe illusjon om at dette er en ny bil, men er veldig opphengt i at jeg har skrevet at jeg skulle dekke inntil 3k av reparasjon OM møller avslår reklamasjon. De 500,- er tort og svie for at de må ta (trolig) to turer til møller for å få dette ordnet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 3, 2017 Da leste jeg litt fort. Forstod det som at du ville dekke 3k etter de kom tilbake å klaget første gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 3, 2017 Nei, ved et evt avslag på reklamasjon. Så dekker jeg inntil 3k på en reparasjon. Dette ble avtalt når de kjøpte bilen og står i kontrakt (akkurat om det skal utføres en reparasjon står ikke ordrett, men jeg mener nå ordlyden tilsier dette) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 3, 2017 Etter at kjøper la frem et prisoverslag fra det svenske verkstedet, og påstod at feilen var reparert, for deretter å bli tatt i løgn i og med at det slettes ikke var reparert...det er et forsøk på å svindle deg som prøver å være en ærlig bilselger...og de hadde ikke fått ei krone til av meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 3, 2017 selvsagt er det et forsøk på svindel. er dette en av våres nye landsmenn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 3, 2017 Nå har trådstarter lagt ut kvitteringer med fullt navn og adresse på kjøper så... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 3, 2017 Når kjøper prøver å svindle deg, så hadde ikke jeg gitt de en krone heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 3, 2017 Nå har trådstarter lagt ut kvitteringer med fullt navn og adresse på kjøper så... Takk! Det har jeg ikke tenkt på. Fjernet! Sent fra min D6503 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 3, 2017 Takk! Det har jeg ikke tenkt på. Fjernet! Sent fra min D6503 via Tapatalk Vel, jeg ser kvitteringene/kostnadsoverslag med fullt navn og adresse fortsatt. Eller, ser tre forskjellige bilder. Det kan jo ha vært flere før jeg leste tråden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 3, 2017 Får ikke fjernet via tapatalk kan det se ut som.. Må finne pc :-/ Sent fra min D6503 via Tapatalk EDIT: Nå skal de være helt fjernet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 11, 2017 (endret) Kan oppdatere litt. Bilen har vært hos møller og kjøper har valgt å avslutte feilsøkingen da han var redd for stor sluttregning. Vi har avtale på at jeg skal betale for diagnosen, så det skal jeg stå for. Men etter mitt inntrykk har ikke kjøper innfridd vår kontrakt ift at jeg skal dekke 3000,- av reparasjon og at jeg derfor kan betale de 1000,- også si at vi er ferdig med saken. Innspill? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 13, 2017 Bumper denne Sent fra min D6503 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 13, 2017 du er ferdig med denne saken for lenge siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 13, 2017 Du vil dekke deler av reparasjon, kjøperen vil ikke reparere.. Da er du ferdig med saken. Informer kjøperen om at du nå anser saken som ferdig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 13, 2017 Det er folk som bevisst kjøper biler, og klager på dem i etterkant for å melke ut en dollar eller 3. Hvis du sjekker skiltnr om en mnd, er det sikkert ny eier på den. Hadde ikke fått en krone av meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 13, 2017 Finn Kristian sa det på en fin måte, synes du har vært tålmodig i denne saken jeg Ps. Du må nok ta en filtreringsrunde på møller-arket, ny eiers navn står der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 13, 2017 Det er folk som bevisst kjøper biler, og klager på dem i etterkant for å melke ut en dollar eller 3. Hvis du sjekker skiltnr om en mnd, er det sikkert ny eier på den. Hadde ikke fått en krone av meg. ikke ei krone her heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...