A4 1.8 tfsi. 2009 mod. Lavt oljetrykk.

Anbefalte innlegg

Hei!

En utfordring ingen spesialister hos audi har funnet ut av enda!

Til helgen har bilen min stått hos Møller i 2 mnd. De finner ikke feilen selv om de har vært guidet av teknisk avdeling i Norge og teknisk ved fabrikken. Krise!

 

Saken er: Bilen var hos møller i november til service ved 74 000km for oljeskift, pluggbytte, m.m. Et par dager etter varslet den lavt oljetrykk ved tomgang. Sjekket oljenivå som var maks. Jeg antok at det var kortvarig instrumentfeil siden det akkurat var skiftet olje.

Etter to måneder og ca 150 mil begynte oljertrykkvarsel å dukke opp på tomgang ved et par anledninger igjen, fortsatt maks oljenivå.

Bilen bruker ikke mye olje, og det er ikke tegn til avleiringer.

 

Bilen ble levert til Møller 12 januar og den står der enda!

De har skiftet, oljepumpe, ventil for variabelt motoroljetrykk, finoljeutskiller ++ samt flere andre komponenter som kan påvirke motoroljetrykket.

Motoroljetrykket blir målt til å være jevnt, men 0.5 bar for lavt ved tomgang. De nevnte 0.9 og at det burde være minst 1.2 bar.

 

Noen som har ide om hva det kan være. Er det mulig å gjøre feil ved oljeskift som kan lede til problemet?

De begynner å lure på om motoren skal byttes.

Alle servicer i bilens levetid er gjort hos møller.

Blir takknemlig for innspill!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen står fortsatt hos møller.

Nå skal de skifte dyser for stempelkjøling for å se om det løser problemet med lavt oljetrykk.

 

Noen som vet om det da er demontert såpass mye at det er mulig å skifte stempelringer samtidig?

 

På noen eksemplarer av modeller før 2011, (min er 2009 modell) har oljeforbruket vært unormalt høyt på grunn av dårlig spenn i stempelringer. Det har foreløpig ikke vært tilfelle på min bil.

Det ble antydet at om ringer skal skiftes bør også stempel skiftes, noe som jo er betydelig mer kostbart. Er det nødvendig å bytte både stempel og ringer dersom bilen til nå ikke har hatt høyt forbruk?

 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjhrKDbmInTAhULjiwKHYtpBZ4QFggaMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.vg.no%2Fforbruker%2Fbil-baat-og-motor%2Fbilhold%2Faudi-er-med-ekstraordinaert-oljeforbruk-flere-maa-repareres%2Fa%2F23520348%2F&usg=AFQjCNEmxwgoRsMldCME-yRtutWV385Epg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mange som gjenbruker stempler i diverse motorbygg så ser ikke helt problemet med det.

 

Disse dysene sitter vel slik at de kommer til nedenfra, altså toppen trenger taes av.

 

Så merarbeidet for å bytte stempelringer ville vært å ta av toppen og å løsne rådene.

 

Med mindre de må ut med veiva for å bytte dyser da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mange som gjenbruker stempler i diverse motorbygg så ser ikke helt problemet med det.

 

Det skiftes stempler/råder på disse ved overhaling grunnet det er kommet en revidert utgave.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt noen som har alle detaljene kan rette på det jeg sier :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.