EGR ventilens rolle i DPF regenerering

Anbefalte innlegg

Starter en egen tråd siden det sikkert er flere som lurer på dette:

Hva er EGR's rolle under regenerering av DPF?

Det ble akkurat startet en tråd ang. fjerning/blending av EGR på en VW CR med DPF. Har også sett flere tunere som på sine sider sier at EGR ikke kan programmeres bort (og dermed fysisk blendes av) uten av DPF også fjernes siden regen er avhengig av en fungerende EGR.

Noen som kan forklare hvorfor EGR er nødvendig? Er det for å holde EGT nede/under kontroll så ting ikke tar fyr rundt eksosanlegget?

En god tuner kan kanskje endre EGR map slik at ventilen kun er aktiv under regen, men det fordrer jo en fungerende EGR.

/Fredrik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er for å øke tempen i filteret. ikke verre enn det. mer temp jo renere dpf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt, spør heller:

- hvilken oppgave har EGR ?

- hvilken oppgave har DPF (Diesel partikkelfilteret) ?

- hvorfor regenerere ?

- hva skjer under regenerering ?

Spesifikt:

Be tunere(n) forklare i detalj hvorfor EGR og DPF må virke under regenerering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei - gode innspill. Nå har jeg en relativt god forståelse av EGR og DPF som separate systemer. Også regen, og hvorfor funksjonaliteten er nødvendig.

Men en god del googling har ikke gitt meg noe godt svar på hvorfor EGR er nødvendig for en vellykket regen av DPF.

Som skrevet over her er nøkkelen til en komplett regenerering (som er å brenne sot til aske) høy temp. Øker man EGR%, eller mengden innblandet eksos i inntaksluften, så senkes temp i forbrenningskammeret. Det er noe av funksjonaliteten i EA189 "oppgraderingen" som skjer, økt EGR bruk for å senke temp i sylindrene under forbrenning. Det gir lavere NOx dannelse.

Det skrives over at EGR benyttes for å øke temp i eksos. I mitt hode så gjør en økt EGR rate det motsatte? Altså at EGT reduseres ved økt EGR%. Tar jeg feil vil jeg gjerne vite det, da det er en genuin nysgjerrighet bak spørsmålet.

/Fredrik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å spørre tuningselskapene om årsaken, siden det er dem som hevder det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men en god del googling har ikke gitt meg noe godt svar på hvorfor EGR er nødvendig for en vellykket regen av DPF.

/Fredrik.

Her har du trolig svaret ditt. Når du ikke klarer å finne forklaring/bevis, så kan det tyde på at det bare er tull.

rsc_diesel1.png

Min oppfatning er:

EGR:

- Skal redusere NOx

- Dette gjøres ved å senke peak forbrennings-temperatur, dvs bruk av EGR

EGR bruk kan føre til mer sot, høyere forbruk,...

Spørsmålet: "EGR ventilens rolle i DPF regenerering"

Generelt svar: ingen rolle, dvs den skal være lukket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fasit svar eller utdypende svar å komme med.

Ut fra min erfaring går det fint og kode vekk kun egr på vag og la dpf fungere som det skal:)

På BMW koder jeg ikke bort egr med mindre dpf er fjernet, da stenging av egr ofte gir problemer med tett dpf her.

Som sagt ingen fasit men min erfaring som underleverandør for Chipsenter Norge i 3 år nå:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.