#1 Skrevet Mars 12, 2017 Har en A4 allroad 2011 mod, med mmi 3g, som ikke har dab, og lurer på om noen vet om det er så enkelt som og kjøpe en orginal brukt Dab+ tuner, ta vekk FM tuneren og sette inn Dab tuner og få et Audi verksted til og kode den inn. Er det evt noen med tilgang til ETKA som har nr på orginal Dab+ tuner På forhånd takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 12, 2017 (endret) Ja, du kan gjøre det så enkelt antenne må du ha i tillegg da, enten original eller en som du klistrer til ruta. Det er altså den grå, firkanta "boksen" i venstre side av bagasjerommet du må bytte (styreenhet for mmi 3g). Den må kodes inn slik at kodinga matcher din mmi 3g, og Audi-verkstedet må fjerne "component protection" feilkoden, denne får man ikke fjernet med vcds. Lett å bytte; bare å løsne plastbraketten som styreenheten står i, koble fra ledningene, klemme inn festene på styreenheten og skyve styreenheten ut av braketten. Du ser hvordan det gjøres når du holder på. 4G0 035 061 er delenr etterfulgt av en bokstav. Usikker på hvem bokstav som er dab+, men har sett at E er med dab+ i hvert fall Ellers så finnes det dab+ ettermonteringsadapter for mmi 3g, som fungerer som originalt. Edit: jeg har montert dab+ i en 2010 a4 b8 tidligere, og her byttet jeg hele radio styreenheten som beskrevet over her, fungerte fint, og det var med Bang & Olufsen anlegg, den nye (brukte) enheten var fra en bil uten Bang & Olufsen. Dette var bare å kode, så fungerte alt. Radiostyreenheten er lik for mmi 3g og 3g+ mener jeg, det delenummeret jeg skrev inn over, skal passe biler med mmi 3g/mmi 3g+. Er vel bare de billigste mmi 3g modellene med radio-styreenhet uten utganger for original subwoofer og ekstra høyttaler, som har en "nedgradert" styreenhet, ellers er alle kompatible omhverandre mener jeg. Dab+ ble vel bare levert på den styreenheten som støttet alle funksjoner? Men hvis du er usikker, så har vel møller svaret......men fungerte fint i den B8'en jeg monterte det i 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 12, 2017 Om du går for løsningen med å bytte radioenheten så pass på å få en som faktisk passer din bil. Her er det skiller ikke bare på type MMI, men også skiller på årsmodell etc. Sjekk hos Møller hva en DAB enhet til din bil har for delenummer. Så kan du søke med det på f.eks Ebay. Bilen din har originalt montert DAB antenne i høyre siderute bak selv om den ikke er utstyrt med DAB radio. Derimot må det monteres antenneforsterker på høyre d-stolpe og ledninger fra denne loddes til antennepunktene på ruta. Antenneledning fra denne forsterkeren må da legges opp til den nye radioenheten som monteres i bagasjerommets venstre side. Fiscon, kufatec eller NorDab selger evt. ettermonteringsløsninger som fungerer likt som originalvare. Sjekk også denne tråden: https://forum.vacn.no/showthread.php?284270-Hva-må-til-for-å-ordne-DAB-i-A4-Allroad-med-MMI-3G&p=3071874#post3071874 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...