Hvordan enkelt beregne strøm gjennom en sikring UTEN å ta den ut av holderen!

Anbefalte innlegg

Fikk et tips om hvordan man kan beregne strøm i en kurs uten å måtte nappe ut sikringen fra holderen, noe som kan være en fordel enkelte ganger.

Mål direkte over sikringene i mVolt, det er to små hull i toppen av de aller fleste sikringer, slå så opp i tabellen på sikrings størrelse og finn så hvor mange mA som går gjennom sikringen. :)

Fuse_Voltage_Drop_Chart_-_Cartridge_Fuse.pdf

Fuse_Voltage_Drop_Chart_-_Maxi_Fuse.pdf

Fuse_Voltage_Drop_Chart_-_Mini_Fuse.pdf

Fuse_Voltage_Drop_Chart_-_Standard_Fuse.pdf

20170314_173336.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette er lettvindt for di som ikke kan Ohms lov. Får heller ikke opp bildene

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette er lettvindt for di som ikke kan Ohms lov. Får heller ikke opp bildene

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

1. Siden du sikkert kan Ohms lov, så kan du kanskje forklare hva du skal med den her?

2. Og kanskje fortelle hvordan man enkelt kan feilsøke i strømkretser, uten å måtte nappe ut sikringer eller løsne andre deler eller ledninger?

3. Hvilke bilder er det du ikke får opp? Det er ett bilde for illustrasjon av hva saken dreier seg om. Kanskje huawei'en din ikke holder mål...

4. Det er fire pdf-dokumenter som er vedlagt. Disse inneholder enkle tabeller. Horisontalt: mV målt over sikring m/påtrykt spenning i kretsen, vertikalt: sikringstype/størrelse, og da får man ut den totale strøm gjennom sikring i krysningspunktet i tabellen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel et par faktorer som spiller inn i denne her.

For det første regner jeg med det er litt variasjoner i motstanden internt i sikringene, fra ulike produsenter for eksempel. At ei sikring du kjøper på Bilxtra kanskje slår ut ved 10,5A i 5 minutter, mens ei fra Biltema kanskje tåler 12A i 5minutter. (Dette er bare teoretisk og jeg har ingen beviser for min uttalelse, heller ingenting imot bilsikringer fra Biltema.) Men en slik variasjon i utløse-karakteristikk vil også bety en ulik intern motstand i sikringa, og endring i spenninga du måler ved en fast belastning.

For det andre skal du stole rimelig mye på måleinstrumentet for å kunne måle forskjell på 10,5 og 11mV over ei sikring. Dette er såklart flisespikkeri, du vil enkelt kunne måle forskjellen om det går 0,5 eller 1A gjennom sikringa, så sånn sett er det greit.

For det tredje var disse tabellene vel korte. For ei standard rød 10A bilsikring, gikk tabellen for eksempel opp til 1,3A såvidt jeg kunne se.. Hva om jeg skal måle 9A belastning da ?

Personlig ville jeg heller hatt ei DC strømtang og lurt imellom på baksida og rundt ene ledninga. Svært sjeldent det ikke er en plass å lure inn ei tang. Eventuelt ha en løs sikringsholder med ledninger og kabelsko, napp ut sikringa og plugg i kabelskoa i holderen, så har du ledninger ut å sette tanga rundt (eventuelt koble målepinnene i serie med sikringa viss du ikke har strømtang).

Men akkurat hva Ohm's lov skal brukes til i denne sammenhengen er jeg også usikker på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satte opp en sløyfe i testbenken, og målte med en fluke 289:

Sikring 10A (rød) flat standard fra Biltema

Spenningskilde: 12,007 V belastet

Total last i kretsen: 272,90 Ohm (ledninger+en motstand på 270 Ohm+sikring)

Ohms lov ( I=U/R) gir 44,0 mA i kretsen

Målte spenning over sikring til 0,32 mV, og strømmen i kretsen til 43,7 mA.

Iht tabell (10A standard, 0,32 mV) (må interpolere mellom 0,3 og 0,4 selvsagt) gir dette 39 mA + (52-39)*0,2=41,6 mA.

Feilen er på 2,1 mA. Dvs innenfor 5% som må være mer enn godt nok i denne type måling.

Prøvde at par andre sikringsstørelser og, og det funker tilsvarende greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.