Dieselpartikkelfilter på Volkswagen Caddy

Anbefalte innlegg

Fruen kjørte på jobb idag da partikkelfilterlampen lyste.

Har hatt bilen siden ifjor sommer.Bilen er en 2013 modell.

Er ikke dette partikkelfilteret ment å leve bilens levetid?

Hva gjør jeg,går det å kjøre med til f.eks mandag til jeg får den på service?

Er dette noe som skal gå på garanti?

Har hørt noen sier man skal kjøre på et bestemt turtall over en periode,slik at filteret "renser seg selv". Tanker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Over 2000rpm, over 60km/t helt til lampen slukker er "standard" oppskrift, men har det gått for langt kan det være nødvendig med en tvungen regen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye småkjøring?

 

Som Jesper skriver er løsningen å kjøre en litt lengre tur slik at du får ordentlig eksostemperatur, da brennes partiklene i filteret bort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt blandet egentlig.Vært noen langturer til Oslo,Trondheim og Sverige.Men jeg kjører meg en tur ikveld å ser om det hjelper,så får de koble til odis'n på Møller på mandag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tangskjøre regenerering med vagcom. Kan lønne seg 1 gang i året uansett, da vanlig regenerering ikke renser like bra

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tangskjøre regenerering med vagcom. Kan lønne seg 1 gang i året uansett, da vanlig regenerering ikke renser like bra

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Ikke enig i den påstanden der. Hvis en kjører 30'000,- i året og det aller meste er langkjøring vil man mest sannsynlig aldri ha behov for å utføre en tvungen regenerering av DPF.

En vanlig regenerering som ECU selv starter og en tvungen regen. gjør samme nytten. Hvis du ikke har nok sotinnhold vil du heller ikke kunne starte en regen.

Ville heller ikke anbefalt å ta en tvungen regen. som forebyggende effekt, da ryker filteret fort, spesielt hvis EA189 oppdateringen er gjennomført i tillegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ryker det fortere, pga varmen?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har intet vitenskapelig svar, men det er mye fremme ifm. EA189 saken, at hyppigere regen. vil ta livet av DPF fortere, derfor er det jo også nærliggende å tro at forebyggende regenerering vil gjøre det samme.

 

Men, forebyggende i den forstand, å kjøre en langtur med gjevne mellomrom er absolutt ikke dumt.

Jeg ville kun utført en tvungen regenerering hvis det var nødvendig, eller hvis sotinnholdet er tett oppunder maks av hva filteret klarer å håndtere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har intet vitenskapelig svar, men det er mye fremme ifm. EA189 saken, at hyppigere regen. vil ta livet av DPF fortere, derfor er det jo også nærliggende å tro at forebyggende regenerering vil gjøre det samme.

 

Men, forebyggende i den forstand, å kjøre en langtur med gjevne mellomrom er absolutt ikke dumt.

Jeg ville kun utført en tvungen regenerering hvis det var nødvendig, eller hvis sotinnholdet er tett oppunder maks av hva filteret klarer å håndtere.

 

Men dette ser man vel fort ved hjelp av Odis eller VAG-COM?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette ser man vel fort ved hjelp av Odis eller VAG-COM?

Ja

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen vært inne hos Møller for ny EA189 SW?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen vært inne hos Møller for ny EA189 SW?

 

Godt spørsmål.:) Ikke i mitt eie.Sjekket VIN-nummeret opp mot Møller,å den er berørt,men det finnes ikke noe oppgraderinger tilgjengelig for øyeblikket.

Kan dette ha noe med lampa å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett,fikk kjørt meg en tur etter jobb nå i ettermiddag.Lampa slukket ganske rask,ca etter 10 min.Vil det si at det er lite igjen-soting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden lampa slukket fort startet den med regen. så fort alle betingelser var tilstedet, når den slukket skal det ha brent ned til typisk 10% (eller lavere) sotinnhold.

Skader ikke å fortsette kjøringen noe mer etter at lampa har slukket for å fullføre regen. prosessen, men når lampa har slukket er ting i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden lampa slukket fort startet den med regen. så fort alle betingelser var tilstedet, når den slukket skal det ha brent ned til typisk 10% (eller lavere) sotinnhold.

Skader ikke å fortsette kjøringen noe mer etter at lampa har slukket for å fullføre regen. prosessen, men når lampa har slukket er ting i orden.

Ok.Kjørte vel en drøy halvtime etter lampa hadde slukket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.Kjørte vel en drøy halvtime etter lampa hadde slukket.

 

Da er den gullende god, tut og kjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et partikkelfilter har en viss levetid. dersom man kjører for ofte tvungen regenerering vil det gå utover levetiden på dpf. Det blir rett og slett utbrent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en erfaring med X3en som kan være greit å tenke på om filteret blir uberettiget tett. På den var termostaten gåen, og motor oppnådde ikke full temp. Tullemåler på dashbord på denne.. Dermed startet ikke regen, og når termostater ble byttet så ville regen ikke starte fordi filteret var for tett... nå kan logikken være forskjellig, men varm motor er nok essensielt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lyste denne lampa igjen,ca 3min fra hjemme.Kjørte da hjem,stoppet,gikk inn med matvarer,går ut igjen i bilen,starter,snur bilen på gårdsplassen,lampe slukker.

Kjører allikevel Lillehammer-Tretten,og tilbake,på 4.gir i 85-90km/t(ca.snau time tur/retur)

Spørsmålet er da,er det forskjell på regenereringen bilen selv gjør ved lengre kjøring kontra tvungen regenerering på merkeverksted?

 

Isåfall hva gjør jeg nå? Kjører som vanlig å passer på å ta flere langturer innimellom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var snodig tidlig, burde tatt lang tid før den skulle komme opp igjen. Kan hive på VCDS og sjekke sot og askeinnhold, og hvor lenge det er siden den regenererte sist. Brukes bilen til mye småkjøring på kald motor?

 

Eneste forskjellen på regen. og tvungen regen. er at ved tvungen regen. kan du gjøre det til sotinnhold er 0%, om bilen selv holder på til det er 0% er tvilsomt.

Jeg ville fortsatt og kjøre som vanlig, og hvis den dukker opp innen kort tid ville jeg tatt det med forhandler (hvis bilen har garanti).

 

Hvis bilen ikke har garanti, få sjekket innholdet via VCDS og ta en vurdering på om du bør utføre en tvungen regen. eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette garanti-sak da?

 

Nå vil den vel være mer effektiv på å brenne rent nå som det blir varmere i været og temperaturen på motoren blir varmere?

Blir jo endel småkjøring med langturer innimellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tatt tvungen regenerering selv siden jeg har utstyr for det. Har du ikke utstyr, så ville jeg hørt hva forhandler mener.

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette garanti-sak da?

 

Nå vil den vel være mer effektiv på å brenne rent nå som det blir varmere i været og temperaturen på motoren blir varmere?

Blir jo endel småkjøring med langturer innimellom.

 

Mener ikke at det er garantisak, men hvis det er noe rart ved regenereringa, at den ikke fullfører, el. så er det alltid greit at forhandler er involvert, hvis det skulle dukke opp noe senere så er det mye lettere å kunne reklamere hvis det skulle være nødvendig.

 

Men, nå må jeg si meg enig med Glenn Ove, hvis lampa skulle dukke opp igjen like fort ville jeg utført en tvungen regen. til sotinnholdet er på 0%

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.